4.5.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Hollantilainen Volvo lukeutui portaattomien vaihteistojen pioneereihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo sai 70-luvulla DAF:ilta muutakin kuin soman kaksiovisen 66-mallin. Se muu tosin tunnetaan nykyään eniten japanilaisautojen vaihteistotyyppinä, ja toisaalta BMW-tehtaana. Alankomaalainen DAF tiedetään menestyksekkäänä kuorma-autovalmistajana ja PACCAR-konsernin eurooppalaisedustajana. Sen tarina kuitenkin alkoi jo 1920-luvun loppupuolella pienestä pajasta. Pienestä on hyvä aloittaa, mutta pikku hiljaa toiminta laajeni niin, että 50-luvun taitteessa yritys valmisti jo kuorma-autoja ja perävaunuja sekä edelleen muutamaa vuotta myöhemmin kompakteja henkilöautoja, jotka nykytermein miellettäisiin premium-tasoisiksi. Oli kuitenkin yksi ongelma. DAF:in kaukoliikennekarpaasin, XF:n, tuorein versio edustaa nykyisin tuntemaamme DAF:ia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Variomatic pelastaa tilanteen DAF:in ensimmäistä henkilöautomallia suunniteltaessa oli alusta alkaen selvää, että tasokas auto tarvitsisi amerikkalaistyyliin automaattivaihteiston. Tuohon aikaan, 50-luvun puolenvälin tienoilla, amerikkalaiset autot olivat todella kookkaita ja erilaiset automaattivaihteistot niissä jo yleisiä. Moinen rakennelma ei kuitenkaan olisi mitenkään järkevästi sopinut DAF 600:n kokoiseen autoon. Siispä DAF - tehtaansa liukuhihnojen inspiroimana - kehitti autoon hihnavetoisen voimansiirron. Amsterdamin autonäyttelyssä vuonna 1958 esitelty DAF 600 oli paitsi maailman ensimmäinen CVT-auto, myös DAF:in ensimmäinen henkilöautomalli. Asiakkaat kuuleman mukaan pitivät portaattomasta vaihteistosta alusta alkaen. 600 oli tuotannossa vuoteen 1963. Yleisimmin käytetty nimitys portaattomasta automaatista eli jatkuvasti välitystään muuttavasta voimansiirrosta lienee CVT (Continuously Variable Transmission), mutta DAF esitteli sen ikään kuin samaan juureen viittaavalla nimellä Variomatic. Variomaticilla varustettu DAF 600 oli maailman ensimmäinen sarjatuotantoinen auto, jossa oli toimiva portaaton laatikko. Volvo kiinnostuu DAF:ista Reilun 15 vuoden ja usean portaattomalla vaihteistolla varustetun henkilöauton jälkeen DAF päätti myydä henkilöauto-osaamisensa, ja jatkaa kuorma-autovalmistajana amerikkalaisyhteistyössä, jota se jatkaa edelleen tänäkin päivänä. Volvo 66 DL -mallin mukana Volvo sai myös italialaista muotoiluosaamista. Auton muotoillut Giovanni Michelotti on vastannut muidenkin DAF-henkilöautojen lisäksi esimerkiksi useiden BMW:iden, Triumphien, Maseratien ja Lancia-mallien linjoista. DAF/Volvo 66:sta tarjottiin sekä porrasperäistä että kuvassakin esiintyvää Kombi-versiota. Molemmat olivat kaksiovisia ja nelipaikkaisia. 1,1-litrainen moottori oli Renault-alkuperää. Henkilöautopuolen ostaja löytyi Ruotsista. Volvosta tuli sen enemmistöomistaja vuonna 1974. DAF:illa oli tuolloin ollut pari vuotta tuotannossa 66-malli. Noin vuoden kuluttua kaupan toteutumisesta Volvo siirsi DAF 66:n omille nimilleen, muokaten sitä vain kosmeettisesti oman brändi-ilmeensä mukaisesti. DAF 66 muuttui vuonna 1975 käden käänteessä Volvoksi. Myös tehdas säilyi alkuperäisellä paikallaan. Ja kun Volvo 66 poistui Variomaticeineen kuvioista vuonna 1980, jatkoi Volvo Hollaniin tehtaansa hyödyntämistä laajasti. Tämä Alankomaiden Bornissa sijaitseva NedCar -tehdas tuotti 66-mallin seuraajasukupolvia eli 300-, 400- ja S/V40-malleja aina 2000-luvulle asti. Volvo hallitsi tehdasta loppuaikana myös yhdessä Mitsubishin kanssa, mistä muistutuksena on esimerkiksi tässä samaisessa juttusarjassa aiemmin esitelty Mitsubishi Outlander. Se, toisin kuin Japanissa tehdyt eurooppalaiset sisarensa, valmistui NedCar -tehtaassa. Viimeinen NedCarilla valmistettu Volvo-malli oli 1. polven S/V40. Se oli kehitetty yhteistyössä tehtaan toisen osakkaan, Mitsubishin kanssa. Uusien omistajuuskuvioiden kautta Volvo luopui hollantilaisyhteyksistään ja NedCar -tehtaasta. Nykyisin Bornin tehdas tunnetaan nimellä VDL NedCar. Se on siis palannut hollantilaishallintaan ja valmistaa BMW Groupille Mini-malleja sekä kompaktimman pään BMW X1 -katumaasturia. Portaaton vaihteisto lensi pesästä Lintujen pesimäaikaan on paikallaan käyttää lintuvertausta, joka sopii tähän yhteyteen oikein hyvin. DAF, sen kummemmin kuin Volvokaan, ei lopulta ripustanut tulevaisuuttaan portaattoman vaihteiston varaan. Sen sijaan tämä voimansiirtomuodoista kaikkein sulavin on saanut tuulta purjeisiinsa etenkin Japanin autoteollisuudessa, jossa CVT:tä käyttävät erityyppisissä malleissaan ainakin Honda, Nissan, Subaru, Suzuki ja Toyota. CVT:stä on olemassa erilaisia toteutustapoja, yksi yleisimmistä on sellainen hybridivoimalinjan yhteydessä, mikä onkin nykyisin tavallisin CVT-tyyppi Japanin ulkopuolella. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Lane Motor Museum Kuvat: DAF/Volvo Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Innocenti Mille jatkoi siitä, mihin Fiat Uno jäi Nimi muutettu: Näin lyhykäisyydessään käynnistyi Dacian tarina Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Tältä näyttää Volvo XC90, ruotsalaisen perhemaasturin perikuva, kiinalaisissa kuorissa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku