12.11.2019 Ajoneuvot Neljäs kerta: tällainen on täysin uusi Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia siirtyy seuraavaan sukupolveen turvallisin, mutta itsevarmoin linjoin. Eilen illalla Prahassa paljastettiin neljäs sukupolvi Škodan tärkeimmästä automallista. Vuodesta 1996 asti valmistettu Škoda Octavia on valmistajansa kivijalka, jonka tuoreimpaan painokseen on laitettu kaikki yhtiön osaaminen. Se näkyy uuden Octavian teknologiassa: saatavilla on niin ladattavaa hybridiä, hierovia istuimia, kehittyneempiä aktiivisia turvavarusteita kuin heijastusnäyttöäkin. Valmistajan mukaan kaiken pohjana on silti Škodan perusarvo: vastine rahalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päämitat lähes ennallaan Škoda Octavian uudistuminen noudattaa äskettäin paljastetun Golfin kaavaa: kaikki on uusittu, mutta perusmittoihin ei ole juuri puututtu. Octavia säilyttää 2686 millimetrin akselivälinsä, vaikka kokonaispituus kasvaakin viisiovisessa 19 ja farmarissa 22 millimetriä. Leveyskasvua on 15 millimetriä. Se voi kuulostaa tylsältä, mutta on oikeasti järkevää: Octavia on jo aivan riittävän tilava auto kokoluokkaansa. Pienistä ulkomittamuutoksista huolimatta Škoda kertoo farmarin tavaratilan kasvaneen 640 litraan (+30l) ja viistoperäkin vetää 600 litraa (+10l). Raikas ja selkeä ilme Octavian peruslinjat ovat mallille uskolliset, mutta ilme on raikkaan moderni. Viistoperän ulkoasua valmistaja kuvailee coupémaiseksi, ja takaovista huolimatta olemus on varsin näyttävä. Ylipäänsä Octavian muotoilua leimaa harkittu rauhallisuus ja selkeys. Se kestänee aikaa. Auton keula mukailee Scalasta tuttua maskia, mutta Octaviassa etusäleikkö on aiempaa pystympi ja hallitsevampi. Edellissukupolven kasvojenkohotuksessa saadut kahteen osaan jaetut ajovalot ovat historiaa, nyt etuvalot ovat yhden matalan ja menevän näköisen umpion sisällä. Jo perusmallista alkaen valot ovat ledipohjaiset, ja varustelistalta löytää nyt myös matriisivalot. Sisällä kaikki uusiksi Sisätilojen ilme on uusi. Tilaa hallitsee tablettimainen kosketusnäyttö (8,25 tai 10-tuumaa) jonka alta löytää kojelaudan visuaalisesti ylä- ja alaosaan jakavan linjan. Perusmallissa on vielä perinteinen analoginen mittaristo, mutta tarjolla on toki myös 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo. Virtuaalimittariston toimintoja hallitaan uudella kaksipuolaisella ohjauspyörällä. Škoda tarjoaa Octaviaan neljää eri tietoviihdejärjestelmää. Auto on myös aina netissä, joten esimerkiksi navigaattorin kartat pysyvät jatkuvasti ajan tasalla. Merkittävä uudistus aiempaan verrattuna on DSG-kaksoiskytkinautomaatilla varustettujen autojen uusi vaihteenvalitsin. Vaihteensiirto on vaihtunut sähköiseksi, minkä ansiosta vaihteenvalitsin on korvattu entistä kompaktimmalla vivulla. Parkkivaihteen kytkentä tehdään nyt erillisestä napista. Tietoviihdejärjestelmä on täysin uusi: äänenvoimakkuutta hallitaan nyt näytön alla olevasta hipaisupainikkeesta. Saas nähdä, miten kätevästi se toimii. Älypuhelinten ja muiden ladattavien kytkennät tehdään Octaviassa modernisti USB-C -liitännöillä, joita on enimmillään viisi kappaletta. Muutos tarkoittaa alkuvaiheessa rynnistystä adapterikauppaan, mutta toisaalta tarkoittaa myös pidemmän päälle parempaa yhteensopivuutta esimerkiksi mobiililaitteiden kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoripaletti kattava heti lähdöstä Moottoripuolen tarjonta on varsin laaja jo alkuun: pelkästään bensiinillä kulkevat 110-, 150- ja 190-hevosvoimaiset painokset, joista kaksi ensimmäistä ovat manuaali-etuvetoja ja viimeinen neliveto-automaatti (7-vaiht. DSG). Näiden lisäksi tarjolla on kevythybrideiksi kutsutut e-TEC mallit, eli 110- ja 150-hevosvoimaisten bensiinimoottorien automaattivaihteisia versioita täydentää kevythybriditekniikka. Škoda ei kuitenkaan vielä mainitse kevythybridijärjestelmän tehosta mitään, vaikka kertookin järjestelmän tarjoavan hieman lisätehoa. Dieseliä saa 2-litraisen TDI:n 116-, 150- ja 200-hevosvoimaisina painoksina, joista matalatehoisimman saa etuvetoisena DSG-automaattina tai manuaalilla, keskimmäinen täydentää valintavaihtoehtoja nelivetoisella DSG-automaatilla, ja tehokkaimmassa viime mainittu onkin ainoa vaihtoehto. Valmistaja kehuu uusien koneiden matalia typpioksidipäästöjä, kiitos kahden SCR-pelkistyskatalysaattorin. Lisäksi Octavian uudestakin sukupolvesta tulee tarjolle kaasuversio G-TEC, joka perustuu 130-hevosvoimaiseen 1.5 TSI -moottoriin manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteiston kera. Myös ladattava hybridi tulossa Kentis moottoripuolen kovin uutuus on ladattava hybridiversio iV. 1,4-litraisen TSI-bensiinimoottorin (156 hv) ja sähkökoneen (102 hv) yhteisteho nousee 204 hevosvoimaan. Valmistaja kertoo auton liikkuvan 13 kilowattitunnin ajoakun turvin, muttei kerro onko kyseessä teoreettinen vai käytettävä kapasiteetti. Joka tapauksessa WLTP-mittauksissa Octavia iV kulkee parhaimmillaan 55 kilometriä sähköllä. Octavia iV:n akkupaketti leikkaa tavaratilaa hieman, ladattavassa hybridissä on viistoperässä 450 litraa ja farmarissa 490 litraa. Lisäksi polttoainetankki leikkaantuu 45 litrasta 40 litraan, eli kohtalaisen vähän. Yli kuusi miljoonaa Octaviaa Aloituskappaleen väittämä sinänsä on väärä: uusi Octavia on neljäs malli yhtiön Volkswagen Group -aikakaudella, mutta toki se kaikkein ensimmäisin Octavia julkaistiin jo vuonna 1959. Jos se lasketaan mukaan, on Octavia-malleja valmistettu yhteensä huimat 6,5 miljoonaa kappaletta. Ja uutuuden myötä lukema kasvanee entisestään. Uudet Octaviat saapuvat Suomen liikkeisiin alkukesästä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan