16.11.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Läpimurto premiumiin – kuinka Nissan sen teki? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanista on onnistuneesti ponnistanut maailmalle kolme ehtaa premium-merkkiä. Yksi niistä on Infiniti. Kuinka Nissan oikein lohkaisi itsestään tämän luksussiiven reilut 30 vuotta sitten? Moottori on käsitellyt japanilaisia premium-brändejä aiemminkin. Toyotan luksussiiven menestysresepti on tuttu. Mazda on kerännyt oman nimibrändinsä ympärille premium-imagoa aina vain enemmän, koska sen itsestään eriyttämät premium-merkit eivät saaneet tuulta purjeisiin. Hondan Acuralla on vetävän näköinen mallisto Pohjois-Amerikassa.Otetaanpa nyt juhlan kunniaksi katsaus Nissanin omaan premium-tarinaan pioneeriteemalla, vietämmehän Nissanin juhlavuotta, sillä sen ensimmäisestä jalkautumisesta Suomeen ja samalla koko Eurooppaan tuli aivan äskettäin kuluneeksi 60 vuotta.Tämäkin Infiniti Q60 Edition 30 juhlisti merkin kolmekymppisiä kolmisen vuotta sitten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikutelman tärkeysKokonaan uuden premium-brändin hahmotteleminen aloitettiin Nissanilla monikansallisena yhteistyönä vuonna 1985. Projekti oli huippusalainen, vaikka tosiasiassa useampi muukin japanilaisvalmistaja touhusi samaan aikaan vastaavanlaisen hankkeen parissa.Uudella luksusbrändillä oli tasan yksi tavoite: päästä herrojen kerhoon useiden pitkän linjan eurooppalaisten ja amerikkalaisten luksusautovalmistajien kanssa. Suunnittelutyössä ei näin kannattanut hätiköidä eikä hosua. Meni kaksi vuotta, ennen kuin edes nimi tai logo oli valmiina.Infiniti juontuu englannin äärettömyyttä kuvaavasta sanasta. Jonnekin sinne johtaa myös pitkän harkinnan tuloksena syntynyt Infiniti-logo.Jälkikäteen ajateltuna hienostopiireissä tärkeä kiireetön vaikutelma todellakin syntyi, sillä valmista tuli vasta neljän vuoden suunnittelun jälkeen vuonna 1989 - kuinkas sattuikaan, samana vuonna Toyotan eli Lexuksen kanssa. Japanilaispremiumia lanseerattiin tuolloin kahden mallin voimalla. Laatuvaikutelma oli ensiarvoisen tärkeä, kun amerikkalaisasiakkaille ryhdyttiin markkinoimaan Infinitejä aluksi 50 myyjäliikkeen vahvuudella. Vastassa olivat nyt niin Mercedekset, BMW:t, Cadillacit, Lincolnit kuin tuoreista tuorein maanmies Lexuskin.Infinitin tuote kehittyy: kohti omaa, vahvaa premiumilmettäSitten päästäänkin itse autoihin, joista ensimmäisten merkitystä mielikuvan luomisessa ei voi liiaksi korostaa.Q45:n aikanaan futuristinen, mutta nykyään muodikas piirre oli maskiton keula.Infiniti aloitti taipaleensa edelleen kutakuinkin voimassa olevan mallisto- ja mallinimipolitiikan mukaisesti Q- ja M-sarjoilla. Q45 oli Lexus LS:n tavoin iso edustussedan, M30 puolestaan suorituskykyinen coupé/ -avo.Q45:n voimanlähteenä toimi mallimerkinnälle uskollinen 4,5-litrainen V8.Mutta koska tämä on Nimi muutettu, oli avausmalleilla toki myös serkkunsa, tässä tapauksessa Japanin-serkkunsa. Q45 perustuikin samana vuonna merkin kotisaarella esiteltyyn Nissan Presidentiin. M30:n Nissan-variantti oli vastaavasti kakkospolven Leopard, jota oli valmistettu vuodesta 1986 lähtien.Infinitin kolmas malli oli versiointi jostain suomalaisittain huomattavasti paljon tutummasta (ja suositummasta); G-sarjan avausmalli oli nimittäin yhtä kuin hyvin varusteltu Nissan Primera. Sekä Primera että johdannainen Infiniti G20 näkivät päivänvalon vuonna 1990.G20 perustui Nissan Primeraan vielä vuosina 1999 - 2002.Premium-segmentin vaatimukset ovat tasaisesti kasvaneet noista ajoista. Infiniti julkisti ensimmäisen katumaasturinsa, itsekantavalle korille tehtyyn Nissan Pathfinderiin perustuneen QX4:n, vuonna 1996. Sen jälkeen, ja erityisesti nyt, luksussuvit ovat olleet hyvin pitkälti elinehto niin lnfinitille kuin kilpailijoillekin.QX-sarjan käynnistänyt QX4 oli Infinitin ensimmäinen SUV, ja yksi luokan pioneereista.2010-luvulta alkaen Infinitit ovat erottuneet emomerkin tuotteista aina vain selvemmin. Premiumsiiven tyyli sekä viimeistelytaso on luokan vaatimukset huomioiden tuotu nyt erilleen selkeämmin kuin koskaan aiemmin, etenkin alkuaikojen logonvaihtomalleihin nähden. Vuodesta 2013 lähtien Infiniti on ollut jopa hallinnollisesti erillään emomerkistä, joskin taloudellinen ja teknologinen yhteistyö on edelleen hyvin tiivistä.Tältä näyttää Infinitin mallisto 30 vuoden jälkeen. Infiniti on pullauttanut automaailmaan myös kasan uusia innovaatioita. Eräs niistä on etuvasemmalla poseeraavassa Q50:ssä ensimmäisenä nähty ja koettu täysin sähköinen ohjaus.Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: InfinitiLisää aiheestaNimi muutettu: meille Infiniti Q30 on ventovieras, mutta sitä olisi voitu valmistaa Uudessakaupungissa Nimi muutettu: Nissan Juke auttoi tekemään Infinitistä Kiinassa tunnetun Nimi muutettu: Lexus LM on luksustila-autoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen