Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Vaikka logonvaihto toteutettaisiin kahden autonvalmistajan välillä laillisin keinoin, voi lopputuloksen markkinoinnin hoitaa kuluttajan kannalta kyseenalaisella tavalla.
Italiasta tulee eräitä maailman tunnetuimpia ja halutuimpia automerkkejä, kuten Alfa Romeo, Ferrari, Maserati ja Lamborghini sekä myös todellinen kansanautojen klassikko, Fiat, muiden muassa. Yksi Italiassa enenevässä määrin suosittu, mutta muualla maailmassa hyvinkin tuntematon italialaismerkki on DR Automobiles. Kuinka hyvin määritelmä "italialaisautomerkki" siihen lopulta pätee, on juuri nyt vahvasti suurennuslasin alla.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
DR Automobilesin eli entisen DR Motor Companyn perusti vuonna 2006 italialainen entinen autourheilija ja nykyinen autoteollisuusvaikuttaja Massimo di Risio. DR:n liiketoimintafilosofia on ollut alusta alkaen kristallinkirkas: tuoda kiinalaisia halvemmalla tehtyjä autoja osina Italiaan, ja valmistaa sekä ennen kaikkea brändätä ne siellä hyvin vahvasti italialaisiksi, mainoslauseista päätellen vähintään yhtä peri-italialaisiksi kuin vaikkapa Fiat.
Strategia on purrut kohtuullisen hyvin, sillä toiminta on jatkunut jo 17 vuoden ajan, ja pelkästään kuluvan vuoden ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana DR:n myynti on kasvanut huimat 48 prosenttia, oikeuttaen 2 prosentin osuuteen Italian automarkkinoista. Nyt Italian kilpailuviranomainen AGCM eli hyvin pitkästi sanottuna Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato on huolissaan siitä, tietävätkö kaikki DR:n asiakkaat todella autojensa kiinalaisen alkuperän.
Automotive News Europen mukaan tutkinnan käynnistänyt AGCM katsoo, että DR Automobiles on tietyiltä osin saattanut johtaa asiakkaitaan harhaan verkkosivuillaan ja markkinoinnissaan peittelemällä autojen todellista alkuperää, joka löytyy siis vahvasti Kiinan kansantasavallasta. Yhtenä esimerkkinä, DR Automobilesin verkkosivujen otsikkolause kuuluu "Una Storia Italiana" eli "italialainen tarina". Mistään ei suoraan saa selville, että käsi sydämellä italialaisina markkinoitavat autot ovat käytännössä uudelleenbrändättyjä kiinalaisautoja.
Vähän kuin juuri ne kiinalaisvalmistajat, myös DR Automobiles on viime aikoina kasvattanut sekä malliensa määrää että tuonut uusia brändejä mukaan kuvioon. Se esimerkiksi myy nyt sähkömalleja uudella EVO-brändillä, urheilullishenkisten mallien totellessa Sportequipe -merkkinimeä ja ICKX:n ollessa puolestaan premiumimpi brändi, ensimmäisenä tuotteenaan päivänselvä Jeep Wrangler -vastine K2.
Tuotteiden laadukkuus on kieltämättä kasvanutkin matkan varrella, olivathan kiinalaisautot ylipäätään lähinnä vitsi kaikkialla länsimaailmassa silloin, kun DR autonvalmistajana 17 vuotta sitten aloitti. Kiinalaismerkkeihin, joilta DR Automobiles on mallejaan lainannut, on kuulunut ainakin Chery, JAC Motors sekä BAIC.
AGCM:n tutkinta DR Automobilesin tapauksessa alkoi vasta aivan hiljattain, ja onkin mielenkiintoista nähdä, minkälaiseen linjaukseen kilpailuviranomainen päätyy. Todennäköistä on, että jonkinnäköinen langettava päätös asiassa on edessä, sillä Italian laki suojaa hyvin hanakasti yritysten välistä tervettä kilpailua, ja puuttuu herkästi epäreiluiksi katsottaviin kilpailuetuihin, kuten mahdollisesti tässä tapauksessa siihen, että DR voi myydä autojaan niiden alkuperästä johtuen "italialaisina" kilpailijoitaan halvemmalla.
Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Automotive News Europe, Carscoops, DR Automobiles Kuvat: DR Automobiles
Ilmoitukset