19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin henkilöautomalliston ilmailuteemasta ammentava huippumalli on nyt saapunut Suomeen. Tällainen lopputulos on saatu aikaan yhdistämällä Talismanista, Lagunasta, 21:stä ja vanhemmistakin malleista tutun ajatuksen isokokoisesta perhe-Renaultista uuden sukupolven Espaceen, laittamalla mukaan tuntuva kourallinen Alpinen oppeja ja hyppysellinen ilmailuteemaa. Esimerkiksi näin voisi kuvailla Rafalea, Renaultin uutta lippulaivaa crossover-ajan automaailmassa. Rafale tarkoittaa kirjaimellisesti tuulenpuuskaa, mutta auto on saanut nimensä vahvoilla ilmailuhistoriavaikutteilla 1930-luvun urheilulentokoneelta Renaultin moottorilla. Assosiaatiota ei voi välttää myöskään monitoimihävittäjä Dassault Rafaleen, jota Ranska tarjosi Suomelle Hornetin korvaajaksi. Rafale on Renaultin toinen tarjokas alati suosiotaan kasvattavassa D-SUV-segmentissä yhdessä mainitun Espacen kanssa, mutta erottuu CMF-CD-alustan jakavasta tilavammasta sisarestaan kattolinjallaan sekä useilla muilla urheilullisuutta henkivillä aspekteillaan. Etenkin huippumalli Atelier Alpine 301-hevosvoimaisella lataushybridinelivedolla tekee vaikutuksen ajo-ominaisuuksillaan. Renaultille jo pidemmältäkin ajalta ominainen nelipyöräohjaus toimii eri nopeusalueilla tarkoituksenmukaisesti, pienentäen pienillä nopeuksilla kääntöympyrän 10,4 metriin. Varsin nopeaksi välitetty ohjaus on toimiva ripeämmässä ajossa, säätyvä alusta ei sorru turhaan kovuuteen ja lataushybridivoimalinja toimii sulavasti. Vaikka seitsenpaikkaisuutta, hyvin käytännöllistä tavaratilaa ja maksimaalista pääntilaa etsivien kannattaa edelleenkin kääntyä Renault-mallistossa sen Espacen puoleen, on 4,71 metriä pitkässä ja 1,86 metriä leveässä Rafalessa asiat kunnossa muun muassa takajalkatilojen ja tavaratilankin osalta. Viistokattoiseen crossover-tyyliin siirtymisessä ei siis ole täysin unohdettu Talismanin tai Lagunan perintöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahta erilaista hybridiäRenault tarjoaa Rafalea kolmena eri versiona, joihin sisältyy kaksi eri voimalinjavaihtoehtoa, joista toinen on niin sanottu itselataava täyshybridi, ja toinen puolestaan ladattava hybridi. Versiot eivät ole turhan kaukana toisistaan, sillä halvimman ja kalleimman mallin alkaen-hintojen erotus on alle kymppitonnin. Perusmalliston hinnat alkavat etuvetoisen, 200-hevosvoimaisen itselataavan hybridin E-Tech Full Hybrid 200 Technon 45 390 eurosta. Niin ikään muista Renaultin nykymalleista tuttu Esprit Alpine -varustetaso eli nimensä mukaisesti Alpine-henkinen versio tulee mukaan kuvioihin keskimmäisenä vaihtoehtona E-Tech Plug-in Hybrid 4x4 300 -voimalinjan myötä alkaen 52 390 eurolla. Jo kertaalleen mainittu Alpinen säätämä Atelier Alpine käsittää saman voimalinjan, mutta maksaa neljä tonnia enemmän. Rafalen huippumallin saa siis alkaen 56 390 eurolla. Rafalea kokeillaan myydä myös työsuhdeautomarkkinoille tähdättyinä business-malleina. Tällöin jokaisen version hinnasta saadaan tasan 4 000 euroa pois. Business-mallina siis esimerkiksi Full Hybrid 200 Technon hinta on 41 390 euroa. Rafalen myynti on hintojen myötä juuri käynnistynyt, ja asiakasautoja alkaa virtaamaan maahan kevään edetessä. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 21.2.2025 Ajoneuvot Estafette, Goelette ja Trafic ovat historiallisia mallinimiä, jotka Renault on herättänyt tulevaa sähköpakettiautomallistoaan varten 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 2.3.2024 Ajoneuvot Renault Scénic on Vuoden auto Euroopassa 2024 – vain harva mallinimi on pystynyt siihen kaksi kertaa 26.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Renault 5 E-Tech electric – ei retroa vaan modernia tulkintaa 15.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Renault Twizy – Sähköistä hauskuutta 16.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Austral E-Tech – hyviä ranskalaisia saa muualtakin kuin grilliltä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?