31.8.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Leyland Roadrunner – kuorma-auto, joka taipui perin moneksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Roadrunnerin suora seuraaja on DAF LF, joka jakaa hyttinsä Volvo FL:n ja Renault Midlumin kanssa. Ja jos pysytellään pääasiassa taajamassa, myös amerikkalaiskuljettajat uskaltavat hypätä Kenworthin tai Peterbiltin version rattiin. Brittiläisen Leylandin yritystarina hakee vertaistaan matkansa varrella kokemiensa tienristeyksien määrässä. 1800-luvun puolelta juontavan Leylandin viimeisiä kolmea vuosikymmentä on määritellyt syvätasoinen kumppanuus hollantilaisen kuorma-autovalmistajan, DAF:in, kanssa. Nimittäin sen jälkeen, kun British Leyland muuttui Roveriksi, on Leyland Trucks vastannut useiden DAF-mallien suunnittelusta ja valmistuksesta, vuodesta 1998 lähtien osana amerikkalaista Paccar-jättikonseria. DAF on puolestaan ollut jo 70-luvulta alkaen yksinomaan raskaan liikenteen ajoneuvojen valmistaja.DAF LF ElectricLeylandin viimeinen kevyen pään kuorma-automalli ennen DAF-yhteistyön alkua 1980-luvun puolivälissä oli Roadrunner. Auto oli edistyksellinen, taloudellinen ja sillä oli luokkansa paras hyötykuorma. Erinomaisuus palkittiin myynnillisesti markkinajohtajuutena, näin Roadrunner sai kehittyä, ja lopulta, vuonna 2001, siitä jatkokehitettiin DAF LF, suosittu eurooppalainen jakeluautomalli, jota Leyland Trucks valmistaa samannimisessä kotikaupungissaan Englannin Lancashiressä. Polttomoottorinen LF luottaa yhdysvaltalaisen Cumminsin dieselmoottoreihin, mutta tätä nykyä myös täyssähköinen LF on saatavilla.Myös toinen eurooppalainen kuorma-autokonserni, Volvo Trucks, ja sen osana myös Renault Trucks, on hyödynytänyt LF:n hyttiosaa kevytsarjalaisissaan. Näitä olivat ensin Renault Midlum sekä myöhemmin, edelleenkin tuotannossa oleva, Volvo FL-sarja. Kevyemmissä hyötyajoneuvoluokissa nähdään kustannussyistä paljon konsernirajat ylittäviä yhteistyökuvioita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonserniyhteistyönä Pohjois-AmerikkaanDAF:in ja Leylandin edustaman Paccar-konsernin länsipäästä löytyy kaksi nimekästä pitkän linjan kuorma-autovalmistajaa, Kenworth ja Peterbilt. Raskassarjalaisten lisäksi molemmat niistä valmistavat myös kevyempiä, jakelukäyttöön sopivia kuorma-automalleja, joiden suunnittelussa näkyy teeman mukaisesti vahva englantilais-hollantilainen kädenjälki. Kenworth K270- ja K370-sarjoja sekä Peterbilt 220:ta valmistetaan Kanadan Montrealissa, ja muun muassa niiden alustoissa on omaa suunnittelua, mutta muilta osin kyse on pitkälle samasta tuotteesta, kuin DAF LF.Kenworth K370Pystynokkainen kuorma-automalli kelpaa amerikkalaiskuljettajille, kunhan sen pääasiallinen tehtävä ei ole maantieajo. Pohjoisamerikkalaiset pituussäädökset mahdollistavat sikäläisille kuorma-autoille eurooppalaisia paljon pidemmät hytit. Amerikkalaisissa kuorma-autoissa onkin tunnetusti pitkä nokka ja moottori edessä. Tämä ratkaisu on parempi paitsi aerodynamiikan, myös turvallisuuden kannalta. Tästä turvallisuuden tunteesta amerikkalaiskuljettajat eivät hevillä luovu.Peterbilt 220Teksti: Benjamin Helander Lähteet: DAF, Aronline.co.uk, Leyland Trucks, Kenworth, Peterbilt Kuvat: DAF, Leyland, Kenworth, Peterbilt, Volvo TrucksLisää aiheestaNimi muutettu: Freightlinerilla oli amerikkalaisille oma Sprinter, mutta he halusivat aina Mersun Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Renault Magnum Australian maantiejunien veturina Nimi muutettu: Hollantilainen Volvo lukeutui portaattomien vaihteistojen pioneereihin Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä