12.11.2019 Ajoneuvot Neljäs kerta: tällainen on täysin uusi Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia siirtyy seuraavaan sukupolveen turvallisin, mutta itsevarmoin linjoin. Eilen illalla Prahassa paljastettiin neljäs sukupolvi Škodan tärkeimmästä automallista. Vuodesta 1996 asti valmistettu Škoda Octavia on valmistajansa kivijalka, jonka tuoreimpaan painokseen on laitettu kaikki yhtiön osaaminen.Se näkyy uuden Octavian teknologiassa: saatavilla on niin ladattavaa hybridiä, hierovia istuimia, kehittyneempiä aktiivisia turvavarusteita kuin heijastusnäyttöäkin. Valmistajan mukaan kaiken pohjana on silti Škodan perusarvo: vastine rahalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäämitat lähes ennallaanŠkoda Octavian uudistuminen noudattaa äskettäin paljastetun Golfin kaavaa: kaikki on uusittu, mutta perusmittoihin ei ole juuri puututtu. Octavia säilyttää 2686 millimetrin akselivälinsä, vaikka kokonaispituus kasvaakin viisiovisessa 19 ja farmarissa 22 millimetriä. Leveyskasvua on 15 millimetriä. Se voi kuulostaa tylsältä, mutta on oikeasti järkevää: Octavia on jo aivan riittävän tilava auto kokoluokkaansa. Pienistä ulkomittamuutoksista huolimatta Škoda kertoo farmarin tavaratilan kasvaneen 640 litraan (+30l) ja viistoperäkin vetää 600 litraa (+10l).Raikas ja selkeä ilmeOctavian peruslinjat ovat mallille uskolliset, mutta ilme on raikkaan moderni. Viistoperän ulkoasua valmistaja kuvailee coupémaiseksi, ja takaovista huolimatta olemus on varsin näyttävä. Ylipäänsä Octavian muotoilua leimaa harkittu rauhallisuus ja selkeys. Se kestänee aikaa.Auton keula mukailee Scalasta tuttua maskia, mutta Octaviassa etusäleikkö on aiempaa pystympi ja hallitsevampi. Edellissukupolven kasvojenkohotuksessa saadut kahteen osaan jaetut ajovalot ovat historiaa, nyt etuvalot ovat yhden matalan ja menevän näköisen umpion sisällä. Jo perusmallista alkaen valot ovat ledipohjaiset, ja varustelistalta löytää nyt myös matriisivalot.Sisällä kaikki uusiksiSisätilojen ilme on uusi. Tilaa hallitsee tablettimainen kosketusnäyttö (8,25 tai 10-tuumaa) jonka alta löytää kojelaudan visuaalisesti ylä- ja alaosaan jakavan linjan. Perusmallissa on vielä perinteinen analoginen mittaristo, mutta tarjolla on toki myös 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo. Virtuaalimittariston toimintoja hallitaan uudella kaksipuolaisella ohjauspyörällä.Škoda tarjoaa Octaviaan neljää eri tietoviihdejärjestelmää. Auto on myös aina netissä, joten esimerkiksi navigaattorin kartat pysyvät jatkuvasti ajan tasalla.Merkittävä uudistus aiempaan verrattuna on DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettujen autojen uusi vaihteenvalitsin. Vaihteensiirto on vaihtunut sähköiseksi, minkä ansiosta vaihteenvalitsin on korvattu entistä kompaktimmalla vivulla. Parkkivaihteen kytkentä tehdään nyt erillisestä napista.Tietoviihdejärjestelmä on täysin uusi: äänenvoimakkuutta hallitaan nyt näytön alla olevasta hipaisupainikkeesta. Saas nähdä, miten kätevästi se toimii.Älypuhelinten ja muiden ladattavien kytkennät tehdään Octaviassa modernisti USB-C -liitännöillä, joita on enimmillään viisi kappaletta. Muutos tarkoittaa alkuvaiheessa rynnistystä adapterikauppaan, mutta toisaalta tarkoittaa myös pidemmän päälle parempaa yhteensopivuutta esimerkiksi mobiililaitteiden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripaletti kattava heti lähdöstäMoottoripuolen tarjonta on varsin laaja jo alkuun: pelkästään bensiinillä kulkevat 110-, 150- ja 190-hevosvoimaiset painokset, joista kaksi ensimmäistä ovat manuaali-etuvetoja ja viimeinen neliveto-automaatti (7-vaiht. DSG). Näiden lisäksi tarjolla on kevythybrideiksi kutsutut e-TEC mallit, eli 110- ja 150-hevosvoimaisten bensiinimoottorien automaattivaihteisia versioita täydentää kevythybriditekniikka. Škoda ei kuitenkaan vielä mainitse kevythybridijärjestelmän tehosta mitään, vaikka kertookin järjestelmän tarjoavan hieman lisätehoa.Dieseliä saa 2-litraisen TDI:n 116-, 150- ja 200-hevosvoimaisina painoksina, joista matalatehoisimman saa etuvetoisena DSG-automaattina tai manuaalilla, keskimmäinen täydentää valintavaihtoehtoja nelivetoisella DSG-automaatilla, ja tehokkaimmassa viime mainittu onkin ainoa vaihtoehto. Valmistaja kehuu uusien koneiden matalia typpioksidipäästöjä, kiitos kahden SCR-pelkistyskatalysaattorin.Lisäksi Octavian uudestakin sukupolvesta tulee tarjolle kaasuversio G-TEC, joka perustuu 130-hevosvoimaiseen 1.5 TSI -moottoriin manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteiston kera.Myös ladattava hybridi tulossaKentis moottoripuolen kovin uutuus on ladattava hybridiversio iV. 1,4-litraisen TSI-bensiinimoottorin (156 hv) ja sähkökoneen (102 hv) yhteisteho nousee 204 hevosvoimaan. Valmistaja kertoo auton liikkuvan 13 kilowattitunnin ajoakun turvin, muttei kerro onko kyseessä teoreettinen vai käytettävä kapasiteetti. Joka tapauksessa WLTP-mittauksissa Octavia iV kulkee parhaimmillaan 55 kilometriä sähköllä. Octavia iV:n akkupaketti leikkaa tavaratilaa hieman, ladattavassa hybridissä on viistoperässä 450 litraa ja farmarissa 490 litraa. Lisäksi polttoainetankki leikkaantuu 45 litrasta 40 litraan, eli kohtalaisen vähän.Yli kuusi miljoonaa OctaviaaAloituskappaleen väittämä sinänsä on väärä: uusi Octavia on neljäs malli yhtiön Volkswagen Group -aikakaudella, mutta toki se kaikkein ensimmäisin Octavia julkaistiin jo vuonna 1959. Jos se lasketaan mukaan, on Octavia-malleja valmistettu yhteensä huimat 6,5 miljoonaa kappaletta. Ja uutuuden myötä lukema kasvanee entisestään.Uudet Octaviat saapuvat Suomen liikkeisiin alkukesästä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja