5.4.2023

Nimi muutettu: japanilaisista premium-merkeistä vanhin – näin Honda loi innovatiivisen Acuran brittijuurille

Acura on toiminut inspiraation lähteenä niin Lexukselle, Infinitille kuin myöhemmin korealaispanostus Genesiksellekin. Acura on merkkinä edustettuna vain Pohjois-Amerikassa, mutta sen varhaisista juurista löytyy Japanin lisäksi vanhaa kunnon Englantia. Acura on ehtinyt olemaan maailman ensimmäinen myös muutamissa muissa aika merkittävissä asioissa.

Moottori on sekä tässä nimenomaisessa juttusarjassa että muissakin yhteyksissä käsitellyt japanilaisia premiumvalmistajia, jotka ovatkin mielenkiintoinen ilmiö automaailmassa.

Japanista perinteisten eurooppalaisten ja amerikkalaisten luksusmerkkien tontille on ehkä menestyksekkäimmin ponnistanut Toyotan Lexus, mutta myös Nissanin Infinitillä on laaja edustus maailmalla. Mazdakin kokeili tällä saralla aikoinaan siipiään, ja 2010-luvulla korealaisvalmistaja Hyundai erotti itsestään samalla kaavalla luksusmerkki Genesiksen.

Alun perin koko juttu oli kuitenkin Hondan keksintö.

Acuran logossa esiintyy länkiharppi. Tarkkuustyökalu heijastelee Acuran mottoa, joka kuuluu vapaasti suomennettuna "tarkkuudella luotua suorituskykyä". Logossa yhdistyvät toisaalta myös Acuran A ja Hondan H.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jotain täysin uutta

Acura-brändin pystytys vei kaikkinensa noin kymmenen vuotta. Hondan sisäpiirissä kokoonnuttiin aluksi öisin salaisiin tapaamisiin suunnittelemaan uutta brändiä, joka voisi vastata Hondan nimeä paremmin eurooppalaisten premium-merkkien haasteeseen, erityisesti kun suunnitteilla oli iso sedan V6-moottorilla.

Honda näki valttikorttinaan erityisesti maineensa luotettavien ja taloudellisien autojen valmistajana. Nyt tarvittiin enää premium-status. Honda virallisti suunnitelmansa premium-brändistä julkisuuteen jo vuonna 1984.

Hondalla oltiin myös sitä mieltä, ettei Acuraa voisi myydä samoissa liikkeissä kuin halvempia, Hondaksi brändättyjä autoja. Tätä varten käynnistettiin suunnitelma Acura-liikkeiden perustamisesta. Ne olisivat palvelultaan premiumtasoa ja huolto pelaisi takuuvarmasti.

Honda käynnisti vuoden 1984 lopulla salaisia tapaamisia amerikkalaisten autokauppiaiden kanssa, tavoitteenaan pystyttää isoihin kaupunkeihin Acura-liikkeitä vuodeksi 1986. Pian lehdistö sai ensimmäistä kertaa tuntumaa myös itse autoihin.

Legendin 3,5-litrainen voimanlähde oli Hondan historian ensimmäinen V6.

Sama auto eri tavalla tehtynä - laatuero kuin yöllä ja päivällä

Ihka ensimmäiset Acura-mallit olivat Honda Quintiin perustunut Integra - mallinimi nykypäivänäkin voimissaan - sekä Legend, joka on juttusarjan näkökulmasta mielenkiintoisempi tapaus.

Legend oli tarjolla myös kaksiovisena coupéna.

Ensimmäisen polven Legend, jota myytiin USA:n ulkopuolella Honda Legendinä, oli teknisesti Hondan ja brittiläisen Austin Rover Groupin yhteistyön tulos. Brittipuolella projektin tuloksena syntyi Rover 800-sarja, jota valmistettiin Englannissa. Acurat ja Hondat puolestaan tehtiin Japanissa. Hondan ja Austin Roverin yhteistyötä on käsitelty Nimi muutetussa aiemminkin, tuolloin kyseessä olivat Bukéen residenssin autoasiat.

