30.7.2019 Ajoneuvot Esapekka Lappi tiukkana loppukaudesta: ’’parannusta tapahduttava’’ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensimmäistä kauttaan Citroënin tehdastiimissä WRC:ssä ajava Esapekka Lappi on kokenut hankalan alkukauden. Ongelmia on esiintynyt niin autossa, kuin ajamisessakin. Neste ralliin Lappi lähtee kuitenkin paremmin mielin, sillä autoa on saatu säädettyä parempaan suuntaan Rally Estoniassa ja unikin on maittanut aiempaa paremmin. Esapekka Lappi kertoo, että ajotyyliä on pitänyt muokata sopivammaksi Citroën C3 WRC:hen, joka on hyvin erilainen ajaa kuin viime kaudella alla ollut Toyota Yaris. Suurin ero on hänen mukaansa jarruissa ja tasauspyörästön lukoissa. Vaikka ajotyyliä on saatu muutettua, aletaan Lapin mukaan olemaan rajoilla sen tiimoilta. Aikaisemmin Lapin kilpureina toimineet WRC2-luokan Škoda ja WRC Toyota olivat hänen mukaansa ajettavuudeltaan hyvin samankaltaisia autoja.Rally Estoniaan testimielessä osallistunut Lappi kertoo rallin tuottaneen tulosta, sillä tiimi on saanut auton säädöt aiempaa paremmiksi. Lisäksi Lappi kehuu Virossa järjestettyä rallia hyvin järjestetyksi, kehuja kerää myös paikallinen ralliyleisö, jota oli saapunut paikalle runsain mitoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuorituskyky ei riitäVirolaistähden Ott Tänakin alkukauden ylivoimaisuuteen Lapilla on yksinkertainen selitys: hyvä kuski hyvällä autolla. Lappi nostaa esille myös tallikaverinsa Sébastien Ogierin ajotaidot ja uskookin, että ranskalainen pystyisi luultavasti vastaamaan Tänakin vauhtiin, mikäli käytössä olisi yhtä suorituskykyinen kalusto.Auton suorituskyvyn puutteen huomaa Lapin mukaan selkeästi ajossa ja vaikka erikoiskoe tuntuisikin menneen ajollisesti nappiin, aikaa katsottaessa sitä ei huomaa.Tälle kaudelle autoon ei voi enää säätöjen lisäksi paljoa muuta tehdä, sillä uusia osia ei Citroën saa enää kesken kauden tuoda, sillä luokitukset osien suhteen ovat täynnä. Ensi kaudella aeroon on tulossa uusia osia, joiden pitäisi muuttaa Lapin mukaan auton ajettavuutta huomattavasti.Univaikeuksia alkukaudestaVaikea alkukausi on ollut raskas myös henkisesti. Lappi kertoo ajohuumorin olleen kadoksissa kokonaan ja huonojen tulosten vaikuttaneen myös uniin. Nyt Rally Estonian jälkeen Lappi on saanut sanojensa mukaan nukuttua hyvin noin viikon ajan, aiemmin hän kertoo heräilleensä noin kymmenen kertaa yössä, joka vaikutti oleellisesti myös vireyteen.Yhtä varmaa syytä Lappi ei osaa huonolle unelleen kertoa, mutta epäilee sen johtuneen stressistä ja/tai yöllä heräilyyn rutinoitumisesta, kun perheeseen kuuluu kaksi pientä lasta.Loppukaudelle Lapin tavoitteena on oleellisesti parantaa menoa alkukauteen nähden.– Tavoitteena on parantaa alkukaudesta, en minä mitään sijoituksia osaa tässä eritellä, mutta parannusta on tapahduttava, Lappi kertoo.Kysyttäessä onko tallin sisällä ymmärretty vauhdin puutteen johtuneen siitä, etteivät säädöt ole kohdillaan vastaus tulee nopeasti.– Liian hyvin, aivan liian hyvin. Kai se johtuu osittain siitä, kun välillä on kuitenkin pystytty ajamaan muihin nähden vertailukelpoisia aikoja, vaikka lopputulokset eivät ole hyviä olleetkaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Citroën Racing Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen