12.11.2019 Ajoneuvot Neljäs kerta: tällainen on täysin uusi Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia siirtyy seuraavaan sukupolveen turvallisin, mutta itsevarmoin linjoin. Eilen illalla Prahassa paljastettiin neljäs sukupolvi Škodan tärkeimmästä automallista. Vuodesta 1996 asti valmistettu Škoda Octavia on valmistajansa kivijalka, jonka tuoreimpaan painokseen on laitettu kaikki yhtiön osaaminen. Se näkyy uuden Octavian teknologiassa: saatavilla on niin ladattavaa hybridiä, hierovia istuimia, kehittyneempiä aktiivisia turvavarusteita kuin heijastusnäyttöäkin. Valmistajan mukaan kaiken pohjana on silti Škodan perusarvo: vastine rahalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päämitat lähes ennallaan Škoda Octavian uudistuminen noudattaa äskettäin paljastetun Golfin kaavaa: kaikki on uusittu, mutta perusmittoihin ei ole juuri puututtu. Octavia säilyttää 2686 millimetrin akselivälinsä, vaikka kokonaispituus kasvaakin viisiovisessa 19 ja farmarissa 22 millimetriä. Leveyskasvua on 15 millimetriä. Se voi kuulostaa tylsältä, mutta on oikeasti järkevää: Octavia on jo aivan riittävän tilava auto kokoluokkaansa. Pienistä ulkomittamuutoksista huolimatta Škoda kertoo farmarin tavaratilan kasvaneen 640 litraan (+30l) ja viistoperäkin vetää 600 litraa (+10l). Raikas ja selkeä ilme Octavian peruslinjat ovat mallille uskolliset, mutta ilme on raikkaan moderni. Viistoperän ulkoasua valmistaja kuvailee coupémaiseksi, ja takaovista huolimatta olemus on varsin näyttävä. Ylipäänsä Octavian muotoilua leimaa harkittu rauhallisuus ja selkeys. Se kestänee aikaa. Auton keula mukailee Scalasta tuttua maskia, mutta Octaviassa etusäleikkö on aiempaa pystympi ja hallitsevampi. Edellissukupolven kasvojenkohotuksessa saadut kahteen osaan jaetut ajovalot ovat historiaa, nyt etuvalot ovat yhden matalan ja menevän näköisen umpion sisällä. Jo perusmallista alkaen valot ovat ledipohjaiset, ja varustelistalta löytää nyt myös matriisivalot. Sisällä kaikki uusiksi Sisätilojen ilme on uusi. Tilaa hallitsee tablettimainen kosketusnäyttö (8,25 tai 10-tuumaa) jonka alta löytää kojelaudan visuaalisesti ylä- ja alaosaan jakavan linjan. Perusmallissa on vielä perinteinen analoginen mittaristo, mutta tarjolla on toki myös 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo. Virtuaalimittariston toimintoja hallitaan uudella kaksipuolaisella ohjauspyörällä. Škoda tarjoaa Octaviaan neljää eri tietoviihdejärjestelmää. Auto on myös aina netissä, joten esimerkiksi navigaattorin kartat pysyvät jatkuvasti ajan tasalla. Merkittävä uudistus aiempaan verrattuna on DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettujen autojen uusi vaihteenvalitsin. Vaihteensiirto on vaihtunut sähköiseksi, minkä ansiosta vaihteenvalitsin on korvattu entistä kompaktimmalla vivulla. Parkkivaihteen kytkentä tehdään nyt erillisestä napista. Tietoviihdejärjestelmä on täysin uusi: äänenvoimakkuutta hallitaan nyt näytön alla olevasta hipaisupainikkeesta. Saas nähdä, miten kätevästi se toimii. Älypuhelinten ja muiden ladattavien kytkennät tehdään Octaviassa modernisti USB-C -liitännöillä, joita on enimmillään viisi kappaletta. Muutos tarkoittaa alkuvaiheessa rynnistystä adapterikauppaan, mutta toisaalta tarkoittaa myös pidemmän päälle parempaa yhteensopivuutta esimerkiksi mobiililaitteiden kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoripaletti kattava heti lähdöstä Moottoripuolen tarjonta on varsin laaja jo alkuun: pelkästään bensiinillä kulkevat 110-, 150- ja 190-hevosvoimaiset painokset, joista kaksi ensimmäistä ovat manuaali-etuvetoja ja viimeinen neliveto-automaatti (7-vaiht. DSG). Näiden lisäksi tarjolla on kevythybrideiksi kutsutut e-TEC mallit, eli 110- ja 150-hevosvoimaisten bensiinimoottorien automaattivaihteisia versioita täydentää kevythybriditekniikka. Škoda ei kuitenkaan vielä mainitse kevythybridijärjestelmän tehosta mitään, vaikka kertookin järjestelmän tarjoavan hieman lisätehoa. Dieseliä saa 2-litraisen TDI:n 116-, 150- ja 200-hevosvoimaisina painoksina, joista matalatehoisimman saa etuvetoisena DSG-automaattina tai manuaalilla, keskimmäinen täydentää valintavaihtoehtoja nelivetoisella DSG-automaatilla, ja tehokkaimmassa viime mainittu onkin ainoa vaihtoehto. Valmistaja kehuu uusien koneiden matalia typpioksidipäästöjä, kiitos kahden SCR-pelkistyskatalysaattorin. Lisäksi Octavian uudestakin sukupolvesta tulee tarjolle kaasuversio G-TEC, joka perustuu 130-hevosvoimaiseen 1.5 TSI -moottoriin manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteiston kera. Myös ladattava hybridi tulossa Kentis moottoripuolen kovin uutuus on ladattava hybridiversio iV. 1,4-litraisen TSI-bensiinimoottorin (156 hv) ja sähkökoneen (102 hv) yhteisteho nousee 204 hevosvoimaan. Valmistaja kertoo auton liikkuvan 13 kilowattitunnin ajoakun turvin, muttei kerro onko kyseessä teoreettinen vai käytettävä kapasiteetti. Joka tapauksessa WLTP-mittauksissa Octavia iV kulkee parhaimmillaan 55 kilometriä sähköllä. Octavia iV:n akkupaketti leikkaa tavaratilaa hieman, ladattavassa hybridissä on viistoperässä 450 litraa ja farmarissa 490 litraa. Lisäksi polttoainetankki leikkaantuu 45 litrasta 40 litraan, eli kohtalaisen vähän. Yli kuusi miljoonaa Octaviaa Aloituskappaleen väittämä sinänsä on väärä: uusi Octavia on neljäs malli yhtiön Volkswagen Group -aikakaudella, mutta toki se kaikkein ensimmäisin Octavia julkaistiin jo vuonna 1959. Jos se lasketaan mukaan, on Octavia-malleja valmistettu yhteensä huimat 6,5 miljoonaa kappaletta. Ja uutuuden myötä lukema kasvanee entisestään. Uudet Octaviat saapuvat Suomen liikkeisiin alkukesästä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe