30.7.2019

Esapekka Lappi tiukkana loppukaudesta: ’’parannusta tapahduttava’’

Esapekka Lappi

Ensimmäistä kauttaan Citroënin tehdastiimissä WRC:ssä ajava Esapekka Lappi on kokenut hankalan alkukauden. Ongelmia on esiintynyt niin autossa, kuin ajamisessakin. Neste ralliin Lappi lähtee kuitenkin paremmin mielin, sillä autoa on saatu säädettyä parempaan suuntaan Rally Estoniassa ja unikin on maittanut aiempaa paremmin.

Esapekka Lappi kertoo, että ajotyyliä on pitänyt muokata sopivammaksi Citroën C3 WRC:hen, joka on hyvin erilainen ajaa kuin viime kaudella alla ollut Toyota Yaris. Suurin ero on hänen mukaansa jarruissa ja tasauspyörästön lukoissa. Vaikka ajotyyliä on saatu muutettua, aletaan Lapin mukaan olemaan rajoilla sen tiimoilta. Aikaisemmin Lapin kilpureina toimineet WRC2-luokan Škoda ja WRC Toyota olivat hänen mukaansa ajettavuudeltaan hyvin samankaltaisia autoja.

Rally Estoniaan testimielessä osallistunut Lappi kertoo rallin tuottaneen tulosta, sillä tiimi on saanut auton säädöt aiempaa paremmiksi. Lisäksi Lappi kehuu Virossa järjestettyä rallia hyvin järjestetyksi, kehuja kerää myös paikallinen ralliyleisö, jota oli saapunut paikalle runsain mitoin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskyky ei riitä

Virolaistähden Ott Tänakin alkukauden ylivoimaisuuteen Lapilla on yksinkertainen selitys: hyvä kuski hyvällä autolla. Lappi nostaa esille myös tallikaverinsa Sébastien Ogierin ajotaidot ja uskookin, että ranskalainen pystyisi luultavasti vastaamaan Tänakin vauhtiin, mikäli käytössä olisi yhtä suorituskykyinen kalusto.

Auton suorituskyvyn puutteen huomaa Lapin mukaan selkeästi ajossa ja vaikka erikoiskoe tuntuisikin menneen ajollisesti nappiin, aikaa katsottaessa sitä ei huomaa.

Tälle kaudelle autoon ei voi enää säätöjen lisäksi paljoa muuta tehdä, sillä uusia osia ei Citroën saa enää kesken kauden tuoda, sillä luokitukset osien suhteen ovat täynnä. Ensi kaudella aeroon on tulossa uusia osia, joiden pitäisi muuttaa Lapin mukaan auton ajettavuutta huomattavasti.

Esapekka Lappi

Univaikeuksia alkukaudesta

Vaikea alkukausi on ollut raskas myös henkisesti. Lappi kertoo ajohuumorin olleen kadoksissa kokonaan ja huonojen tulosten vaikuttaneen myös uniin. Nyt Rally Estonian jälkeen Lappi on saanut sanojensa mukaan nukuttua hyvin noin viikon ajan, aiemmin hän kertoo heräilleensä noin kymmenen kertaa yössä, joka vaikutti oleellisesti myös vireyteen.

Yhtä varmaa syytä Lappi ei osaa huonolle unelleen kertoa, mutta epäilee sen johtuneen stressistä ja/tai yöllä heräilyyn rutinoitumisesta, kun perheeseen kuuluu kaksi pientä lasta.

Loppukaudelle Lapin tavoitteena on oleellisesti parantaa menoa alkukauteen nähden.

– Tavoitteena on parantaa alkukaudesta, en minä mitään sijoituksia osaa tässä eritellä, mutta parannusta on tapahduttava, Lappi kertoo.

Kysyttäessä onko tallin sisällä ymmärretty vauhdin puutteen johtuneen siitä, etteivät säädöt ole kohdillaan vastaus tulee nopeasti.

– Liian hyvin, aivan liian hyvin. Kai se johtuu osittain siitä, kun välillä on kuitenkin pystytty ajamaan muihin nähden vertailukelpoisia aikoja, vaikka lopputulokset eivät ole hyviä olleetkaan.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Citroën Racing

Luetuimmat