30.7.2019 Ajoneuvot Esapekka Lappi tiukkana loppukaudesta: ’’parannusta tapahduttava’’ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäistä kauttaan Citroënin tehdastiimissä WRC:ssä ajava Esapekka Lappi on kokenut hankalan alkukauden. Ongelmia on esiintynyt niin autossa, kuin ajamisessakin. Neste ralliin Lappi lähtee kuitenkin paremmin mielin, sillä autoa on saatu säädettyä parempaan suuntaan Rally Estoniassa ja unikin on maittanut aiempaa paremmin. Esapekka Lappi kertoo, että ajotyyliä on pitänyt muokata sopivammaksi Citroën C3 WRC:hen, joka on hyvin erilainen ajaa kuin viime kaudella alla ollut Toyota Yaris. Suurin ero on hänen mukaansa jarruissa ja tasauspyörästön lukoissa. Vaikka ajotyyliä on saatu muutettua, aletaan Lapin mukaan olemaan rajoilla sen tiimoilta. Aikaisemmin Lapin kilpureina toimineet WRC2-luokan Škoda ja WRC Toyota olivat hänen mukaansa ajettavuudeltaan hyvin samankaltaisia autoja. Rally Estoniaan testimielessä osallistunut Lappi kertoo rallin tuottaneen tulosta, sillä tiimi on saanut auton säädöt aiempaa paremmiksi. Lisäksi Lappi kehuu Virossa järjestettyä rallia hyvin järjestetyksi, kehuja kerää myös paikallinen ralliyleisö, jota oli saapunut paikalle runsain mitoin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suorituskyky ei riitä Virolaistähden Ott Tänakin alkukauden ylivoimaisuuteen Lapilla on yksinkertainen selitys: hyvä kuski hyvällä autolla. Lappi nostaa esille myös tallikaverinsa Sébastien Ogierin ajotaidot ja uskookin, että ranskalainen pystyisi luultavasti vastaamaan Tänakin vauhtiin, mikäli käytössä olisi yhtä suorituskykyinen kalusto. Auton suorituskyvyn puutteen huomaa Lapin mukaan selkeästi ajossa ja vaikka erikoiskoe tuntuisikin menneen ajollisesti nappiin, aikaa katsottaessa sitä ei huomaa. Tälle kaudelle autoon ei voi enää säätöjen lisäksi paljoa muuta tehdä, sillä uusia osia ei Citroën saa enää kesken kauden tuoda, sillä luokitukset osien suhteen ovat täynnä. Ensi kaudella aeroon on tulossa uusia osia, joiden pitäisi muuttaa Lapin mukaan auton ajettavuutta huomattavasti. Univaikeuksia alkukaudesta Vaikea alkukausi on ollut raskas myös henkisesti. Lappi kertoo ajohuumorin olleen kadoksissa kokonaan ja huonojen tulosten vaikuttaneen myös uniin. Nyt Rally Estonian jälkeen Lappi on saanut sanojensa mukaan nukuttua hyvin noin viikon ajan, aiemmin hän kertoo heräilleensä noin kymmenen kertaa yössä, joka vaikutti oleellisesti myös vireyteen. Yhtä varmaa syytä Lappi ei osaa huonolle unelleen kertoa, mutta epäilee sen johtuneen stressistä ja/tai yöllä heräilyyn rutinoitumisesta, kun perheeseen kuuluu kaksi pientä lasta. Loppukaudelle Lapin tavoitteena on oleellisesti parantaa menoa alkukauteen nähden. – Tavoitteena on parantaa alkukaudesta, en minä mitään sijoituksia osaa tässä eritellä, mutta parannusta on tapahduttava, Lappi kertoo. Kysyttäessä onko tallin sisällä ymmärretty vauhdin puutteen johtuneen siitä, etteivät säädöt ole kohdillaan vastaus tulee nopeasti. – Liian hyvin, aivan liian hyvin. Kai se johtuu osittain siitä, kun välillä on kuitenkin pystytty ajamaan muihin nähden vertailukelpoisia aikoja, vaikka lopputulokset eivät ole hyviä olleetkaan. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Citroën Racing Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku