23.9.2023 Ajoneuvot Nelivetoisten matkailuautojen kysyntä suorastaan räjähtänyt! – Auton painon kanssa jatkuvaa taiteilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoisten matkailuautojen kysyntää on ollut selvästi jo nähtävillä, mutta nyt kysyntä on suorastaan räjähtänyt. Neliveto on nykyään ihan ensimmäisiä kysymyksiä, kun asiakas tulee ostamaan matkailuautoa, Erwin Hymer Groupin lehdistöasioista Suomessa vastaava Vesa Riihinen sanoo.Nelivetojen suosi näkyy Lahden Caravan-messuilla myös esimerkiksi Hymerin osastolla. Osastolta löytyy useita nelivetoisia matkailuautoja, myös Hymerin huippu-uutuus, Venture S -malli, jonka Moottori koeajoi Suomessa jo viime keväänä. Yllätyksellisen Venture S -mallin suosio on ollut taattua, ja tällä hetkellä autoon on noin vuoden jonot.Venturen kaltaisten nelivetoisten matkailuautojen kysyntä on lisääntynyt koko ajan, mutta nyt viime aikoina se on suorastaan räjähtänyt.– Hymerin matkailuautojen kohdalla nelivetoisten autojen kysyntää on ollut aina paljon, johtuen siitä, että nelivetoisia on ollut mallistossa jo pitkään. Mutta kyllä se on nyt ihan Euroopan mittakaavassakin koronan aikana ja koronan jälkeen räjähtänyt. Jos ajatellaan esimerkiksi Hymer Grand Canyon S -mallia, jos niitä tulee meille maahan 50 kappaletta, niin vain pari niistä on takavetoisia, Riihinen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasu tuo painoaNelivetojen kysyntä on aiheuttanut myös paineita alustavalmistajille. Mercedes-Benz on tähän saakka ollut nelivetoisten alustojen tarjoana lähes yksin, mutta nyt valikoima on lisääntynyt. Myös Volkswagen on tullut nelivetoisten matkailuautojen alustamarkkinalle voimakkaasti.Kun matkailuauton hankkii nelivetoisena, se lisää rutkasti yli 150 kiloa auton painoa. Lisäksi polttoainetankin koko kasvaa nelivetoisen auton yhteydessä, jolloin lisäpainoa tulee vain lisää.Painon kanssa täytyy puolestaan olla tarkkana, että auton kokonaismassa pysyy alle 3 500 kilon, koska tällöin sitä voi ajaa vielä B-ajokortilla.– Vuosien saatossa matkailuautojen varustelu on kasvanut ja parantunut koko ajan ja kun autoa varustellaan, se on jatkuvaa taitelua tämän rajan kanssa. Akkuja kun lyödään autoon enemmän, niin ollaan helisemässä, Riihinen sanoo.Matkailuajoneuvovalmistajien intressissä on myös saada autoihin mahdollisimman kevyitä varusteita, koska tällöin autoon voi myös myydä enemmän varusteita.Monet valmistajat ovat luopuneet esimerkiksi kaasukäyttöisistä lämmittimistä ja siirtyneet polttoainetoimisiin lämmittimiin, jolloin päästään eroon painavista kaasupulloista.– Jotkut saattavat sanoa, että polttoainetoiminen lämmitin tuo dieselin katkun autoon, mutta se ei pidä enää nykyteknologialla paikkaansa, Riihinen sanoo.Riihinen sanoo, että esimerkiksi Hymerin nettisivuilla on kattava konfiguraattori, joka kertoo myös koko ajan, kuinka eri varusteiden valinta vaikuttaa auton kokonaispainoon ja sitä mukaa siihen, millaisella ajokortilla sitä saa ajaa.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa