28.3.2024

Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta – sivujuonteesta statussymboliksi

Kuva Cadillac

Cadillac Escalade syntyi General Motorsille niin luontaisena logonvaihtona, mutta neljännesvuosisadassa siitä on tullut yksi automaailman statussymboleista.

Logonvaihdot ovat amerikkalaisjättikonserni General Motorsille suunnilleen yhtä luonnollisia kuin hengittäminen ihmiselle. GM on harjoittanut logonvaihtoja koko olemassaolonsa ajan, aina 1900-luvun alusta lähtien. Voidaan itse asiassa katsoa, että ajatus samojen piirustusten käytöstä useamman kuin yhden merkin automalleissa, on GM:n keksintö.

Ensimmäisen sukupolven Escalade rakentui jo hyvin vanhentuneelle, 1980-luvulta peräisin olleelle GMT400 -alustalle. Aikaa päätöksestä auton lanseeraamisesta ensimmäisen Escaladen valmistamiseen kului vain ja ainoastaan 10 kuukautta, joten muutokset Chevroletista Cadillaciksi eivät olleet todellakaan suuria.

Toimiva tapa on siis jatkunut jo yli 110 vuoden ajan, ja hyvin onnistuneitakin esimerkkejä on täten kertynyt lukuisia. Yksi kaikkein nimekkäimmistä esimerkeistä on vuonna 1999 esitelty suurikokoinen luksusmaasturi Cadillac Escalade.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman ensimmäisen SUV:in spin-off

Jälkikäteen ajateltuna Cadillac Escaladen kohtalo olisi voinut olla myös aivan toinen, ottaen huomioon sen lähtökohdat. Escaladehan on perustettu instituution nimeltä Chevrolet Suburban päälle.

Muistellaanpa muutaman esimerkin kautta, millainen instituutio Suburban, eräs amerikkalaisen autoteollisuuden kruunuista, onkaan.

Nykyisen, vuodesta 2020 valmistetun Suburbanin voi sanoa olevan suurissa saappaissa.

Ensinnäkin se on maailman pisimpään yhtäjaksoisesti samalla nimellä valmistettu automalli. Tuo uljas sukulinja on jatkunut jo vuodesta 1935 - siis 89 vuoden ajan - ja tällä hetkellä tuotannossa on Suburbanin 12. sukupolvi. Toisekseen Suburbania voidaan pitää maailman ensimmäisenä SUV-autona. Kolmanneksi, Suburban on tutkimusten mukaan Pohjois-Amerikassa keskimäärin eniten vuoden aikana ajettu automalli. Neljäntenä kohtana, vaikka Chevrolet on GM:n Pohjois-Amerikan merkeistä se lähtötasoa edustava, on Suburban selvästi arvoauton asemassa, ja sitä käytetään jopa valtiotason edustusautona. Ja sitten vielä viimeisenä muttei lainkaan vähäpätöisimpänä yksityiskohtana se, että Chevrolet Suburbanilla on maailman ainoana automallina oma tähti Hollywoodin Walk of Famella, sillä se on vuoden 1952 jälkeen esiintynyt yli 1 750 elokuvassa ja TV-sarjassa.

Tämän perusteella alkaa olla suorastaan ihme, että Cadillac on tälle perustalle onnistunut löytämään vielä jonkinlaisen ylivaihteen, jonka ansiosta Escaladesta ei tullut vain ylihintaista versiota Suburbanista, vaan aivan uusi statussymboli.

Hätäratkaisusta statussymboliksi?

Sen lisäksi, että Cadillac Escalade on ennen muuta Chevrolet Suburbanin - tai itse asiassa tarkalleen sen lyhyemmän version Tahoen - sivujuonne, voidaan se nähdä GM:ltä myös tietynlaisena hätäratkaisun omaisena vastavetona Fordin vuoden 1998 avaukselle.

Vuonna 2002 lanseerattu toisen polven Escalade rakentui GMT800 -alustalle, ja tämä malli ampaisi Escaladen lopullisesti lentoon. Normiakselivälin Escaladen ja pitkän akselivälin Escalade ESV:n lisäksi tässä ja sitä seuranneessa sukupolvessa nähtiin myös avolavamalli Escalade EXT, kun Cadillac lainasi Chevrolet Avalanchen.

Ford nimittäin oli vuotta ennen Escaladea lanseerannut oman premiumsiipensä suojissa täysikokoisen luksusmaasturin nimeltä Lincoln Navigator. Se oli - ja on edelleen - Fordin suurimman SUV-mallin Expeditionin prameampi puolisko. Sekä Escalade että Navigator olivat neljännesvuosisata sitten vielä melko lähellä perustamallejaan, ja ehkä suurimman osan hintaerosta muodostivat nimenomaan Lincolnin ja Cadillacin logot.

Nykyisin tilanne on asiakkaan kannalta parempi, sillä molemmat erottuvat kantamalleistaan siitäkin huolimatta, että sekä Suburban/Tahoe että Expedition ovat nykymuodossaan huomattavasti tasokkaampia autoja kuin niiden silloiset luksusvariantit Escalade ja Navigator 25 vuotta sitten. Luksusmalleilla on siis ollut valtavasti kirittävää, ja molempien osalta kyse ei ole pelkästä premiumautosta, vaan oikeasta luksusautosta. Kuitenkin vain toisesta niistä on tullut todellinen statussymboli, ja se on Escalade.

Seurapiiri-SUV

Cadillac Escalade on nyt viidennessä sukupolvessaan ylellisempi kuin koskaan ja se on vain kasvattanut myyntiään, samalla kun polttomoottorimallin rinnalle on julkistettu erillinen täyssähköinen Escalade IQ. Kuitenkin jo varsin nopeasti vuoden 1999 ensiesittelynsä jälkeen Escalade alkoi herättää kiinnostusta erityisesti nuoremman seurapiiriväen keskuudessa. Cadillacin ensimmäisenä täysikokoisena SUV-autona se onnistui näkyvällä tavalla nuorentamaan tämän perinteikkään automerkin asiakaskuntaa. Se teki Cadillacista jälleen coolin, ja nosti koko merkin myyntiä.

Cadillac Escalade-V
Viimeisimpiä villityksiä Escaladen ympärillä on Chevrolet Corvetten käsintehdyllä, lähes 700-hevosvoimaisella V8:lla varustettu kolmen tuhannen kilon muskeliauto, Escalade-V.

Cadillac Escalade on monille isoille julkkiksille, rap-artisteille, näyttelijöille, urheilutähdille ynnä muille kuin yksityissuihkari tien päällä. Se on päheä ja yksi pahimmista ilmastosynneistä mitä on mahdollista tehdä, mutta se on silti pakko omistaa. Se on siis Pohjois-Amerikan oma jättikokoinen vastine itse Range Roverille.

Ja siksi se on eräs kaikkien aikojen onnistuneimmista logonvaihtotarinoista.

Lähteet: General Motors/Cadillac, The Drive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy