28.2.2024

Koeistuttu: MG 3 Hybrid+ on kiinalaisten käsitys kauppakassista

MG 3 Hybrid+

Uusi MG 3 Hybrid+ täyttää esimerkiksi Ford Fiestan jättämää aukkoa markkinoilla.

MG 3 Hybrid+ on täysin uusi versio MG:n kolmosesta, joka on jo löytynyt joiltain Euroopan markkinoilta aiemmin. B-segmenttiin sijoittuva uutuus luottaa nyt uuteen hybridivoimalinjaan ja toisaalta markkinoilta tilaa on vapautnut esimerkiksi Ford Fiestan tuotannon loppumisen myötä. Jopa autojen ilmeissä on häivähdys samaa.

4 113 mm pitkä ja 1 797 mm leveä MG 3 on kompakti ilmestys suoraan klassiseen kauppakassiluokkaan. Pikaisen koeistumisen perusteella autossa on kohtuullisen hyvin tilaa luokkaan nähden. Tavaratila oli Geneven autonäyttelyssä lukittuna, mutta tilaa on 293 litraa.  Akseliväli on 2 570 mm ja korkeutta on 1 502 mm.

MG 3 Hybrid+

Kuljettajan edessä on seitsemäntuumainen digimittaristo ja kojelaudassa on 10,25-tuumainen kosketusnäyttö.

MG 3 Hybrid+ perustuu, nimensä mukaisesti, täyshybridivoimalinjaan. Polttomoottorina on 1,5-litrainen nelisylinterinen bensiinimylly, josta saadaan enimmillään 75 kilowattia (102 hv). Sähkömoottori jaksaa 100 kW (136 hv). Järjestelmän kokonaisteho on 143 kW (195 hv).

MG 3 Hybrid+

Mielenkiintoisesti vaihteistona on kolmivaihteinen automaatti ja hybridin akku on täyshybridiksi kookkaahko 1,83 kWh. MG arvioi, että WLTP-kulutus lienee 4,4 litraa per 100 km, jolloin auton hiilidioksidit olisivat 100 g/km.

Hybridijärjestelmä on suunniteltu siten, että taajamanopeuksiin asti auto pyrkii liikkumaan sähkön voimalla, hyödyntäen polttomoottoria vain akun lataamiseen tai sähkömoottorin pyörittämiseen. Kovemmissa vauhdeissa polttomoottori saa isomman roolin auton liikuttamisessa hiukan Hondan hybridijärjestelmän tapaan.

MG 3 Hybrid+

Britanniassa uuden MG 3 Hybrid+:n odotetaan maksavan noin 21 000 euroa, mutta hiilidioksidipäästöistä johtuen auton hinnoittelun arviointi ei ole yhtä suoraviivaista kuin MG:n sähkömallien kanssa.

Myöhemmin mallistoon saapuu myös hybriditön bensiinimoottoriversio manuaalivaihteistolla, mutta nähtäväksi jää, pystyykö malliversio pitämään kiinni hintaedustaan kotoisella verotusmallilla.

MG 3 Hybrid+

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat