23.8.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: älkää nyt suuttuko – tästä syystä Porsche 911:tä haukutaan toisinaan Kuplavolkkariksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarina liittyy varsinaisen 911:n edeltäjään. On olemassa vahvoja perusteita sille, miksi alkuperäistä Porsche 356:ta pidetään Volkswagen Kuplan johdannaisena. Vahvat perusteet kuitenkin puoltavat myös toista näkökulmaa, ainakin 911:n tapauksessa. Entä onko Porsche lopulta itävaltalainen automerkki? Porsche 911 on kiistatta arvostetuimpia ja parhaimpia koskaan valmistettuja urheiluautoja. Hamaan tappiin asti tulee kuitenkin 911:n kohdalla olemaan niin, että se joutuu kantamaan ainakin joidenkin silmissä päällään Kuplavolkkarin haamua. Eikä toki käy kiistäminen, etteikö niillä todellakin ole sama alkuperä.Aihe kuuluu autojen maailmassa siihen tunteita herättävämpään puolikkaaseen, mutta otetaan riski!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1948: Porsche 356 syntyy VW:n pohjalleKäynnissä on parhaillaan Porschen 75. juhlavuosi. Vuonna 1948 todellakin lanseerattiin ensimmäinen katulaillinen, myyntiin tarkoitettu Porsche, joka kantoi mallinimeä 356. Auton pääsuunnittelija oli Ferry Porsche. Hänen isänsä Ferdinand Porsche oli puolestaan tuohon aikaan vankilassa Ranskassa osallisuudestaan kansallissosialistisen Saksan sotarikoksiin ennen muuta suunniteltuaan erilaisia koneita niiden toteuttamiseen.Ensimmäisiä sodanjälkeisiä Kuplia rivissä Ison-Britannian luovutettua Volkswagenin tuotannon Saksan liittotasavallalle. Yksi ja sama Ferdinand Porschen konstruktio on pääsyy sekä Volkswagenin että Porschen menestykselle, ja toimi suurena inspiraationa myös monille muille sodanjälkeisten vuosikymmenten pikkuautoille.Volkswagen Type 1:tä eli Kuplaa taas ei yleensä pidetä sotarikoksena, jos pieni kevennys sallitaan tähän väliin. Sekin on kuitenkin Ferdinand Porsche vanhemman suunnittelun tulos, ja koska tässä vaiheessa Iso-Britannia oli jo luovuttanut Volkswagenin takaisin Saksalle, Wolfsburgin tehdas tuotti ensimmäisiä sodanjälkeisiä Kuplia siviilikäyttöön, Volkswagenin myöhemmän jättimenestyksen aamunkoitteessa.Oli kuitenkin edelleen niin, että Porschen perhe oli oikeutettu lisenssikorvauksiin omistamistaan Kuplan suunnitteluratkaisuista. Näin Porscheilla oli mukavasti pääomaa ihan oman automerkin perustamiseen, ja vielä mitä, myös valmiiksi suunniteltu pohja ensimmäistä autoa varten.Ihan eka Porsche oli avokattoinen 356, joka esiteltiin täysin puolueettomilla vesillä - Sveitsin pääkaupungissa Bernissä. Auto on yhä olemassa Porsche Museumin kokoelmissa ja vieläpä tieliikennekelpoisena.Viimeksi mainittu lienee ainoa varmalla pohjalla ollut asia Porschen myrskyisässä syntytarinassa. Tarinan tapahtumat muuten sijoittuvat Itävaltaan, josta Porschen suku on kotoisin. Ensimmäiset Porschet valmistettiinkin Sazburgissa, ennen kuin Porsche AG siirrettiin nykyiseen kotipaikkaansa Saksan Stuttgartiin. Tämä oli kauan ennen kuin Volkswagen lopulta osti Porschen ja ympyrä ikään kuin sulkeutui.Enemmän isoäiti kuin sisarOn aivan totta, että Ferry Porsche tiimeineen lainasi 356:n perusratkaisut suoraan Kuplasta. Pääasiallinen yhtäläisyys löytyi tietysti taakse sijoitetusta 1,1-litraisesta, ilmajäähdytteisestä bokserinelosesta, mutta onhan esimerkiksi ulkoilmeissäkin selviä yhtäläisyyksiä. Lisäksi Porsche lainasi ison liudan osia, mukaan lukien alustakomponentteja, suoraan VW:ltä. Toisaalta, kun Kuplan ja 356:n laittaa seisomaan vierekkäin, on ilmeistä, että autojen korit on aivan eri puista veistetty, vaikka muistuttavatkin toisiaan.Porschen tavoitteena oli painottaa omassa urheiluautossaan keveyttä ja hyvää ajettavuutta yliampuvien tehojen sijaan. Kuplavolkkarin 40-hevosvoimaiseksi viritetty vähän yli litrainen moottori taakse sijoitettuna palveli ennen muuta juuri tätä tarkoitusta.Kuplan osien käyttö myös väheni tuotannon edetessä, Porsche 356:tahan valmistettiin kaikkiaan 17 vuoden ajan vuosina 1948 - 1965. Esisarjan jälkeen autosta nähtiin kaikkiaan kolme kehitysversiota, 356 A, 356 B ja 356 C, joissa luonnollisen lineaarisesti siirryttiin enemmän ja enemmän Porschen omiin osiin, Porschellahan ei tuolloin yrityksenä ollut tekemistä Volkswagenin kanssa.Porsche julkisti 356:lle seuraajan vuonna 1963, ja sen tuotanto alkoi seuraavana vuonna. Kyseessähän on tietenkin 911, jota on valmistettu tauotta tähän päivään asti nyt siis 60 vuoden ajan. Bokserinelonen vaihdettiin jo heti kättelyssä bokserikuutoseen, mutta ilmajäähdytyksensä se sai pitää aina vuoteen 1998 asti. Silti, viimeisinkin, lähestyvää faceliftiä odottava 992-sarja pitää kiistatta sisällään 356:sta ja edelleen Kuplasta suoraan periytyviä perusratkaisuja, kuten taakse sijoitettu bokserimoottori.Siispä, Kuplavolkkarin, Porsche 356:n ja tuoreimman 911:n sukulaisuussuhteet voisi tiivistää seuraavalla tavalla: Kupla on 356:n isoäiti, mutta 992-polven 911:lle ne molemmat ovat vain kaukaisia esivanhempia.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Porsche, Hot Cars Kuvat: Porsche, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Euroopan pakettiautomarkkinat ovat kuin saippuasarjasta – tässäpä muutama erikoinen käänne vuosien varrelta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta