23.8.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: älkää nyt suuttuko – tästä syystä Porsche 911:tä haukutaan toisinaan Kuplavolkkariksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tarina liittyy varsinaisen 911:n edeltäjään. On olemassa vahvoja perusteita sille, miksi alkuperäistä Porsche 356:ta pidetään Volkswagen Kuplan johdannaisena. Vahvat perusteet kuitenkin puoltavat myös toista näkökulmaa, ainakin 911:n tapauksessa. Entä onko Porsche lopulta itävaltalainen automerkki? Porsche 911 on kiistatta arvostetuimpia ja parhaimpia koskaan valmistettuja urheiluautoja. Hamaan tappiin asti tulee kuitenkin 911:n kohdalla olemaan niin, että se joutuu kantamaan ainakin joidenkin silmissä päällään Kuplavolkkarin haamua. Eikä toki käy kiistäminen, etteikö niillä todellakin ole sama alkuperä.Aihe kuuluu autojen maailmassa siihen tunteita herättävämpään puolikkaaseen, mutta otetaan riski!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1948: Porsche 356 syntyy VW:n pohjalleKäynnissä on parhaillaan Porschen 75. juhlavuosi. Vuonna 1948 todellakin lanseerattiin ensimmäinen katulaillinen, myyntiin tarkoitettu Porsche, joka kantoi mallinimeä 356. Auton pääsuunnittelija oli Ferry Porsche. Hänen isänsä Ferdinand Porsche oli puolestaan tuohon aikaan vankilassa Ranskassa osallisuudestaan kansallissosialistisen Saksan sotarikoksiin ennen muuta suunniteltuaan erilaisia koneita niiden toteuttamiseen.Ensimmäisiä sodanjälkeisiä Kuplia rivissä Ison-Britannian luovutettua Volkswagenin tuotannon Saksan liittotasavallalle. Yksi ja sama Ferdinand Porschen konstruktio on pääsyy sekä Volkswagenin että Porschen menestykselle, ja toimi suurena inspiraationa myös monille muille sodanjälkeisten vuosikymmenten pikkuautoille.Volkswagen Type 1:tä eli Kuplaa taas ei yleensä pidetä sotarikoksena, jos pieni kevennys sallitaan tähän väliin. Sekin on kuitenkin Ferdinand Porsche vanhemman suunnittelun tulos, ja koska tässä vaiheessa Iso-Britannia oli jo luovuttanut Volkswagenin takaisin Saksalle, Wolfsburgin tehdas tuotti ensimmäisiä sodanjälkeisiä Kuplia siviilikäyttöön, Volkswagenin myöhemmän jättimenestyksen aamunkoitteessa.Oli kuitenkin edelleen niin, että Porschen perhe oli oikeutettu lisenssikorvauksiin omistamistaan Kuplan suunnitteluratkaisuista. Näin Porscheilla oli mukavasti pääomaa ihan oman automerkin perustamiseen, ja vielä mitä, myös valmiiksi suunniteltu pohja ensimmäistä autoa varten.Ihan eka Porsche oli avokattoinen 356, joka esiteltiin täysin puolueettomilla vesillä - Sveitsin pääkaupungissa Bernissä. Auto on yhä olemassa Porsche Museumin kokoelmissa ja vieläpä tieliikennekelpoisena.Viimeksi mainittu lienee ainoa varmalla pohjalla ollut asia Porschen myrskyisässä syntytarinassa. Tarinan tapahtumat muuten sijoittuvat Itävaltaan, josta Porschen suku on kotoisin. Ensimmäiset Porschet valmistettiinkin Sazburgissa, ennen kuin Porsche AG siirrettiin nykyiseen kotipaikkaansa Saksan Stuttgartiin. Tämä oli kauan ennen kuin Volkswagen lopulta osti Porschen ja ympyrä ikään kuin sulkeutui.Enemmän isoäiti kuin sisarOn aivan totta, että Ferry Porsche tiimeineen lainasi 356:n perusratkaisut suoraan Kuplasta. Pääasiallinen yhtäläisyys löytyi tietysti taakse sijoitetusta 1,1-litraisesta, ilmajäähdytteisestä bokserinelosesta, mutta onhan esimerkiksi ulkoilmeissäkin selviä yhtäläisyyksiä. Lisäksi Porsche lainasi ison liudan osia, mukaan lukien alustakomponentteja, suoraan VW:ltä. Toisaalta, kun Kuplan ja 356:n laittaa seisomaan vierekkäin, on ilmeistä, että autojen korit on aivan eri puista veistetty, vaikka muistuttavatkin toisiaan.Porschen tavoitteena oli painottaa omassa urheiluautossaan keveyttä ja hyvää ajettavuutta yliampuvien tehojen sijaan. Kuplavolkkarin 40-hevosvoimaiseksi viritetty vähän yli litrainen moottori taakse sijoitettuna palveli ennen muuta juuri tätä tarkoitusta.Kuplan osien käyttö myös väheni tuotannon edetessä, Porsche 356:tahan valmistettiin kaikkiaan 17 vuoden ajan vuosina 1948 - 1965. Esisarjan jälkeen autosta nähtiin kaikkiaan kolme kehitysversiota, 356 A, 356 B ja 356 C, joissa luonnollisen lineaarisesti siirryttiin enemmän ja enemmän Porschen omiin osiin, Porschellahan ei tuolloin yrityksenä ollut tekemistä Volkswagenin kanssa.Porsche julkisti 356:lle seuraajan vuonna 1963, ja sen tuotanto alkoi seuraavana vuonna. Kyseessähän on tietenkin 911, jota on valmistettu tauotta tähän päivään asti nyt siis 60 vuoden ajan. Bokserinelonen vaihdettiin jo heti kättelyssä bokserikuutoseen, mutta ilmajäähdytyksensä se sai pitää aina vuoteen 1998 asti. Silti, viimeisinkin, lähestyvää faceliftiä odottava 992-sarja pitää kiistatta sisällään 356:sta ja edelleen Kuplasta suoraan periytyviä perusratkaisuja, kuten taakse sijoitettu bokserimoottori.Siispä, Kuplavolkkarin, Porsche 356:n ja tuoreimman 911:n sukulaisuussuhteet voisi tiivistää seuraavalla tavalla: Kupla on 356:n isoäiti, mutta 992-polven 911:lle ne molemmat ovat vain kaukaisia esivanhempia.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Porsche, Hot Cars Kuvat: Porsche, Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?