16.6.2016 Ajoneuvot Neljä vuotta ja 5 tonnia muotoilusavea – näin syntyvät auton muodot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljä vuotta saattaa vaikuttaa pitkältä ajalta, mutta työ paperille tehdystä luonnoksesta valmiiksi automalliksi ei ole helppo. Matkalla muun muassa suunnitellaan tietokoneilla ja veistetään savea. Seat on jälleen valottanut uuden automallin lukuisia suunnitteluvaiheita. Tällä kertaa vuorossa on auton muotoilu paperiluonnoksista savimallin kautta tuotantolinjalle.Uuden automallin suunnittelu paperilta tuotantolinjalle kestää kaikkineen neljä vuotta. 1 400 päivän lisäksi tarvitaan 1 000 luonnosta, 5 000 kiloa muotoilusavea ja 1 000 litraa maalia. Luonnosten ja tuotantolinjan väliin mahtuu muun muassa lukuisia savimalleja. Lisäksi suunnittelijoiden täytyy valikoida tarjolle tulevat väri- ja verhoiluvaihtoehdot.Suunnitteluprosessin ensimäisessä vaiheessa sovitaan automallin raamit, joista muodostuu punainen lanka koko auton kehitysprosessille. Sen jälkeen alkavat luonnostelut. – Alkuvaiheen luonnokset esittävät sitä, miltä haluaisimme auton näyttävän, kommentoi Jaume Sala, Seatin sisustasuunnittelun johtaja. Neljän vuoden aikana tiimi tekee yhteensä yli 1 000 erilaista luonnosta.Seuraavassa vaiheessa siirrytään tietokoneavusteiseen suunnitteluun. Paperille tehdyt luonnokset luodaan uudelleen digitaalisesti, jotta uuden mallin suunnitelmat saavat kolmannen ulottuvuuden erilaisten tilavuuksien hahmottamiseksi. Samalla tietokonemalleja käytetään ajoneuvon tekniseen valvontaan.Tietokoneiden jälkeen vuorossa on konkreettinen käsityö. Neljä tonnia painava savimalli toimii fyysisenä esityksenä auton muotoilusta ja siihen tehdään jatkuvasti muutoksia. Taitavat artesaanit muovaavat ja hiovat mallia pitkälti käsityönä, mutta myös työkaluja käytetään suurten linjojen teossa. Savimallista luodaan lopullinen versio, eli niin sanottu jäädytetty malli. Tällöin auton ulkokuori on saavuttanut lopullisen muotonsa.Varsinaisen muotoilun jälkeen vuorossa ovat värit. Seatin väri- ja verhoiluosasto on aloittanut väri-ideoiden koostamisen kaksi vuotta etukäteen, poimimalla vaikutteita muodista ja arkkitehtuurista. 12 värivaihtoehdon valitseminen automallin väripalettiin vaatii yli 100 maalireseptiä ja 1 000 litraa maalia.Viimeisessä vaiheessa suunnitellaan istuimet, joiden on tarkoitus mukavuuden lisäksi näyttää hyvältä. Sen jälkeen vuorossa on muu sisusta, jossa keskitytään kuljettajan tarpeisiin. Nykyisin esimerkiksi kojelaudan suunnittelua hallitsee kosketusnäytön sijoittelu, johon nähden kaikki muu on toissijaista. Lisäksi suunnitellaan esimerkiksi säilytyslokeroiden sijainti.Neljän vuoden prosessien jälkeen käsillä on vihdoin uusi automalli ja tiimit voivat aloittaa uudet työt seuraavan mallin parissa.Lähde ja kuvat: SeatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Seat kertoo miten syntyy automallin värikartta Uuden auton tuoksu – sekin on suunniteltu juttu Seatin tuotetestaus nostaa asiakkaat kunkuiksi Äänisuunnittelua pyyhkimistä pakoputkiin – kultakorvan päivätyö Seatin haptiikkatutkimus koskettelee sokkona Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?