Rover 820i

Hondalla ja Austin Roverilla oli yhteisprojektissa omia suuria tavoitteita, jotka törmäsivät toisiinsa USA:n markkinoilla. Nimittäin myös Rover halusi itsestään premium-brändiä, ja Pohjois-Amerikkaan sekin perusti tavoitetta varten erillisen brändin, Sterlingin. Nyt amerikkalaisille oli tarjolla periaatteessa (mutta vain periaatteessa) sama auto sekä brittiläisenä että japanilaisena, ja molemmat kosiskelivat itselleen esimerkiksi Mercedeksen ja BMW:n ostajia.

Sterling 825/827 ja Acura Legend antoivat siis vapaan kilpailun ratkaista mittelön, ja ei aikaakaan kun tuloksia alkoi tulla. Kun autojen laatua ja asiakastyytyväisyyttä USA:ssa mittaava arvostettu J. D. Power julkisti ensimmäisen vuoden päätteeksi analyysinsä senhetkisistä automarkkinoista, löytyi Sterling yksiselitteisesti listan lopusta ja Acura taas listan kärjestä.

Sterling 827 kahdella eri korimallillaan edustettuna. Autoista tavattiin laajoja valmistuksen laatuun liittyneitä puutteita.

Acura löi siis heti läpi laadullaan, ja Rover vetäytyi Sterlingeineen vähin äänin Pohjois-Amerikasta. Acura Legendin hyvällä maineella ja siitä seuranneella suosiolla oli hyvä jatkaa eteenpäin brändin kehittämistä. Acura Legend on myös käytännössä suora syy sille, miksi Toyota ja Nissan lähtivät omilla tahoillaan premiumkilpaan mukaan, kumpikin samanaikaisesti vuonna 1989.

Legend on jo nimenäkin legenda, mutta kyllä vielä legendaarisempi Acura-malli esiteltiin vuonna 1989. Useimmilla markkinoilla Hondan nimellä tunnetusta, peräti 15 vuotta tuotannossa olleesta NSX-urheiluautosta voisi kirjoittaa hurjan paljon pidempäänkin, mutta varataan sille joku toinen kerta.

Kohti persoonallisempaa mallistoa

Kuten Lexuksen ja Infinitinkin kohdalla oli, myös Acura otti oman aikansa ennen kuin mallisto alkoi kehittyä emomerkin tuotteistosta kohti omaa, persoonallista ilmettä. Se onkin nykyajan vaativassa premiumgenressä aivan elinehto.

Acura TSX:n ja Honda Accordin sukulaisuudesta ei voi erehtyä. Molempia valmistettiin myös farmarina. Kuvassa mallivuoden 2014 TSX SE.

Vielä esimerkiksi vuoden 2003 Honda Accordiin perustunut Acura TSX paljasti päivänselvästi juurensa. Nyttemmin Acura on muutamista kokeiluistaan huolimatta keskittynyt lähinnä USA:han ja Kanadaan. Acura-mallien kehitystyö ja valmistus on keskittynyt pitkälti USA:n maaperälle.

Vuonna 2018 esitelty RDX ei ole enää suoraa sukua Honda CR-V:lle, vaikka onkin saman kokoluokan auto.

Nykyistä Acura-mallistoa on jo hyvin vaikea erottaa Hondan tuotteistosta, eivätkä kaikki mallit ole enää suoraa sukua Honda-vastineilleen. Kuitenkin Esimerkiksi MDX on Acura-vastine pohjoisamerikkalaiselle Honda Pilotille ja Integra puolestaan on premiumvastine Honda Civicille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pioneeri tai koelaboratorio - nämä asiat Acura on lanseerannut automaailmalle

Kokoalumiininen kori: Edellämainittu ensimmäisen polven NSX oli ensimmäinen kokonaan alumiinista rakentunut automalli. Tällä tavalla auton painoa säästää nykyään moni autonvalmistaja, Jaguarista Mercedes-Benziin ja Aston Martinista Teslaan.

Kolmirivinen SUV itsekantavalla korilla: Nykyisinhän näitä on markkinoilla kuin meren mutaa, mutta vuoden 2000 Acura MDX oli tiettävästi ensimmäinen itsekantavalla korilla varustettu iso, kolmirivinen katumaasturi. Koko crossover-SUV:in käsite oli muutoinkin tuolloin tuore, mutta kaikki isommat esimerkit olivat raskastekoisia ja rakentuivat tikapuurungolle.

