16.11.2022

Nimi muutettu: Läpimurto premiumiin – kuinka Nissan sen teki?

Japanista on onnistuneesti ponnistanut maailmalle kolme ehtaa premium-merkkiä. Yksi niistä on Infiniti. Kuinka Nissan oikein lohkaisi itsestään tämän luksussiiven reilut 30 vuotta sitten?

Moottori on käsitellyt japanilaisia premium-brändejä aiemminkin. Toyotan luksussiiven menestysresepti on tuttu. Mazda on kerännyt oman nimibrändinsä ympärille premium-imagoa aina vain enemmän, koska sen itsestään eriyttämät premium-merkit eivät saaneet tuulta purjeisiin. Hondan Acuralla on vetävän näköinen mallisto Pohjois-Amerikassa.

Otetaanpa nyt juhlan kunniaksi katsaus Nissanin omaan premium-tarinaan pioneeriteemalla, vietämmehän Nissanin juhlavuotta, sillä sen ensimmäisestä jalkautumisesta Suomeen ja samalla koko Eurooppaan tuli aivan äskettäin kuluneeksi 60 vuotta.

Tämäkin Infiniti Q60 Edition 30 juhlisti merkin kolmekymppisiä kolmisen vuotta sitten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaikutelman tärkeys

Kokonaan uuden premium-brändin hahmotteleminen aloitettiin Nissanilla monikansallisena yhteistyönä vuonna 1985. Projekti oli huippusalainen, vaikka tosiasiassa useampi muukin japanilaisvalmistaja touhusi samaan aikaan vastaavanlaisen hankkeen parissa.

Uudella luksusbrändillä oli tasan yksi tavoite: päästä herrojen kerhoon useiden pitkän linjan eurooppalaisten ja amerikkalaisten luksusautovalmistajien kanssa. Suunnittelutyössä ei näin kannattanut hätiköidä eikä hosua. Meni kaksi vuotta, ennen kuin edes nimi tai logo oli valmiina.

Infiniti juontuu englannin äärettömyyttä kuvaavasta sanasta. Jonnekin sinne johtaa myös pitkän harkinnan tuloksena syntynyt Infiniti-logo.

Jälkikäteen ajateltuna hienostopiireissä tärkeä kiireetön vaikutelma todellakin syntyi, sillä valmista tuli vasta neljän vuoden suunnittelun jälkeen vuonna 1989 - kuinkas sattuikaan, samana vuonna Toyotan eli Lexuksen kanssa. Japanilaispremiumia lanseerattiin tuolloin kahden mallin voimalla. Laatuvaikutelma oli ensiarvoisen tärkeä, kun amerikkalaisasiakkaille ryhdyttiin markkinoimaan Infinitejä aluksi 50 myyjäliikkeen vahvuudella. Vastassa olivat nyt niin Mercedekset, BMW:t, Cadillacit, Lincolnit kuin tuoreista tuorein maanmies Lexuskin.

Infinitin tuote kehittyy: kohti omaa, vahvaa premiumilmettä

Sitten päästäänkin itse autoihin, joista ensimmäisten merkitystä mielikuvan luomisessa ei voi liiaksi korostaa.

Q45:n aikanaan futuristinen, mutta nykyään muodikas piirre oli maskiton keula.

Infiniti aloitti taipaleensa edelleen kutakuinkin voimassa olevan mallisto- ja mallinimipolitiikan mukaisesti Q- ja M-sarjoilla. Q45 oli Lexus LS:n tavoin iso edustussedan, M30 puolestaan suorituskykyinen coupé/ -avo.

Q45:n voimanlähteenä toimi mallimerkinnälle uskollinen 4,5-litrainen V8.

Mutta koska tämä on Nimi muutettu, oli avausmalleilla toki myös serkkunsa, tässä tapauksessa Japanin-serkkunsa. Q45 perustuikin samana vuonna merkin kotisaarella esiteltyyn Nissan Presidentiin. M30:n Nissan-variantti oli vastaavasti kakkospolven Leopard, jota oli valmistettu vuodesta 1986 lähtien.

Infinitin kolmas malli oli versiointi jostain suomalaisittain huomattavasti paljon tutummasta (ja suositummasta); G-sarjan avausmalli oli nimittäin yhtä kuin hyvin varusteltu Nissan Primera. Sekä Primera että johdannainen Infiniti G20 näkivät päivänvalon vuonna 1990.

G20 perustui Nissan Primeraan vielä vuosina 1999 - 2002.

Premium-segmentin vaatimukset ovat tasaisesti kasvaneet noista ajoista. Infiniti julkisti ensimmäisen katumaasturinsa, itsekantavalle korille tehtyyn Nissan Pathfinderiin perustuneen QX4:n, vuonna 1996. Sen jälkeen, ja erityisesti nyt, luksussuvit ovat olleet hyvin pitkälti elinehto niin lnfinitille kuin kilpailijoillekin.

QX-sarjan käynnistänyt QX4 oli Infinitin ensimmäinen SUV, ja yksi luokan pioneereista.

2010-luvulta alkaen Infinitit ovat erottuneet emomerkin tuotteista aina vain selvemmin. Premiumsiiven tyyli sekä viimeistelytaso on luokan vaatimukset huomioiden tuotu nyt erilleen selkeämmin kuin koskaan aiemmin, etenkin alkuaikojen logonvaihtomalleihin nähden. Vuodesta 2013 lähtien Infiniti on ollut jopa hallinnollisesti erillään emomerkistä, joskin taloudellinen ja teknologinen yhteistyö on edelleen hyvin tiivistä.

Tältä näyttää Infinitin mallisto 30 vuoden jälkeen. Infiniti on pullauttanut automaailmaan myös kasan uusia innovaatioita. Eräs niistä on etuvasemmalla poseeraavassa Q50:ssä ensimmäisenä nähty ja koettu täysin sähköinen ohjaus.

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Infiniti

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat