12.11.2019 Ajoneuvot Neljäs kerta: tällainen on täysin uusi Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia siirtyy seuraavaan sukupolveen turvallisin, mutta itsevarmoin linjoin. Eilen illalla Prahassa paljastettiin neljäs sukupolvi Škodan tärkeimmästä automallista. Vuodesta 1996 asti valmistettu Škoda Octavia on valmistajansa kivijalka, jonka tuoreimpaan painokseen on laitettu kaikki yhtiön osaaminen.Se näkyy uuden Octavian teknologiassa: saatavilla on niin ladattavaa hybridiä, hierovia istuimia, kehittyneempiä aktiivisia turvavarusteita kuin heijastusnäyttöäkin. Valmistajan mukaan kaiken pohjana on silti Škodan perusarvo: vastine rahalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäämitat lähes ennallaanŠkoda Octavian uudistuminen noudattaa äskettäin paljastetun Golfin kaavaa: kaikki on uusittu, mutta perusmittoihin ei ole juuri puututtu. Octavia säilyttää 2686 millimetrin akselivälinsä, vaikka kokonaispituus kasvaakin viisiovisessa 19 ja farmarissa 22 millimetriä. Leveyskasvua on 15 millimetriä. Se voi kuulostaa tylsältä, mutta on oikeasti järkevää: Octavia on jo aivan riittävän tilava auto kokoluokkaansa. Pienistä ulkomittamuutoksista huolimatta Škoda kertoo farmarin tavaratilan kasvaneen 640 litraan (+30l) ja viistoperäkin vetää 600 litraa (+10l).Raikas ja selkeä ilmeOctavian peruslinjat ovat mallille uskolliset, mutta ilme on raikkaan moderni. Viistoperän ulkoasua valmistaja kuvailee coupémaiseksi, ja takaovista huolimatta olemus on varsin näyttävä. Ylipäänsä Octavian muotoilua leimaa harkittu rauhallisuus ja selkeys. Se kestänee aikaa.Auton keula mukailee Scalasta tuttua maskia, mutta Octaviassa etusäleikkö on aiempaa pystympi ja hallitsevampi. Edellissukupolven kasvojenkohotuksessa saadut kahteen osaan jaetut ajovalot ovat historiaa, nyt etuvalot ovat yhden matalan ja menevän näköisen umpion sisällä. Jo perusmallista alkaen valot ovat ledipohjaiset, ja varustelistalta löytää nyt myös matriisivalot.Sisällä kaikki uusiksiSisätilojen ilme on uusi. Tilaa hallitsee tablettimainen kosketusnäyttö (8,25 tai 10-tuumaa) jonka alta löytää kojelaudan visuaalisesti ylä- ja alaosaan jakavan linjan. Perusmallissa on vielä perinteinen analoginen mittaristo, mutta tarjolla on toki myös 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo. Virtuaalimittariston toimintoja hallitaan uudella kaksipuolaisella ohjauspyörällä.Škoda tarjoaa Octaviaan neljää eri tietoviihdejärjestelmää. Auto on myös aina netissä, joten esimerkiksi navigaattorin kartat pysyvät jatkuvasti ajan tasalla.Merkittävä uudistus aiempaan verrattuna on DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettujen autojen uusi vaihteenvalitsin. Vaihteensiirto on vaihtunut sähköiseksi, minkä ansiosta vaihteenvalitsin on korvattu entistä kompaktimmalla vivulla. Parkkivaihteen kytkentä tehdään nyt erillisestä napista.Tietoviihdejärjestelmä on täysin uusi: äänenvoimakkuutta hallitaan nyt näytön alla olevasta hipaisupainikkeesta. Saas nähdä, miten kätevästi se toimii.Älypuhelinten ja muiden ladattavien kytkennät tehdään Octaviassa modernisti USB-C -liitännöillä, joita on enimmillään viisi kappaletta. Muutos tarkoittaa alkuvaiheessa rynnistystä adapterikauppaan, mutta toisaalta tarkoittaa myös pidemmän päälle parempaa yhteensopivuutta esimerkiksi mobiililaitteiden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripaletti kattava heti lähdöstäMoottoripuolen tarjonta on varsin laaja jo alkuun: pelkästään bensiinillä kulkevat 110-, 150- ja 190-hevosvoimaiset painokset, joista kaksi ensimmäistä ovat manuaali-etuvetoja ja viimeinen neliveto-automaatti (7-vaiht. DSG). Näiden lisäksi tarjolla on kevythybrideiksi kutsutut e-TEC mallit, eli 110- ja 150-hevosvoimaisten bensiinimoottorien automaattivaihteisia versioita täydentää kevythybriditekniikka. Škoda ei kuitenkaan vielä mainitse kevythybridijärjestelmän tehosta mitään, vaikka kertookin järjestelmän tarjoavan hieman lisätehoa.Dieseliä saa 2-litraisen TDI:n 116-, 150- ja 200-hevosvoimaisina painoksina, joista matalatehoisimman saa etuvetoisena DSG-automaattina tai manuaalilla, keskimmäinen täydentää valintavaihtoehtoja nelivetoisella DSG-automaatilla, ja tehokkaimmassa viime mainittu onkin ainoa vaihtoehto. Valmistaja kehuu uusien koneiden matalia typpioksidipäästöjä, kiitos kahden SCR-pelkistyskatalysaattorin.Lisäksi Octavian uudestakin sukupolvesta tulee tarjolle kaasuversio G-TEC, joka perustuu 130-hevosvoimaiseen 1.5 TSI -moottoriin manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteiston kera.Myös ladattava hybridi tulossaKentis moottoripuolen kovin uutuus on ladattava hybridiversio iV. 1,4-litraisen TSI-bensiinimoottorin (156 hv) ja sähkökoneen (102 hv) yhteisteho nousee 204 hevosvoimaan. Valmistaja kertoo auton liikkuvan 13 kilowattitunnin ajoakun turvin, muttei kerro onko kyseessä teoreettinen vai käytettävä kapasiteetti. Joka tapauksessa WLTP-mittauksissa Octavia iV kulkee parhaimmillaan 55 kilometriä sähköllä. Octavia iV:n akkupaketti leikkaa tavaratilaa hieman, ladattavassa hybridissä on viistoperässä 450 litraa ja farmarissa 490 litraa. Lisäksi polttoainetankki leikkaantuu 45 litrasta 40 litraan, eli kohtalaisen vähän.Yli kuusi miljoonaa OctaviaaAloituskappaleen väittämä sinänsä on väärä: uusi Octavia on neljäs malli yhtiön Volkswagen Group -aikakaudella, mutta toki se kaikkein ensimmäisin Octavia julkaistiin jo vuonna 1959. Jos se lasketaan mukaan, on Octavia-malleja valmistettu yhteensä huimat 6,5 miljoonaa kappaletta. Ja uutuuden myötä lukema kasvanee entisestään.Uudet Octaviat saapuvat Suomen liikkeisiin alkukesästä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä