1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Sébastien Ogier nauttii kovasta kilpailusta Teksti Jussi Saarinen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin ykköskuski kiittelee rallin MM-sarjan tämänhetkistä tasoa. Jyväskylässä tavoitteena on ennen kaikkea pistetilin kartuttaminen tiukkaakin tiukemmassa mestaruustaistossa. Rallin hallitseva kuusinkertainen maailmanmestari Sébastien Ogier on yksi tämänkin vuoden Neste Rallin päätähdistä, vaikka vastus on Keski-Suomessa kenties kovempi kuin missään muualla kauden aikana.Ranskalainen tunnetaan erityisesti siitä, että hän on pystynyt uransa aikana voittamaan hyvin erilaisilla autoilla. Mestaruuksista neljä ensimmäistä tuli Volkswagen Polo R WRC:n ratissa, ja saksalaistallin yllättävän lopettamispäätöksen myötä Ogier siirtyi pikavauhtia Ford Fiesta WRC:n ohjaimiin. Tuloksena oli jälleen kaksi perättäistä MM-titteliä.Näitä ennen, siis kaudella 2011, Ogier teki läpimurtonsa MM-pronssille Citroën DS3 WRC:n ohjaimissa. Täksi kaudeksi hän palasi jälleen alkuperäisille juurilleen ranskalaistalliin.Vuosi nykyisellä C3 WRC -autolla alkoi vahvasti, sillä kolmen ensimmäisen rallin myötä plakkarissa oli kaksi voittoa. Tämän jälkeen tuloksena oli neljä palkintopallisijaa ennen Jyväskylää edeltänyttä Sardinian rallin keskeytystä.MM-tilastossa Ogier on tällä hetkellä toisena 146 pisteellään, edellään Viron Ott Tänak (Toyota, 150 p.) ja takanaan belgialainen Thierry Neuville (Hyundai, 143 p.).– Olen hyvin tyytyväinen siihen, miten kausi on tähän mennessä edennyt. Olemme edelleen mukana taistelussa maailmanmestaruudesta, mikä on tietysti päätavoitteemme, hyväntuulinen ja rennon oloinen mestari raportoi Jyväskylän Paviljongilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso tuo motivaatiotaAivan kuten tallikaverinsa Esapekka Lappi, myöskään Ogier ei ole kaikissa kisoissa ollut aivan tyytyväinen autonsa ajettavuuteen. Kun muistetaan kykysi mukautua erilaisiin autoihin, onko tämä ollut siinä mielessä vaikein kautesi?– Onhan tämä ollut haasteellinen vuosi, mutta odotimmekin sen olevan sitä. Kausi alkoi vahvasti, mutta emme ole pystyneet parantamaan vauhtiamme aivan siihen tahtiin kuin olisi pitänyt, eli se on seuraava askel, missä pyrimme olemaan vieläkin kilpailukykyisempiä.Eteenpäin motivoi sekin, että rallin MM-sarjan taso on tällä hetkellä erittäin korkealla.– Elämme kovan kilpailun aikaa, mikä tekee tästä hyvin mielenkiintoista. Urani aikana on ollut kausia, jolloin huipulla ei ollut yhtä paljon kärkikuskeja ja -talleja. Nyt vastassa on vahvoja kilpakumppaneita, jotka ovat sinut autojensa kanssa, joten olemme tavallaan joutuneet aloittamaan kaiken alusta, Ogier tunnustaa.Palkintopalliinkin tyytyväinenMitä tulee tämän vuoden Neste Ralliin, ranskalaiskuski on luottavainen autoonsa.– Meillä oli hyvät ennakkotestit, ja toisen päivän päätteeksi olin varsin tyytyväinen autoon. Uskon, että se kulkee täällä hyvin. Tämä on tietysti Toyotan kotiralli, ja heillä on vahva auto, joka on tehty näille teille. Odotammekin heidän olevan mittapuuna tälle viikonlopulle.Voittoa Ogier ei suostukaan heti lähtöön lupaamaan.– Suomen ralli on aina vaikea voittaa, myös siksi, että täällä on paljon pohjoiseurooppalaisia kuljettajia, jotka haluavat näyttää osaamistaan. Kaikki on kuitenkin mahdollista: olenhan pystynyt täällä kerran ajamaan ykköseksi. Mutta tänä vuonna olen hyvin tyytyväinen myös palkintopallipaikkaan, Ogier paljastaa.Perjantai ratkaisupäivänäYksittäisen kisan lisäksi MM-taistelu on koko ajan Ogierin takaraivossa.– Päätavoitteena on saavuttaa niin paljon pisteitä kuin mahdollista ja keskittyä siihen, miten kaksi muuta mestaruudesta taistelevaa kuljettajaa tekevät. Meillä kaikilla on aika samanlaiset lähtöpaikat, mikä tasoittaa keskinäistä tilannettamme.Juuri lähtöpaikka tekee Neste Rallin ensimmäisestä varsinaisesta kilpailupäivästä eli perjantaista tärkeän. Kärkikuskit joutuvat avaamaan latua, ja tiellä on tunnetusti irtosoraa enemmän kuin taaempana tulevilla autoilla.– Olosuhteet ovat hyvin kuivat tälle viikonlopulle, jopa kuivemmat kuin viime vuonna. Tämä tekee kilpailusta haastavan kärkipäässä starttaaville. Emme lähde liikkeelle aivan ensimmäisenä, koska yksi kuljettaja on meitä edellä. Perjantaista tulee jälleen kerran ratkaisun päivä, ja jos pystymme olemaan silloin vahvoja, mahdollisuuksia kärkeen on.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”