1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Sébastien Ogier nauttii kovasta kilpailusta Teksti Jussi Saarinen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin ykköskuski kiittelee rallin MM-sarjan tämänhetkistä tasoa. Jyväskylässä tavoitteena on ennen kaikkea pistetilin kartuttaminen tiukkaakin tiukemmassa mestaruustaistossa. Rallin hallitseva kuusinkertainen maailmanmestari Sébastien Ogier on yksi tämänkin vuoden Neste Rallin päätähdistä, vaikka vastus on Keski-Suomessa kenties kovempi kuin missään muualla kauden aikana. Ranskalainen tunnetaan erityisesti siitä, että hän on pystynyt uransa aikana voittamaan hyvin erilaisilla autoilla. Mestaruuksista neljä ensimmäistä tuli Volkswagen Polo R WRC:n ratissa, ja saksalaistallin yllättävän lopettamispäätöksen myötä Ogier siirtyi pikavauhtia Ford Fiesta WRC:n ohjaimiin. Tuloksena oli jälleen kaksi perättäistä MM-titteliä. Näitä ennen, siis kaudella 2011, Ogier teki läpimurtonsa MM-pronssille Citroën DS3 WRC:n ohjaimissa. Täksi kaudeksi hän palasi jälleen alkuperäisille juurilleen ranskalaistalliin. Vuosi nykyisellä C3 WRC -autolla alkoi vahvasti, sillä kolmen ensimmäisen rallin myötä plakkarissa oli kaksi voittoa. Tämän jälkeen tuloksena oli neljä palkintopallisijaa ennen Jyväskylää edeltänyttä Sardinian rallin keskeytystä. MM-tilastossa Ogier on tällä hetkellä toisena 146 pisteellään, edellään Viron Ott Tänak (Toyota, 150 p.) ja takanaan belgialainen Thierry Neuville (Hyundai, 143 p.). – Olen hyvin tyytyväinen siihen, miten kausi on tähän mennessä edennyt. Olemme edelleen mukana taistelussa maailmanmestaruudesta, mikä on tietysti päätavoitteemme, hyväntuulinen ja rennon oloinen mestari raportoi Jyväskylän Paviljongilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taso tuo motivaatiota Aivan kuten tallikaverinsa Esapekka Lappi, myöskään Ogier ei ole kaikissa kisoissa ollut aivan tyytyväinen autonsa ajettavuuteen. Kun muistetaan kykysi mukautua erilaisiin autoihin, onko tämä ollut siinä mielessä vaikein kautesi? – Onhan tämä ollut haasteellinen vuosi, mutta odotimmekin sen olevan sitä. Kausi alkoi vahvasti, mutta emme ole pystyneet parantamaan vauhtiamme aivan siihen tahtiin kuin olisi pitänyt, eli se on seuraava askel, missä pyrimme olemaan vieläkin kilpailukykyisempiä. Eteenpäin motivoi sekin, että rallin MM-sarjan taso on tällä hetkellä erittäin korkealla. – Elämme kovan kilpailun aikaa, mikä tekee tästä hyvin mielenkiintoista. Urani aikana on ollut kausia, jolloin huipulla ei ollut yhtä paljon kärkikuskeja ja -talleja. Nyt vastassa on vahvoja kilpakumppaneita, jotka ovat sinut autojensa kanssa, joten olemme tavallaan joutuneet aloittamaan kaiken alusta, Ogier tunnustaa. Palkintopalliinkin tyytyväinen Mitä tulee tämän vuoden Neste Ralliin, ranskalaiskuski on luottavainen autoonsa. – Meillä oli hyvät ennakkotestit, ja toisen päivän päätteeksi olin varsin tyytyväinen autoon. Uskon, että se kulkee täällä hyvin. Tämä on tietysti Toyotan kotiralli, ja heillä on vahva auto, joka on tehty näille teille. Odotammekin heidän olevan mittapuuna tälle viikonlopulle. Voittoa Ogier ei suostukaan heti lähtöön lupaamaan. – Suomen ralli on aina vaikea voittaa, myös siksi, että täällä on paljon pohjoiseurooppalaisia kuljettajia, jotka haluavat näyttää osaamistaan. Kaikki on kuitenkin mahdollista: olenhan pystynyt täällä kerran ajamaan ykköseksi. Mutta tänä vuonna olen hyvin tyytyväinen myös palkintopallipaikkaan, Ogier paljastaa. Perjantai ratkaisupäivänä Yksittäisen kisan lisäksi MM-taistelu on koko ajan Ogierin takaraivossa. – Päätavoitteena on saavuttaa niin paljon pisteitä kuin mahdollista ja keskittyä siihen, miten kaksi muuta mestaruudesta taistelevaa kuljettajaa tekevät. Meillä kaikilla on aika samanlaiset lähtöpaikat, mikä tasoittaa keskinäistä tilannettamme. Juuri lähtöpaikka tekee Neste Rallin ensimmäisestä varsinaisesta kilpailupäivästä eli perjantaista tärkeän. Kärkikuskit joutuvat avaamaan latua, ja tiellä on tunnetusti irtosoraa enemmän kuin taaempana tulevilla autoilla. – Olosuhteet ovat hyvin kuivat tälle viikonlopulle, jopa kuivemmat kuin viime vuonna. Tämä tekee kilpailusta haastavan kärkipäässä starttaaville. Emme lähde liikkeelle aivan ensimmäisenä, koska yksi kuljettaja on meitä edellä. Perjantaista tulee jälleen kerran ratkaisun päivä, ja jos pystymme olemaan silloin vahvoja, mahdollisuuksia kärkeen on. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe