28.4.2021 Ajoneuvot Nelivetoinen ja tehokas Volkswagen ID.4 GTX sai heti hinnan 54 500 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisjätti on esitellyt uuden brändin sähköiselle suorituskyvylleen. Sen ensimmäinen näyte Volkswagen ID.4 GTX maksaa 54 500 euroa. Volkswagen ID.-perheen uudet suorituskykyiset mallit merkitään jatkossa GTX-logolla. Näistä autoista ensimmäinen Volkswagen ID.4 GTX tarjoaa tehoa ja nelivetoa SUV-korissa. Perustana tälle uutuusmallille on jo Moottorinkin maistelussa käynyt Volkswagen ID.4 -täyssähköauto.GTX-mallien on tarkoitus jatkaa samaa suorituskykyisten malliversioiden tietä, jota GTI on raivannut jo reilusti yli 40 vuoden ajan. Sittemmin tuota GT-alkuista palettia on laajennettu sekä dieselkäytöllä GTD:n avulla että sähköiseen suuntaan GTE-hybridiversioiden osalta. Nyt on vuorossa nelivetoinen ja suorituskykyinen GTX ajonautintoa kasvattamaan. Se haluaa kuitenkin tarjota myös ajomukavuutta ja ympäristöystävällisyyttä, joten edessä on melkoinen spagaatti. GTX on merkittävä lisäys ID.4-mallistoon, sen osuuden arvioidaan olevan yli kolmasosa mallin myynnistä.– Kirjaimet GT ovat jo pitkään merkinneet suorituskykyistä ajomukavuutta. Nyt kirjain X rakentaa sillan yli sähköiseen tulevaisuuteen. Vastuullisuus ja urheilullisuus eivät sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan älykkäällä tavalla, sanoo Volkswagen-henkilöautojen markkinoinnista ja myynnistä vastaava johtaja Klaus Zellmer.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyID.4 GTXVolkswagen ID.4 GTX on täyssähköisen malliperheen ensimmäinen huippusuorituskykyinen malli ja samalla ensimmäinen täyssähköinen neliveto-Volkswagen. SUV-mallin nelivetoisuus on toteutettu yksinkertaisesti lisäämällä myös toiselle akselille sähkömoottori.Nämä kaksi moottoria tuottavat yhteensä hetkellisesti 220 kilowattia (299 hv) huipputehoa. Hetkellisesti tarkoittaa tässä tapauksessa, että yhtäjaksoisesti tuo lukema on käytettävissä korkeintaan 30 sekunnin ajan. Näin ollen 0-100km/h sujuu 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 180 kilometriä tunnissa.Akkupaketti on tuttu, mutta suurin saatavilla oleva 77 kilowattituntinen. Tämän avulla toimintamatkaa voidaan saavuttaa WLTP-mittauksessa jopa 475 kilometriä. Korkein tuettu pikalatausteho on yhä sama 125 kilowattia ja tällöin on teoriassa mahdollista saavuttaa 30 minuutissa jopa 320 kilometriä lisää toimintamatkaa. Akku voidaan ladata vaihtovirralla korkeintaan 11 kilowatin teholla.Myös GTX-malliin on saatavilla vetokoukku ja sen vetomassa on 1200 kg. Tämä on itse asiassa 200 kilogrammaa enemmän kuin muissa ID.4-malleissa.Ulkonäkö paljastaa: GTXErottuvat yksityiskohdat korostavat valmistajan mukaan urheilullisen mutta elegantin lippulaivamallin ulkonäköä. GTX-mallin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa musta ulkokatto, antrasiitin värinen kattolinjan koristelista, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, matriisiajovalot sekä etuosan ilmanottosäleikössä sijaitsevat led-valot.Myös sisätilat henkivät uutta luonnetta useiden GTX-mallia korostavien yksityiskohtien ja erityisen istuinverhoilun muodossa. Sisätiloissa voi esiintyä esimerkiksi kuvissa näkyvä sinisen ja punaisen korkea kontrasti. Suomessa Volkswagen ID.4 GTX -malliston hinnat alkavat 54 500 eurosta. Myynti käynnistyy lähiviikkoina ja ensimmäiset Volkswagen ID.4 GTX:t saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille jo nyt kesällä 2021.Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa