9.4.2018 Ajoneuvot Näkyykö kirstun pohja? Teslan talous ja juoksu aikaa vastaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vitsailusta huolimatta Teslan tulevaisuus puhuttaa. Saako sähköautomerkki tuotantolinjansa solmut oikaistua ennen sijoittajien pinnan palamista? Vitsiniekkanakin tunnettu nykyajan renessanssimies Elon Musk vitsaili aprillipäivän kunniaksi Teslan konkurssin olevan totta. Pääjohtaja olisi kuulemma löydetty nojailemasta Model 3:een sammuneena Teslaquilla-pullojen keskeltä. Käsissään herra Muskilla oli kyltti "Bankwupt!" – "Konkursti!".Vaikka Muskin vitsi oli toistoa vuodelta 2015, ei se naurattanut ylilyövästä luonteestaan huolimatta yhtiön osakkeenomistajia. Teslan osakekurssi käväsi vuoden alhaisimmissa lukemissa heti 2.4., vaikka kurssi onkin sen jälkeen toipunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVitsien takanaTeslan odotettu kansanmalli, Model 3, kärsii edelleen valmistusvaikeuksista. Tuoreimman tiedon mukaan Tesla pystyy valmistamaan 2 020 Model 3:sta viikossa, vaikka yhtiön itse itselleen asettama tavoite alkuvuodelle oli 2 500 autoa viikossa. Vaikka 480 auton viikkovajaus ei ole sinänsä katastrofi, asettaa tavoitteista toistuva jääminen epäluuloja myös tulevia kvartaaleja kohtaan.Tesla Model 3– Kärsivällisyys alkaa olla lopussa siihen, että merkki ei yllä tavoitteisiinsa, arvioi Autotraderin ja Kelley Blue Bookin julkaisutoiminnasta vastaava Karl Brauer Automotive Newsille.Bloombergin tutkimuksen mukaan Model 3:n valmistusmäärä pysytteli reilusti alle 1 000 auton maaliskuun viimeiselle viikolle saakka. Sijoitusmedian seurantamalli perustuu rekisteröityjen Model 3:sten VIN-valmistenumeroihin.– Tuotantotahdin ylläpitäminen vuosineljänneksen aikana on tärkeämpää kuin kvartaalin lopussa tapahtuva tuotantorynnistys. Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos ei kerro mitään [tuotantotahdin] ylläpidettävyydestä, kommentoi Barclaysin analyytikko Brian Johnson.– Hyppy sarjatuotantoon, se on erilaista niin monella tavalla. Siinä on kyse siitä, montako autoa saat valmistettua tasaisesti ja korkealla laadulla. Sinulla on palikat kasassa koota 2 020 autoa yhden viikon ajan, hienoa, mutta pystytkö tekemään tätä 52 viikon ajan tai pidempään, selvensi Brauer.Aiemmin Tesla on operoinut yksilöllisemmässä luksusautosegmentissä, jossa myös eräänlainen "betatestaajan" asema on sarjatuotantomallia hyväksyttävämpää.– Tuotantonumeroiden kasvattaminen ei ole vaikeaa, kunhan kaikki toimii. Ongelmana on se, että kaiken täytyy toimia, Brauer linjasi Teslan tulevaisuutta.Edullisempi Tesla Model 3 on ratkaiseva valmistajansa tulevaisuuden kannalta."Ei tarvita lisärahoitusta"Ensimmäisen vuosineljänneksen tulosjulkistuksen yhteydessä Tesla ilmoitti, että valmistaja ei tarvitse lisää pääomaa vuodelle 2018. Yhtiö kertoi helmikuussa 2017 samaa viestiä, mutta se nosti loppuvuoden aikana noin kolme miljardia dollaria vapailta rahamarkkinoilta.– Tätä on vaikea uskoa. Heillä on velkojen ja lainojen maksueriä katsomassa suoraan silmiin, samoin kuin nousevia toimintakuluja, Brauer kommentoi.Kohoavien valmistuskustannusten keskellä Teslaa uhkaa myös Yhdysvaltojen potentiaalinen kauppasota Kiinan kanssa. Kaavaillun 25 prosentin tuontitariffin lisäksi Kiinassa on suunnitteilla erillinen lisävero, joka koskisi juuri Teslan kaltaisia tuontisähköautoja.– Vaikka jyrkät tuontitariffit ovat osa luksusmarkkinoita (ja saattavat jopa lisätä auton luksusstatusta), Model 3:n kaltaisille alemman segmentin tuotteille 50 prosentin tullimaksut olisivat merkittäviä, Johnson kirjoitti puolestaan Barclaysin blogissa.Vaikea ajoitusValmistus-, rahoitus- ja tariffiongelmien lisäksi viime aikoina Tesla on saanut haastavaa julkisuutta Autopilot-ajoavustimensa toiminnasta. Maaliskuun 23. päivä Applella Kaliforniassa työskennellyt Wei Huang menehtyi tämän Model X:n törmättyä moottoritien betoniseen keskikaiteeseen ja sytyttyä tuleen. Yhdysvaltalaisviranomaiset tutkivat onnettomuutta, mutta yhtiö itse ennätti kertomaan auton Autopilot-toiminnon varoittaneen kuljettajaa useita kertoja siitä, että tämän pitäisi keskittyä ajamiseen.Autotehtaan ystävät ja sijoittajat ovat kuitenkin vielä valmiita seisomaan Teslan takana, onhan automerkki kokenut kovia ennenkin 15-vuotisen historiansa aikana. Kysymys on kuitenkin esitetty siitä, että kuinka kauan Muskin visioihin voidaan uskoa.Teksti: Aake Kinnunen Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, Tesla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Jaguar paljasti odotetun sähköauton: I-Pace kymppitonnin Teslaa edullisempi! Toinen yritys sähkösportiksi – Tesla Roadster tulee 2020 Latausta lastiliikenteeseen: Tesla Semi on ripeä sähkörekka Koeajo: siipien koettelua – Tesla Model X 90D Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti