20.8.2020

Nimi muutettu: meille Infiniti Q30 on ventovieras, mutta sitä olisi voitu valmistaa Uudessakaupungissa

Infiniti Q30

Infiniti on Nissanin haastaja Mercedes-Benzille, mutta joskus liittoutuminen on tehokasta.

Jos Toyotalla on Lexus, on Nisanilla Infiniti – tai ainakin melkein, sillä äärettömyyteen viittaava nimi lienee saanut innoituksensa siitä, kuinka kauan luksusbrändillä kestää lyödä läpi markkinoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikea Eurooppa

Infiniti perustettiin jo 1989 Japanin talouden kukoistaessa, ja se on saavuttanut kohtalaista menestystä monella markkinalla, mutta Euroopassa jalansijaa ei ole saatu. Brändin saapuminen vanhalla mantereelle julkaistiin jo vuonna 2008. Kituliaan vuosikymmenen jälkeen merkki ilmoitti vetäytyvänsä Euroopan markkinoilta tämän vuoden alussa.

Se merkitsi myös Infiniti Q30-pystyperän tuotannon päättymistä Nissanin tehtaalla Iso-Britannian Sunderlandissa. Jos jossain toisessa todellisuudessa Q30:n kysyntä olisi suorastaan räjähtänyt, olisi autoa voitu valmistaa melko pienin muutoksin myös Suomessa – osaamista meillä oli, sillä japanilaisluksus oli vain uudet pintapellit saanut kolmannen sukupolven Mercedes-Benz A-sarja!

Sisäisesti saksalainen

Infiniti Q30

Infinitin Mercedes-Benz -tausta selittyy monimutkaisella yhteistyöllä, jota tähtikeulan emoyhtiö Daimler harrastaa Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen kanssa: 1,3-litrainen yhteistyömoottori, Smartin ja Renault Twingon yhteinen perusrakenne ja hyötyajoneuvoyhteistyö muutamana esimerkkinä. Ehkä unohdettavin yritys oli Mercedes-Benz X-sarjan avolava.

Infiniti Q30
Mercedes-Benz A-sarjan 3. sukupolvi, mallikoodi W176.

Helppo tie premium-luokkaan

Yhteistyön yksi tulos oli siis Q30, premium-luokan pystyperä Audi A3:a, BMW 1-sarjaa ja Lexus CT200h:ta haastamaan. Infiniti pääsi nopeasti kisaan, sillä Mercedes-Benzin hyvä perusta tarvitsi vain uudet pinnat.

Konepellin alta löytää A-sarjasta tutut poikittaismoottorit. Infinitiin tuotannosta valikoitiin Daimlerin 1,6-litrainen bensiiniturbo 120- ja 154-hevosvoimaisina painoksina sekä 2-litrainen 211-hevosvoimaisena etu- tai nelivedon kera. Dieseliksi tarjottiin 1,5-litraista Renault-taustaista moottoria (myös A-sarjassa) sekä Mercedeksen 2,1-litraista 168-hevosvoimaista. Tätäkin sai etu- tai nelivetoisena.

Infiniti Q30

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihdettu muutakin kuin nimi

Infiniti Q30 on sikäli klassista nimenvaihtoautoa paremmin tehty, että myös auton sisätilat ovat saaneet oman ilmeensä. Ensivilkaisulla yhtäläisyyttä ei edes huomaa: esimerkiksi Infinitin kojelauta kätkee keskinäytön paljon Mercedes-Benzin ratkaisua tyylikkäämmin.

Yksityiskohdat paljastavat kuitenkin juuret: Infinitistä löytää Mercedes-Benzin kuuluisan monitoimiviiksen, ratin vasemmalle puolelle sijoitetun komentokeskuksen, joka hoitaa vilkkujen lisäksi myös pyyhkijöiden säädöt. Tätä ei japanilaisautoon vahingossa päädy.

Infiniti Q30
Infinin ohjaamo näyttää persoonalliselta, mutta yksityiskohdat paljastavat Mercedes-Benz -perustan.

Tarkkasilmäinen huomaa myös Mercedes-Benzin taannoin käyttämän tietoviihdejärjestelmän pyöritettävän rullan vaihdekepin takaa. Automaatti-ilmastoinnin säätöpaneeli on peräti identtinen saksalaisauton kanssa, samoin ikkunannostimien kytkinpaneeli. Myös monet muut peruselementit kielivät yhtäläisyydestä: mittariston perusilme on sama, tuuletussuuttimet ovat samoilla paikoilla, samoin ovenkahvat.

Mercedes-Benz A-sarja W176
Ilmasuuttimet, mittaristo, ilmastoinnin paneeli, ikkunannostimet ynnä muut yksityiskohdat paljastavat Infinitin ja Mercedes-Benz A-sarjan yhtäläisyyden.

Infinitin yritys oli kunniakas: pohjana oli urheilullisena perheautona erinomaiseksi osoittautunut Mercedes-Benz, ja kerrankin sitä oli muokattu sen verran paljon, että auto ehkä tuntui omalta japanilaiselta itseltään. Kauppa vain ei suuremmin käynyt. Sama kohtalo koski hieman maastohenkisempää sisarmallia Infiniti QX30, joka oli saman käsittelyn kokenut Mercedes-Benz GLA.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz ja Infiniti

Luetuimmat