12.11.2019 Ajoneuvot Neljäs kerta: tällainen on täysin uusi Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia siirtyy seuraavaan sukupolveen turvallisin, mutta itsevarmoin linjoin. Eilen illalla Prahassa paljastettiin neljäs sukupolvi Škodan tärkeimmästä automallista. Vuodesta 1996 asti valmistettu Škoda Octavia on valmistajansa kivijalka, jonka tuoreimpaan painokseen on laitettu kaikki yhtiön osaaminen.Se näkyy uuden Octavian teknologiassa: saatavilla on niin ladattavaa hybridiä, hierovia istuimia, kehittyneempiä aktiivisia turvavarusteita kuin heijastusnäyttöäkin. Valmistajan mukaan kaiken pohjana on silti Škodan perusarvo: vastine rahalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäämitat lähes ennallaanŠkoda Octavian uudistuminen noudattaa äskettäin paljastetun Golfin kaavaa: kaikki on uusittu, mutta perusmittoihin ei ole juuri puututtu. Octavia säilyttää 2686 millimetrin akselivälinsä, vaikka kokonaispituus kasvaakin viisiovisessa 19 ja farmarissa 22 millimetriä. Leveyskasvua on 15 millimetriä. Se voi kuulostaa tylsältä, mutta on oikeasti järkevää: Octavia on jo aivan riittävän tilava auto kokoluokkaansa. Pienistä ulkomittamuutoksista huolimatta Škoda kertoo farmarin tavaratilan kasvaneen 640 litraan (+30l) ja viistoperäkin vetää 600 litraa (+10l).Raikas ja selkeä ilmeOctavian peruslinjat ovat mallille uskolliset, mutta ilme on raikkaan moderni. Viistoperän ulkoasua valmistaja kuvailee coupémaiseksi, ja takaovista huolimatta olemus on varsin näyttävä. Ylipäänsä Octavian muotoilua leimaa harkittu rauhallisuus ja selkeys. Se kestänee aikaa.Auton keula mukailee Scalasta tuttua maskia, mutta Octaviassa etusäleikkö on aiempaa pystympi ja hallitsevampi. Edellissukupolven kasvojenkohotuksessa saadut kahteen osaan jaetut ajovalot ovat historiaa, nyt etuvalot ovat yhden matalan ja menevän näköisen umpion sisällä. Jo perusmallista alkaen valot ovat ledipohjaiset, ja varustelistalta löytää nyt myös matriisivalot.Sisällä kaikki uusiksiSisätilojen ilme on uusi. Tilaa hallitsee tablettimainen kosketusnäyttö (8,25 tai 10-tuumaa) jonka alta löytää kojelaudan visuaalisesti ylä- ja alaosaan jakavan linjan. Perusmallissa on vielä perinteinen analoginen mittaristo, mutta tarjolla on toki myös 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo. Virtuaalimittariston toimintoja hallitaan uudella kaksipuolaisella ohjauspyörällä.Škoda tarjoaa Octaviaan neljää eri tietoviihdejärjestelmää. Auto on myös aina netissä, joten esimerkiksi navigaattorin kartat pysyvät jatkuvasti ajan tasalla.Merkittävä uudistus aiempaan verrattuna on DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettujen autojen uusi vaihteenvalitsin. Vaihteensiirto on vaihtunut sähköiseksi, minkä ansiosta vaihteenvalitsin on korvattu entistä kompaktimmalla vivulla. Parkkivaihteen kytkentä tehdään nyt erillisestä napista.Tietoviihdejärjestelmä on täysin uusi: äänenvoimakkuutta hallitaan nyt näytön alla olevasta hipaisupainikkeesta. Saas nähdä, miten kätevästi se toimii.Älypuhelinten ja muiden ladattavien kytkennät tehdään Octaviassa modernisti USB-C -liitännöillä, joita on enimmillään viisi kappaletta. Muutos tarkoittaa alkuvaiheessa rynnistystä adapterikauppaan, mutta toisaalta tarkoittaa myös pidemmän päälle parempaa yhteensopivuutta esimerkiksi mobiililaitteiden kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripaletti kattava heti lähdöstäMoottoripuolen tarjonta on varsin laaja jo alkuun: pelkästään bensiinillä kulkevat 110-, 150- ja 190-hevosvoimaiset painokset, joista kaksi ensimmäistä ovat manuaali-etuvetoja ja viimeinen neliveto-automaatti (7-vaiht. DSG). Näiden lisäksi tarjolla on kevythybrideiksi kutsutut e-TEC mallit, eli 110- ja 150-hevosvoimaisten bensiinimoottorien automaattivaihteisia versioita täydentää kevythybriditekniikka. Škoda ei kuitenkaan vielä mainitse kevythybridijärjestelmän tehosta mitään, vaikka kertookin järjestelmän tarjoavan hieman lisätehoa.Dieseliä saa 2-litraisen TDI:n 116-, 150- ja 200-hevosvoimaisina painoksina, joista matalatehoisimman saa etuvetoisena DSG-automaattina tai manuaalilla, keskimmäinen täydentää valintavaihtoehtoja nelivetoisella DSG-automaatilla, ja tehokkaimmassa viime mainittu onkin ainoa vaihtoehto. Valmistaja kehuu uusien koneiden matalia typpioksidipäästöjä, kiitos kahden SCR-pelkistyskatalysaattorin.Lisäksi Octavian uudestakin sukupolvesta tulee tarjolle kaasuversio G-TEC, joka perustuu 130-hevosvoimaiseen 1.5 TSI -moottoriin manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteiston kera.Myös ladattava hybridi tulossaKentis moottoripuolen kovin uutuus on ladattava hybridiversio iV. 1,4-litraisen TSI-bensiinimoottorin (156 hv) ja sähkökoneen (102 hv) yhteisteho nousee 204 hevosvoimaan. Valmistaja kertoo auton liikkuvan 13 kilowattitunnin ajoakun turvin, muttei kerro onko kyseessä teoreettinen vai käytettävä kapasiteetti. Joka tapauksessa WLTP-mittauksissa Octavia iV kulkee parhaimmillaan 55 kilometriä sähköllä. Octavia iV:n akkupaketti leikkaa tavaratilaa hieman, ladattavassa hybridissä on viistoperässä 450 litraa ja farmarissa 490 litraa. Lisäksi polttoainetankki leikkaantuu 45 litrasta 40 litraan, eli kohtalaisen vähän.Yli kuusi miljoonaa OctaviaaAloituskappaleen väittämä sinänsä on väärä: uusi Octavia on neljäs malli yhtiön Volkswagen Group -aikakaudella, mutta toki se kaikkein ensimmäisin Octavia julkaistiin jo vuonna 1959. Jos se lasketaan mukaan, on Octavia-malleja valmistettu yhteensä huimat 6,5 miljoonaa kappaletta. Ja uutuuden myötä lukema kasvanee entisestään.Uudet Octaviat saapuvat Suomen liikkeisiin alkukesästä.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen