12.12.2024

Nimi muutettu: tästä syystä osa MG:n sähköautoista on vieläkin yhteyksissä Roveriin, tosin merkittävän mutkan kautta

Kuva MG, Rover, Roewe

Yrityskuvio MG:n ja Roverin brändinimien taustalla on erittäin monimutkainen, mutta niitä yhdistää käytännössä kaikkien linkkien katkeaminen Ison-Britannian autoteollisuuteen.

MG on kuluvalla vuosikymmenellä asemoinut itsensä hyvin Euroopan sähköautomarkkinoilla, ja myös Suomen tieliikenteeseen on saatettu ilmeisesti jo toista tuhatta MG:tä.

MG:hän kuulostaa varsinkin pidempään automaailmaa seuranneiden korvaan peribrittiläiseltä automerkiltä, aivan erityisesti 1960-luvun urheilullisten roastereiden valmistajalta, mutta näinhän ei ole ollut enää aikoihin. MG:n rinnalla kulki pitkään niin ikään hyvin perinteikäs brittiläinen autonvalmistaja Rover. Ne eivät ole enää yhdessä, eivätkä edes samalla omistajalla, mutta silti isoa osaa MG:n mallistosta myydään sen kotimarkkinoilla Kiinassa tavallaan myös Roverin nimellä - kuitenkin vain tavallaan.

MG ZS EV sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MG Rover on nyt MG ja Roewe

Jotta ei tarvitsisi aloittaa "jo muinaisista roomalaisista", MG:n ja Roverin historiasta ennen 2000-lukua voi saada pieniä taustatietoja esimerkiksi näiden linkkien kautta, jos ei halua tässä kohtaa sukeltaa syvemmälle (tai jos on jo siellä).

Lopun alku sekä Roverille että MG:lle nimenomaan brittiläisinä autonvalmistajina olivat viimeiset omistajavaihdokset, kun BMW vuonna 1994 osti Roverin - sekä edelleenkin hallitsemansa Minin - lentokonevalmistaja British Aerospacelta, ja auttoi sitä kehittämään sen viimeiseksi jääneen mallin, Rover 75:n.

Rover 75

BMW kuitenkin luopui Roverista vuonna 2000, minkä seurauksena muodostettiin liitto nimeltä MG Rover. Sen puitteissa valmistettiin vielä Rover 75:tä ja sen lisäksi muun muassa Rover CityRoveria sekä tietysti MG ZT:tä, Rover 75:n kloonimallia sporttisemman MG-brändin alla. BMW:n vetäytymisen seurauksena Rover 75:n tuotanto katkaistiin Cowley'n tehtaalla Oxfordissa, ja BMW alkoi valmistamaan siellä uusia Minejä, mitä tapahtuu siis edelleen. Näin vuoden 2000 jälkeen Rover 75:n sekä myös MG ZT:n tuotanto siirrettiinkin Birminghamin Longbridgeen, muun muassa British Leylandin vanhaan tehtaaseen.

MG Rover -lystiä kesti viisi vuotta, ennen kuin vuonna 2005 MG Rover kaatui, yhtenä brittiläisen autoteollisuuden alamäen symbolina.

Ei mennyt kauaa, kun kiinalainen SAIC Motor osti konkurssipesältä täydet oikeudet Rover 75:n (ja siis myös MG ZT:n) piirustuksiin ja valmistukseen maksamalla oikeuksista noin 70 miljoonaa Englannin puntaa. Nanjing Automotive Group puolestaan osti puolellasadalla miljoonalla oikeudet MG:n brändiin. Nanjing liitettiin pian tämän jälkeen SAIC Motoriin, joka sai sitä kautta MG-brändin itselleen.

Roewe 750

Roverin brändinimeä SAIC ei puolestaan saanut ostettua vaikka se olisi sit halunnutkin. BMW oli nimittäin antanut nimen oikeudet Fordille, jonka kautta ne ovat nyt puolestaan kulkeutuneet JLR:lle eli sitä kautta Tatalle. Tästä syystä SAIC:in oli kehitettävä uusi brändi markkinoidakseen Rover 75:tä Kiinassa, ja näin syntyi kekseliäästi Roewe, joka mukailee kaiketi kiinalaista ääntämystä Roverille.

Rover 75:tä valmistettiin näin Kiinassa nimellä Roewe 750, ja SAIC on valmistanut sen jälkeenkin lukuisia mallejaan Roveria mukailevan Roewe-brändin alla. Jopa Roewen merkkilogo muistuttaa Roverin logoa.

Oleellista on siis tietää, että sen kummemmin MG:llä kuin Roverillakaan ei ole enää mitään varsinaista linkkiä Ison-Britannian autoteollisuuteen, vaikka MG:n kiinalaiset sähköautot ovatkin nykyisin hyvin suosittuja juuri brittiläisten autonostajien keskuudessa.

Ja näin siis monet MG:t ovat edelleekin tavallaan Rovereita

Jos MG Roverin aikoina MG:n ja Roverin tuotteet olivat pitkälti samoja autoja, niin tapaavat olla myös MG:n ja Roewen.

MG:n Suomen-mallistossa on juuri tällä hetkellä, joulukuussa 2024, yhteensä viisi mallia.

Roewe RX 5, joka tunnetaan meillä MG HS:nä.

Niistä kahdella on Kiinan markkinoilla oma Roewe-vastine.

Uudistuneen MG ZS:n läheinen sukulaismalli on Roewe RX3, kun taas MG HS:ää myydään Kiinassa nimellä Roewe RX5, ja tähän Roewe-vastineeseensa toisen sukupolven MG HS myös tosiasiallisesti perustuu.

Roewe E i5, jota myytiin meillä nimellä MG 5.

Lisäksi ainakin jo Suomen-maahantuontiohjelmasta poistunut Euroopan markkinoiden MG 5 on todellisuudessa uudelleenbrändätty Roewe i5. Myös MG Marvel R juontaa juurensa Roeween, SAIC-brändi Risingin kautta. Marvel R on siis ollut Kiinan markkinoilla myynnissä nimellä Roewe Marvel X.

Lähteet: MG, Retromotor

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat