2.2.2022

Nimi muutettu: Nissan Juke auttoi tekemään Infinitistä Kiinassa tunnetun

Nissanin luksusmerkki Infiniti valitsi hieman yllättäen pikku-crossover Juken esiliinakseen pyrkiessään Kiinan markkinoille. Tuloksena oli Infiniti ESQ.

Kokonaan uudelle markkina-alueelle ei välttämättä kannata suunnata heti koko paletilla. Tunnustellaan puolin ja toisin, miten asiakkaat vastaanottavat tuotteen ja konseptin. Voidaan käyttää myös sisäänheittotuotteita. Esimerkiksi kiinalainen SAIC Motor käyttää Maxuksen sähkömallistoa jonkinlaisena käyntikorttina meikäläisille markkinoille.

Infinitiä ei myyty Kiinassa ennen vuotta 2013. Päämarkkina-alueen Yhdysvaltojen lisäksi merkillä oli edustusta paikoin Euroopassa ja Lähi-idässä. Alkuun myynti oli kansantasavallassa vaatimatonta, joten tietynlaiselle sisäänheittotuotteelle oli kysyntää. Siispä piti saada jotain erottuvaa ja värikästä, muttei liian kallista. Sopiva tuote löytyi emomerkin mallistosta, Nissan Juke, tarkemmin sanottuna Juke Nismo.

Infiniti ESQ

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Infiniti ESQ

Juken yksinomaan Kiinaan tarkoitettu Infiniti-painos lanseerattiin vuonna 2014, perustuen faceliftiä edeltäneeseen Juke Nismo -sporttimalliin. Infiniti ESQ vaikuttaisi löytyvän Kiinan-mallistosta edelleen.

Auton ulkonäössä monikaan asia ei ole Juke Nismoon verrattuna muuttunut, oikeastaan vain maski sekä merkki- ja mallitunnukset ovat mainittavasti erilaiset. Auton mallinimi on erikoisesti päätetty laittaa maskiin perinteisen merkkikoristeen sijaan. Myös moottorin kopassa lukee ESQ. Takaakin Infinitin logo puuttuu, sillä siellä tämä lukee kirjoitettuna. Ratin keskiöstä sentään löytyy muun muassa edessä avautuvaa tietä kuvaava Infinitin logo.

Moottorina ESQ:ssa on aina Juke Nismon 1,6-litrainen ahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa mukavat 200 hevosvoimaa, jatkeena portaaton automaatti ja neliveto. Näillä eväin nollasta sataan päästään 7,8 sekunnissa ja huippunopeus on 215 kilometriä tunnissa.

ESQ:n ja muutaman muun mallin lanseerauksen myötä Infiniti on saanut hyvin jalansijaa hurjasti kasvavilla Kiinan automarkkinoilla. Jalansijaa on tullut jopa niin hyvin, että Infiniti on lakkauttanut edustustaan muun muassa useissa Euroopan maissa ja keskittynyt Kiinaan, Yhdysvaltojen ohella.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autocar, Infiniti Kuvat: Infiniti

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat