1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Sébastien Ogier nauttii kovasta kilpailusta Teksti Jussi Saarinen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin ykköskuski kiittelee rallin MM-sarjan tämänhetkistä tasoa. Jyväskylässä tavoitteena on ennen kaikkea pistetilin kartuttaminen tiukkaakin tiukemmassa mestaruustaistossa. Rallin hallitseva kuusinkertainen maailmanmestari Sébastien Ogier on yksi tämänkin vuoden Neste Rallin päätähdistä, vaikka vastus on Keski-Suomessa kenties kovempi kuin missään muualla kauden aikana.Ranskalainen tunnetaan erityisesti siitä, että hän on pystynyt uransa aikana voittamaan hyvin erilaisilla autoilla. Mestaruuksista neljä ensimmäistä tuli Volkswagen Polo R WRC:n ratissa, ja saksalaistallin yllättävän lopettamispäätöksen myötä Ogier siirtyi pikavauhtia Ford Fiesta WRC:n ohjaimiin. Tuloksena oli jälleen kaksi perättäistä MM-titteliä.Näitä ennen, siis kaudella 2011, Ogier teki läpimurtonsa MM-pronssille Citroën DS3 WRC:n ohjaimissa. Täksi kaudeksi hän palasi jälleen alkuperäisille juurilleen ranskalaistalliin.Vuosi nykyisellä C3 WRC -autolla alkoi vahvasti, sillä kolmen ensimmäisen rallin myötä plakkarissa oli kaksi voittoa. Tämän jälkeen tuloksena oli neljä palkintopallisijaa ennen Jyväskylää edeltänyttä Sardinian rallin keskeytystä.MM-tilastossa Ogier on tällä hetkellä toisena 146 pisteellään, edellään Viron Ott Tänak (Toyota, 150 p.) ja takanaan belgialainen Thierry Neuville (Hyundai, 143 p.).– Olen hyvin tyytyväinen siihen, miten kausi on tähän mennessä edennyt. Olemme edelleen mukana taistelussa maailmanmestaruudesta, mikä on tietysti päätavoitteemme, hyväntuulinen ja rennon oloinen mestari raportoi Jyväskylän Paviljongilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaso tuo motivaatiotaAivan kuten tallikaverinsa Esapekka Lappi, myöskään Ogier ei ole kaikissa kisoissa ollut aivan tyytyväinen autonsa ajettavuuteen. Kun muistetaan kykysi mukautua erilaisiin autoihin, onko tämä ollut siinä mielessä vaikein kautesi?– Onhan tämä ollut haasteellinen vuosi, mutta odotimmekin sen olevan sitä. Kausi alkoi vahvasti, mutta emme ole pystyneet parantamaan vauhtiamme aivan siihen tahtiin kuin olisi pitänyt, eli se on seuraava askel, missä pyrimme olemaan vieläkin kilpailukykyisempiä.Eteenpäin motivoi sekin, että rallin MM-sarjan taso on tällä hetkellä erittäin korkealla.– Elämme kovan kilpailun aikaa, mikä tekee tästä hyvin mielenkiintoista. Urani aikana on ollut kausia, jolloin huipulla ei ollut yhtä paljon kärkikuskeja ja -talleja. Nyt vastassa on vahvoja kilpakumppaneita, jotka ovat sinut autojensa kanssa, joten olemme tavallaan joutuneet aloittamaan kaiken alusta, Ogier tunnustaa.Palkintopalliinkin tyytyväinenMitä tulee tämän vuoden Neste Ralliin, ranskalaiskuski on luottavainen autoonsa.– Meillä oli hyvät ennakkotestit, ja toisen päivän päätteeksi olin varsin tyytyväinen autoon. Uskon, että se kulkee täällä hyvin. Tämä on tietysti Toyotan kotiralli, ja heillä on vahva auto, joka on tehty näille teille. Odotammekin heidän olevan mittapuuna tälle viikonlopulle.Voittoa Ogier ei suostukaan heti lähtöön lupaamaan.– Suomen ralli on aina vaikea voittaa, myös siksi, että täällä on paljon pohjoiseurooppalaisia kuljettajia, jotka haluavat näyttää osaamistaan. Kaikki on kuitenkin mahdollista: olenhan pystynyt täällä kerran ajamaan ykköseksi. Mutta tänä vuonna olen hyvin tyytyväinen myös palkintopallipaikkaan, Ogier paljastaa.Perjantai ratkaisupäivänäYksittäisen kisan lisäksi MM-taistelu on koko ajan Ogierin takaraivossa.– Päätavoitteena on saavuttaa niin paljon pisteitä kuin mahdollista ja keskittyä siihen, miten kaksi muuta mestaruudesta taistelevaa kuljettajaa tekevät. Meillä kaikilla on aika samanlaiset lähtöpaikat, mikä tasoittaa keskinäistä tilannettamme.Juuri lähtöpaikka tekee Neste Rallin ensimmäisestä varsinaisesta kilpailupäivästä eli perjantaista tärkeän. Kärkikuskit joutuvat avaamaan latua, ja tiellä on tunnetusti irtosoraa enemmän kuin taaempana tulevilla autoilla.– Olosuhteet ovat hyvin kuivat tälle viikonlopulle, jopa kuivemmat kuin viime vuonna. Tämä tekee kilpailusta haastavan kärkipäässä starttaaville. Emme lähde liikkeelle aivan ensimmäisenä, koska yksi kuljettaja on meitä edellä. Perjantaista tulee jälleen kerran ratkaisun päivä, ja jos pystymme olemaan silloin vahvoja, mahdollisuuksia kärkeen on.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Moottoriurheilu Kaikkien aikojen kunnianhimoisin Formula 1 -elokuva vie katsojan formula-auton rattiin 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?