Alkuperäistä MDX:ää myytiin myöhemmin Japanissa ja Australiassa myös Hondan nimellä. Kuvassa vuoden 2001 Acura MDX, jonka mainoskuvakampanja toteutettiin seikkailuhenkisesti Belizen mayaraunioilla.

Kojelautaan integroitu navigaattori: Nykyautoissa tämä ominaisuus on vain yksi pieni osa toinen toistaan suurempia tietoviihdekomplekseja, mutta 26 vuotta sitten autojen kojelaudat olivat hieman toisennäköisiä. Vuoden 1997 Acura RL:ssä nähtiin ensimmäistä kertaa kojelautaan upotettu navi.

Torque vectoring: Nopeassa mutka-ajossa saavutetaan hyötyjä, jos vääntömomenttia on mahdollista siirtää enemmän ulkokaarteen puoleisille pyörille. Tämän tietää nykyään moni suorituskykyisen nelivetoauton kuljettaja, mutta SH-AWD -nelivetojärjestelmä vuonna 2004 julkistetussa Acura RL:ssä oli tämän lajin ensimmäinen.

Kolmikammioinen etuturvatyyny: Tuorein keksintö suojaa etumatkustajaa aikaisempaa paremmin aivovammalta kolaritilanteessa, ja sen suunnittelija sai muutamia päiviä sitten USDOT:ilta eli Yhdysvaltain liikennevirastolta tunnustusta. Kolmikammioinen etuturvatyyny toimii vähän kuin pesäpalloräpylä. Lauetessaan se ottaa etumatkustajan pään suojiinsa niin, ettei se pääse vaarallisesti heilahtamaan, vaikka törmäys tulisi mistä suunnasta tahansa. Tämä ehkäisee vaarallisten aivovammojen syntymistä kolareissa merkittävästi. Tällä hetkellä ratkaisu on vakiovaruste Acura TLX:ssä, -MDX:ssä sekä Honda Pilotissa.

Acura TLX Type S PMC Edition Gotham Gray - upea käsintehty sedan kaihoaa NSX:n perään

Toisen polven Honda/Acura NSX oli sekin fantastinen urheiluauto, mutta myynnin jäätyä tavoitteesta päätti Honda lopettaa sen valmistuksen ennen aikojaan.

Pitkään kehitetyn, kolmen sähkömoottorin ja V6:n yhdistelmällä varustetun hybridisuperauton joutsenlauluksi valikoitui NSX Type S, joka oli 300 kappaletta Acuran- ja 50 kappaletta Hondan nimellä tuotettu näyttävä erikoismalli. Tunnusomaista siinä oli muun muassa syvä Gotham Gray -ulkoväri.

NSX on nyt ajanut taivaanrantaan, ja sitä valmistanut Performance Manufacturing Center (=PMC) jäi vaille pääprojektia. Näin Acura ottikin mallistonsa nykyisen lippulaivasedanin, TLX Type S:n, ja alkoi valmistaa siitä erikoismalleja NSX Type S:n jalanjäljissä.

Huipentumana tästä nähdään nyt vain 50 kappaletta valmistettava Acura TLX Type S PMC Edition Gotham Gray. Näyttävän värinsä erikoismalli lainaa toki NSX Type S:ltä, mutta kyseessä on myös aidosti käsintehty sedan, joka edustaa Audi A4:n kokoluokkaa.

Erikoisuus näkyy 67 000 dollarin hintalapussa, joka on toistakymmentä tonnia perusmallista Type S:ää kalliimpi. Voimalinja on sama kuin muissakin TLX Type S:issä eli 3,0-litraisesta V6:sta kaksoisahdettuna irroitetaan 355 hevosvoimaa, ja auto kiihtyy nollasta sataan nelivedon kera 5 sekunnin pintaan.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Acura, Honda, Car and Driver, Carbuzz, J.D. Power Kuvat: Acura, Austin Rover

Luetuimmat