30.7.2019 Ajoneuvot Esapekka Lappi tiukkana loppukaudesta: ’’parannusta tapahduttava’’ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäistä kauttaan Citroënin tehdastiimissä WRC:ssä ajava Esapekka Lappi on kokenut hankalan alkukauden. Ongelmia on esiintynyt niin autossa, kuin ajamisessakin. Neste ralliin Lappi lähtee kuitenkin paremmin mielin, sillä autoa on saatu säädettyä parempaan suuntaan Rally Estoniassa ja unikin on maittanut aiempaa paremmin. Esapekka Lappi kertoo, että ajotyyliä on pitänyt muokata sopivammaksi Citroën C3 WRC:hen, joka on hyvin erilainen ajaa kuin viime kaudella alla ollut Toyota Yaris. Suurin ero on hänen mukaansa jarruissa ja tasauspyörästön lukoissa. Vaikka ajotyyliä on saatu muutettua, aletaan Lapin mukaan olemaan rajoilla sen tiimoilta. Aikaisemmin Lapin kilpureina toimineet WRC2-luokan Škoda ja WRC Toyota olivat hänen mukaansa ajettavuudeltaan hyvin samankaltaisia autoja.Rally Estoniaan testimielessä osallistunut Lappi kertoo rallin tuottaneen tulosta, sillä tiimi on saanut auton säädöt aiempaa paremmiksi. Lisäksi Lappi kehuu Virossa järjestettyä rallia hyvin järjestetyksi, kehuja kerää myös paikallinen ralliyleisö, jota oli saapunut paikalle runsain mitoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskyky ei riitäVirolaistähden Ott Tänakin alkukauden ylivoimaisuuteen Lapilla on yksinkertainen selitys: hyvä kuski hyvällä autolla. Lappi nostaa esille myös tallikaverinsa Sébastien Ogierin ajotaidot ja uskookin, että ranskalainen pystyisi luultavasti vastaamaan Tänakin vauhtiin, mikäli käytössä olisi yhtä suorituskykyinen kalusto.Auton suorituskyvyn puutteen huomaa Lapin mukaan selkeästi ajossa ja vaikka erikoiskoe tuntuisikin menneen ajollisesti nappiin, aikaa katsottaessa sitä ei huomaa.Tälle kaudelle autoon ei voi enää säätöjen lisäksi paljoa muuta tehdä, sillä uusia osia ei Citroën saa enää kesken kauden tuoda, sillä luokitukset osien suhteen ovat täynnä. Ensi kaudella aeroon on tulossa uusia osia, joiden pitäisi muuttaa Lapin mukaan auton ajettavuutta huomattavasti.Univaikeuksia alkukaudestaVaikea alkukausi on ollut raskas myös henkisesti. Lappi kertoo ajohuumorin olleen kadoksissa kokonaan ja huonojen tulosten vaikuttaneen myös uniin. Nyt Rally Estonian jälkeen Lappi on saanut sanojensa mukaan nukuttua hyvin noin viikon ajan, aiemmin hän kertoo heräilleensä noin kymmenen kertaa yössä, joka vaikutti oleellisesti myös vireyteen.Yhtä varmaa syytä Lappi ei osaa huonolle unelleen kertoa, mutta epäilee sen johtuneen stressistä ja/tai yöllä heräilyyn rutinoitumisesta, kun perheeseen kuuluu kaksi pientä lasta.Loppukaudelle Lapin tavoitteena on oleellisesti parantaa menoa alkukauteen nähden.– Tavoitteena on parantaa alkukaudesta, en minä mitään sijoituksia osaa tässä eritellä, mutta parannusta on tapahduttava, Lappi kertoo.Kysyttäessä onko tallin sisällä ymmärretty vauhdin puutteen johtuneen siitä, etteivät säädöt ole kohdillaan vastaus tulee nopeasti.– Liian hyvin, aivan liian hyvin. Kai se johtuu osittain siitä, kun välillä on kuitenkin pystytty ajamaan muihin nähden vertailukelpoisia aikoja, vaikka lopputulokset eivät ole hyviä olleetkaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Citroën Racing Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle