28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta – sivujuonteesta statussymboliksi Teksti Benjamin Helander Kuva Cadillac Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cadillac Escalade syntyi General Motorsille niin luontaisena logonvaihtona, mutta neljännesvuosisadassa siitä on tullut yksi automaailman statussymboleista. Logonvaihdot ovat amerikkalaisjättikonserni General Motorsille suunnilleen yhtä luonnollisia kuin hengittäminen ihmiselle. GM on harjoittanut logonvaihtoja koko olemassaolonsa ajan, aina 1900-luvun alusta lähtien. Voidaan itse asiassa katsoa, että ajatus samojen piirustusten käytöstä useamman kuin yhden merkin automalleissa, on GM:n keksintö. Ensimmäisen sukupolven Escalade rakentui jo hyvin vanhentuneelle, 1980-luvulta peräisin olleelle GMT400 -alustalle. Aikaa päätöksestä auton lanseeraamisesta ensimmäisen Escaladen valmistamiseen kului vain ja ainoastaan 10 kuukautta, joten muutokset Chevroletista Cadillaciksi eivät olleet todellakaan suuria. Toimiva tapa on siis jatkunut jo yli 110 vuoden ajan, ja hyvin onnistuneitakin esimerkkejä on täten kertynyt lukuisia. Yksi kaikkein nimekkäimmistä esimerkeistä on vuonna 1999 esitelty suurikokoinen luksusmaasturi Cadillac Escalade. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman ensimmäisen SUV:in spin-offJälkikäteen ajateltuna Cadillac Escaladen kohtalo olisi voinut olla myös aivan toinen, ottaen huomioon sen lähtökohdat. Escaladehan on perustettu instituution nimeltä Chevrolet Suburban päälle. Muistellaanpa muutaman esimerkin kautta, millainen instituutio Suburban, eräs amerikkalaisen autoteollisuuden kruunuista, onkaan. Nykyisen, vuodesta 2020 valmistetun Suburbanin voi sanoa olevan suurissa saappaissa. Ensinnäkin se on maailman pisimpään yhtäjaksoisesti samalla nimellä valmistettu automalli. Tuo uljas sukulinja on jatkunut jo vuodesta 1935 - siis 89 vuoden ajan - ja tällä hetkellä tuotannossa on Suburbanin 12. sukupolvi. Toisekseen Suburbania voidaan pitää maailman ensimmäisenä SUV-autona. Kolmanneksi, Suburban on tutkimusten mukaan Pohjois-Amerikassa keskimäärin eniten vuoden aikana ajettu automalli. Neljäntenä kohtana, vaikka Chevrolet on GM:n Pohjois-Amerikan merkeistä se lähtötasoa edustava, on Suburban selvästi arvoauton asemassa, ja sitä käytetään jopa valtiotason edustusautona. Ja sitten vielä viimeisenä muttei lainkaan vähäpätöisimpänä yksityiskohtana se, että Chevrolet Suburbanilla on maailman ainoana automallina oma tähti Hollywoodin Walk of Famella, sillä se on vuoden 1952 jälkeen esiintynyt yli 1 750 elokuvassa ja TV-sarjassa. Tämän perusteella alkaa olla suorastaan ihme, että Cadillac on tälle perustalle onnistunut löytämään vielä jonkinlaisen ylivaihteen, jonka ansiosta Escaladesta ei tullut vain ylihintaista versiota Suburbanista, vaan aivan uusi statussymboli. Hätäratkaisusta statussymboliksi?Sen lisäksi, että Cadillac Escalade on ennen muuta Chevrolet Suburbanin - tai itse asiassa tarkalleen sen lyhyemmän version Tahoen - sivujuonne, voidaan se nähdä GM:ltä myös tietynlaisena hätäratkaisun omaisena vastavetona Fordin vuoden 1998 avaukselle. Vuonna 2002 lanseerattu toisen polven Escalade rakentui GMT800 -alustalle, ja tämä malli ampaisi Escaladen lopullisesti lentoon. Normiakselivälin Escaladen ja pitkän akselivälin Escalade ESV:n lisäksi tässä ja sitä seuranneessa sukupolvessa nähtiin myös avolavamalli Escalade EXT, kun Cadillac lainasi Chevrolet Avalanchen. Ford nimittäin oli vuotta ennen Escaladea lanseerannut oman premiumsiipensä suojissa täysikokoisen luksusmaasturin nimeltä Lincoln Navigator. Se oli - ja on edelleen - Fordin suurimman SUV-mallin Expeditionin prameampi puolisko. Sekä Escalade että Navigator olivat neljännesvuosisata sitten vielä melko lähellä perustamallejaan, ja ehkä suurimman osan hintaerosta muodostivat nimenomaan Lincolnin ja Cadillacin logot. Nykyisin tilanne on asiakkaan kannalta parempi, sillä molemmat erottuvat kantamalleistaan siitäkin huolimatta, että sekä Suburban/Tahoe että Expedition ovat nykymuodossaan huomattavasti tasokkaampia autoja kuin niiden silloiset luksusvariantit Escalade ja Navigator 25 vuotta sitten. Luksusmalleilla on siis ollut valtavasti kirittävää, ja molempien osalta kyse ei ole pelkästä premiumautosta, vaan oikeasta luksusautosta. Kuitenkin vain toisesta niistä on tullut todellinen statussymboli, ja se on Escalade. Seurapiiri-SUVCadillac Escalade on nyt viidennessä sukupolvessaan ylellisempi kuin koskaan ja se on vain kasvattanut myyntiään, samalla kun polttomoottorimallin rinnalle on julkistettu erillinen täyssähköinen Escalade IQ. Kuitenkin jo varsin nopeasti vuoden 1999 ensiesittelynsä jälkeen Escalade alkoi herättää kiinnostusta erityisesti nuoremman seurapiiriväen keskuudessa. Cadillacin ensimmäisenä täysikokoisena SUV-autona se onnistui näkyvällä tavalla nuorentamaan tämän perinteikkään automerkin asiakaskuntaa. Se teki Cadillacista jälleen coolin, ja nosti koko merkin myyntiä. Viimeisimpiä villityksiä Escaladen ympärillä on Chevrolet Corvetten käsintehdyllä, lähes 700-hevosvoimaisella V8:lla varustettu kolmen tuhannen kilon muskeliauto, Escalade-V. Cadillac Escalade on monille isoille julkkiksille, rap-artisteille, näyttelijöille, urheilutähdille ynnä muille kuin yksityissuihkari tien päällä. Se on päheä ja yksi pahimmista ilmastosynneistä mitä on mahdollista tehdä, mutta se on silti pakko omistaa. Se on siis Pohjois-Amerikan oma jättikokoinen vastine itse Range Roverille. Ja siksi se on eräs kaikkien aikojen onnistuneimmista logonvaihtotarinoista. Lähteet: General Motors/Cadillac, The DriveMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 26.3.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lancian uusi tuleminen Milanon viimeisintä muotia edustavana Opel Corsana lähti käyntiin katastrofaalisesti 29.1.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: General Motorsin ja Hyundain uusi yhteisymmärryspöytäkirja saattaa tarkoittaa yllättäviä logonvaihtoja puolelta toiselle 25.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: nämä olivat vuoden 10 kiinnostavinta logonvaihtotapausta 18.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin 12.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tästä syystä osa MG:n sähköautoista on vieläkin yhteyksissä Roveriin, tosin merkittävän mutkan kautta 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier – Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster