10.3.2025

MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n

Kuva SAIC Motor

S5 uudistaa MG:n asetelmat C-SUV-segmentissä, tällä kertaa alusta alkaen sähköautoille suunnitellulla pohjarakenteella.

Kiinalaisen SAIC Motorin täysin omistama, alun perin brittiläinen MG-brändi on saanut kohtuullisen nopeasti jalansijaa myös Suomen automarkkinoilla sähköautojen ja sähköistettyjen autojen valmistajana. Tänä keväänä MG aikoo osua jälleen kultasuoneen uudella S5:llä.

Uutuusmalli on vasta nyt tulossa Eurooppaan, ja sen on määrä saada Suomen-ensiesiintymisensä tulevana viikonloppuna 14. - 16. maaliskuuta Helsingin Messukeskuksessa järjestettävillä Auto 25 Mobility -messuilla. Kotimarkkinoillaan Kiinassa auto on esitelty jo viime syksynä MG ES5:nä, ja kuten niin monien kiinalaisautojen tapauksessa, auto lähtee vientimarkkinoille eri nimellä, tässä tapauksessa siis S5:nä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutulta pohjalta

Jatkaaksemme ajatusta MG-autojen pirteästi sujuneesta myynnistä Suomessa, MG S5 perustuu sen ansiosta jo tutuksi tulleeseen MG 4 -hatchbackiin. Oleellisin osoitus tästä lähisukulaisuudesta on SAIC-konsernin MSP- eli Modular Scalable Platform -perusrakenne, joka on alusta alkaen sähköautoja varten suunniteltu.

Toki myös auton ulkonäkö tuo paikoin mieleen pienemmän sisaren ainakin erottuvasti muotoilluissa etu- ja takavaloissa, vaikka muutoin MG S5:n ulkoinen olemus on selvästi maasturimaisempi kuin sirommassa MG 4 -hatchbackissa.

Vaikka tarkat tuontitiedot antavat vielä odottaa itseään, MG S5 tulee saamaan perustakseen melko lailla nelosesta tutut sähkömoottorit ja LFP-akut. Maksimissaan tämä tarkoittaa XPower-mallin 320 kilowattia ja 600 newtonmetriä sekä 77 kilowattitunnina akkua.

MG S5 tulee korvaamaan MG:n mallistossa jo vuosia vanhan ZS EV -mallin, joka on vielä polttomoottoripohjainen. 4,48-metrinen S5 on hieman ZS EV:tä suurempi, mikä tarkoittaa parannuksia sisä- ja tavaratiloihin. Vielä paperilukuja suuremman vaikutuksen myös sisätiloihin tekee todennäköisesti siirtyminen varta vasten sähköautoa varten suunnitellulle perustalle.

Jo mainittujen parannusten lisäksi MG kertoo laadun tunteen olevan S5:ssä sellaisella tasolla, että se tulee "nostamaan koko segmentin tasoa". Digitaalisuuskin tulee olemaan MG S5:n käyttökokemuksessa nykypäivän totutulla tasolla, kuljettajan tuijotellessa 10,25-tuumaista mittarinäyttöä, ja 15,6-tuumaisen ruudun toimittaessa keskinäytön virkaa.

Lähteet: MG, Electrifying.com

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat