Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Peugeot P4 on täydellinen ratkaisu ranskalaisharrastajalle, joka haaveilee G-sarjan Mersusta.
Kun Ranskan asevoimat tarvitsivat oman maastoauton, ei pyörää tarvinnut keksiä uudelleen. Tehtiin sopimus Mercedes-Benzin kanssa G-sarjan maastoauton lisensoinnista: kelpasihan alkujaan militäärikäyttöön suunniteltu maastoauto Saksankin asevoimille.
Syntyi Peugeot P4: sopimusteknisesti puoliksi Peugeot ja puoliksi Mercedes-Benz. Käytännössä Itävallan Grazissa Steyr-Daimler Puchin tehtaalla valmistetulle rungolle asennettiin Peugeotin tekniikkaa ja ranskalaisvoimin kasattu kori ja sähköjärjestelmä.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Peugeot P4:n linjoista tunnistaa kanta-auton helposti, vaikka erojakin on. Selkein tunnusmerkki löytyy keulasta, jossa G-mersun pyöreät ajovalot ovat vaihtuneet neliskulmaisiin ja vilkut on tiputettu lokasuojien päältä ajovalojen alle.
Voimanlähteiksi valikoituivat Peugeotin 504-mallista lainatut 2-litrainen bensiini (79 hv) ja 2,5-litrainen diesel (70,5 hv). Vaihteisto periytyi kookkaammasta 604-mallista.
P4:n kehitys alkoi jo 1970-luvulla, ja vuonna 1981 Ranskan armeija tilasi autoja 15 000 kappaletta, joskin myöhemmin määrää hieman leikattiin. 1980-luvulla tuotanto siirtyi Peugeotilta henkilöautoista sotilaskulkuneuvoihin siirtyneelle Panhardille.
Mercedes-Benzin, Ranskan asevoimien ja Peugeotin sopimus kielsi Peugeotia valmistamasta autoja vientiin, joten erikoisempaa ranskalaismaasturia etsivän kannattaa tutkia Ranskan käytettyjen autojen tarjontaa. Valtaosa Peugeot P4 -malleista on luonnollisesti sotilasversioita, mutta myös kuvassa näkyvää siviiliversiota valmistettiin. Sekin on toki varsin pelkistetty, ja siten hyvin kaukana nykyajan nappanahalla, jalopuilla ja AMG-moottoreilla varustetuista G-sarjoista.
Teksti: Lauri Ahtiainen, kuva: Jussi Saarinen
Ilmoitukset