4.5.2022

Nimi muutettu: Hollantilainen Volvo lukeutui portaattomien vaihteistojen pioneereihin

Volvo 66 DL

Volvo sai 70-luvulla DAF:ilta muutakin kuin soman kaksiovisen 66-mallin. Se muu tosin tunnetaan nykyään eniten japanilaisautojen vaihteistotyyppinä, ja toisaalta BMW-tehtaana.

Alankomaalainen DAF tiedetään menestyksekkäänä kuorma-autovalmistajana ja PACCAR-konsernin eurooppalaisedustajana. Sen tarina kuitenkin alkoi jo 1920-luvun loppupuolella pienestä pajasta. Pienestä on hyvä aloittaa, mutta pikku hiljaa toiminta laajeni niin, että 50-luvun taitteessa yritys valmisti jo kuorma-autoja ja perävaunuja sekä edelleen muutamaa vuotta myöhemmin kompakteja henkilöautoja, jotka nykytermein miellettäisiin premium-tasoisiksi. Oli kuitenkin yksi ongelma.

DAF XF
DAF:in kaukoliikennekarpaasin, XF:n, tuorein versio edustaa nykyisin tuntemaamme DAF:ia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Variomatic pelastaa tilanteen

DAF:in ensimmäistä henkilöautomallia suunniteltaessa oli alusta alkaen selvää, että tasokas auto tarvitsisi amerikkalaistyyliin automaattivaihteiston. Tuohon aikaan, 50-luvun puolenvälin tienoilla, amerikkalaiset autot olivat todella kookkaita ja erilaiset automaattivaihteistot niissä jo yleisiä. Moinen rakennelma ei kuitenkaan olisi mitenkään järkevästi sopinut DAF 600:n kokoiseen autoon. Siispä DAF - tehtaansa liukuhihnojen inspiroimana - kehitti autoon hihnavetoisen voimansiirron.

DAF 600
Amsterdamin autonäyttelyssä vuonna 1958 esitelty DAF 600 oli paitsi maailman ensimmäinen CVT-auto, myös DAF:in ensimmäinen henkilöautomalli. Asiakkaat kuuleman mukaan pitivät portaattomasta vaihteistosta alusta alkaen. 600 oli tuotannossa vuoteen 1963. 

Yleisimmin käytetty nimitys portaattomasta automaatista eli jatkuvasti välitystään muuttavasta voimansiirrosta lienee CVT (Continuously Variable Transmission), mutta DAF esitteli sen ikään kuin samaan juureen viittaavalla nimellä Variomatic. Variomaticilla varustettu DAF 600 oli maailman ensimmäinen sarjatuotantoinen auto, jossa oli toimiva portaaton laatikko.

Volvo kiinnostuu DAF:ista

Reilun 15 vuoden ja usean portaattomalla vaihteistolla varustetun henkilöauton jälkeen DAF päätti myydä henkilöauto-osaamisensa, ja jatkaa kuorma-autovalmistajana amerikkalaisyhteistyössä, jota se jatkaa edelleen tänäkin päivänä.

Volvo 66 DL
Volvo 66 DL -mallin mukana Volvo sai myös italialaista muotoiluosaamista. Auton muotoillut Giovanni Michelotti on vastannut muidenkin DAF-henkilöautojen lisäksi esimerkiksi useiden BMW:iden, Triumphien, Maseratien ja Lancia-mallien linjoista. DAF/Volvo 66:sta tarjottiin sekä porrasperäistä että kuvassakin esiintyvää Kombi-versiota. Molemmat olivat kaksiovisia ja nelipaikkaisia. 1,1-litrainen moottori oli Renault-alkuperää.

Henkilöautopuolen ostaja löytyi Ruotsista. Volvosta tuli sen enemmistöomistaja vuonna 1974. DAF:illa oli tuolloin ollut pari vuotta tuotannossa 66-malli. Noin vuoden kuluttua kaupan toteutumisesta Volvo siirsi DAF 66:n omille nimilleen, muokaten sitä vain kosmeettisesti oman brändi-ilmeensä mukaisesti.

DAF 66
DAF 66 muuttui vuonna 1975 käden käänteessä Volvoksi.

Myös tehdas säilyi alkuperäisellä paikallaan. Ja kun Volvo 66 poistui Variomaticeineen kuvioista vuonna 1980, jatkoi Volvo Hollaniin tehtaansa hyödyntämistä laajasti. Tämä Alankomaiden Bornissa sijaitseva NedCar -tehdas tuotti 66-mallin seuraajasukupolvia eli 300-, 400- ja S/V40-malleja aina 2000-luvulle asti. Volvo hallitsi tehdasta loppuaikana myös yhdessä Mitsubishin kanssa, mistä muistutuksena on esimerkiksi tässä samaisessa juttusarjassa aiemmin esitelty Mitsubishi Outlander. Se, toisin kuin Japanissa tehdyt eurooppalaiset sisarensa, valmistui NedCar -tehtaassa.

Volvo V40
Viimeinen NedCarilla valmistettu Volvo-malli oli 1. polven S/V40. Se oli kehitetty yhteistyössä tehtaan toisen osakkaan, Mitsubishin kanssa.

Uusien omistajuuskuvioiden kautta Volvo luopui hollantilaisyhteyksistään ja NedCar -tehtaasta. Nykyisin Bornin tehdas tunnetaan nimellä VDL NedCar. Se on siis palannut hollantilaishallintaan ja valmistaa BMW Groupille Mini-malleja sekä kompaktimman pään BMW X1 -katumaasturia.

Portaaton vaihteisto lensi pesästä

Lintujen pesimäaikaan on paikallaan käyttää lintuvertausta, joka sopii tähän yhteyteen oikein hyvin. DAF, sen kummemmin kuin Volvokaan, ei lopulta ripustanut tulevaisuuttaan portaattoman vaihteiston varaan. Sen sijaan tämä voimansiirtomuodoista kaikkein sulavin on saanut tuulta purjeisiinsa etenkin Japanin autoteollisuudessa, jossa CVT:tä käyttävät erityyppisissä malleissaan ainakin Honda, Nissan, Subaru, Suzuki ja Toyota. CVT:stä on olemassa erilaisia toteutustapoja, yksi yleisimmistä on sellainen hybridivoimalinjan yhteydessä, mikä onkin nykyisin tavallisin CVT-tyyppi Japanin ulkopuolella.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Lane Motor Museum Kuvat: DAF/Volvo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat