18.8.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Jatka klassikkoautojen suoraa: Buick Regal, Holden Commodore, Opel Insignia… Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä …Vauxhall Insignia. Opelin viimeisen General Motors -yhteistyön hedelmänä kaksi isoa automallisukua sai jatkua ainakin hetken aikaa. General Motorsiin kuuluvat merkit ovat tehneet läheistä yhteistyötä alkuajoistaan lähtien. Itse asiassa pelkästään näistä amerikkalaisista malleista saisi helposti jo monta kymmentä tapausta tähän juttusarjaan. Nyt olemme kuitenkin tekemisissä verrattain tuoreiden tapausten kanssa. On nimittäin aika selvittää, kuinka GM:n aikanaan isoja nimiä, yhdysvaltalaista Buick Regalia ja australialaista Holden Commodorea, yritettiin pitää hengissä.Vm. 1983 Buick Regal Grand National on vielä jokseenkin kaukana Opel Insigniasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInsignia lähtee maailmalleVain Euroopan markkinoilla myytävä Opel – yhdessä brittiläisen sisarmerkkinsä Vauxhallin kanssa – esitteli Vectran seuraajaksi uuden Insignia-mallin vuonna 2008. Neljää vuotta aiemmin Buick oli pudottanut Regal-mallin pois tuotannosta, korvaten sen LaCrossella. Insignia-mallin ilmaannuttua konsernin toiseen päähän, päätettiin mallinimi Regal ottaa sen kautta takaisin kuvioihin, kooltaan samana vuonna uudistetun LaCrossen alapuolelle. Mallinimissä tehtiin neljän vuoden aikana kunnon silmänkääntötemppu.Aivan alkujaan Buick Regal näki päivänvalon vuonna 1973. Ajan ja paikan kontekstin huomioiden kyseessä ei ollut mikään pikku kirppu, vaan kunnon kokoinen, suorituskykyinen luksusauto. Määritelmien näennäisestä elitistisyydestä huolimatta kyseinen autoluokka oli aikanaan Yhdysvalloissa erittäin suosittu. Näin sai jatkua, kunnes niin kutsuttu ensimmäinen öljykriisi pakotti autonvalmistajat kääntämään kelkkansa ja aloittamaan downsizingin. Seuraavat Regalit – niin kuin myös sen konsernisisarmallit – olivatkin sitten jo vähän pienempiä ja 1990-luvulta alkaen yhä enemmän tavallisia sedaneita. Eurooppalaiseen Insigniaan perustuva Regal on alkuperäissukupolviin verrattuna käytännössä täysin eri lähtökohdista suunniteltu automalli.Malliston reippaimman pään Regal GS.Vuoden 2009 eli viidennen sukupolven Regal oli nimiä, logoja ja tyylikästä pystyripaista maskia lukuun ottamatta käytännössä sama tuote kuin Opel/Vauxhall Insignia. Yksi rakenteellinen poikkeus löytyi niin ikään, sillä Yhdysvaltain USDOT vaatii EU-veljiään vahvemmat B-pilarit. Moottorit tulivat GM:n Ecotec-perheestä ja Buickissa nähtiin jopa sellainen harvinaisuus kuin manuaalivaihteisto.Insignia kävi läpi sukupolvenvaihdoksen yhdeksän vuoden malli-iässä 2017. Regal jatkoi samalla pohjalla, mutta tällä kertaa mukaan otettiin myös korotettu farmarimalli Regal TourX, omaa sukua tietenkin Insignia Country Tourer. Tämä kuudennen sukupolven Regal poikkesi Insigniasta vielä edeltäjäänsäkin vähemmän. Logojen ja etusäleikön kosmeettisten erojen lisäksi Amerikan-serkku sai tutut, sikäläisten standardien mukaiset ”DOT-valot” lokasuojan pieleen. Moottoripuolella erona nähtiin Euroopassa tuntematon 3,6-litrainen V6.Regalin vitossukupolvea valmistettiin Saksan Opel-tehtaan lisäksi Kanadassa ja Kiinassa sikäläisiä markkinoita varten. Kuudetta polvea puolestaan tehtiin vain Saksassa ja tehdään edelleen Kiinassa. Kävi nimittäin niin, ettei Regalia kannattanut surkeiden myyntilukujen vuoksi pitää enää Pohjois-Amerikan markkinoilla.Commodoren joutsenlauluSitten koitti vuosi 2018. Insignia vietiin Australiaan. GM oli juuri lakkauttanut Holdenin viimeisen tehtaan, ja merkki teki väistämätöntä kuolemaa. Insignia, jota oli aikaisemmassa polvessa markkinoitu Australiassa Holden Insigniana, sai nyt historian siipiä havisuttaneen nimen, Commodore (malli ZB).Holdenin ikioma Commodore SS Redline.Holdenin eräänlaisen lippulaivan, Commodoren, Opel-sukujuuria voi jäljittää aivan alkuun asti. Yli neljänkymmenen tuotantovuoden aikana Commodore ehti käväistä monien eri Opel-lippulaivojen alustoilla, ollen kuitenkin ainakin osittain myös Holdenin omaa kädenjälkeä. Uransa huipulla Commodoren voidaan katsoa olleen neljännessä polvessaan, jolloin malli oli kokonaan australialaismerkin käsialaa, ja jolloin sitä myös uudelleenbrändättiin muille GM-merkeille.Viidennessä polvessa nähtiinkin sitten täysin päinvastainen tilanne. Se oli Holden Commodoreksi brändätty Vauxhall Insignia (oikeanpuoleinen ohjaus), johon oli istutettu väkevämpää voimalinjaa.Saksa Commodoren valmistusmaana soti totisesti sitä ajatusta vastaan, että Holden perustettiin alun perin nimenomaan pelkästään autotehtaaksi Australiaan. Kun mitään suunnittelua saati edes valmistusta ei enää Australiassa tehty, jäi Holden pelkäksi ”postilaatikkomerkiksi”, jonka GM lopulta lakkautti. Näin viimeisen Commodoren tarina päättyi lyhyeen vain kahden mallivuoden jälkeen.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: General MotorsLisää aiheestaNimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Kolmannen polven Nissan Terrano kertoo viimeistään, ettei Dacia ole mikään heittopussi Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samallaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”