16.2.2022

Nimi muutettu: Toyota kopioi itse suunnittelemansa Pontiacin harvinaisen tarkasti

Pontiac Vibe

Toyotan ja GM:n välillä nähtiin aikanaan yhteistyökuvio. Sen tuloksena Toyota päätyi lainaamaan piirustuksiaan Pontiacille ja kopioimaan tuloksen itse pilkuntarkasti takaisin.

Toyota Matrix ei ole meikäläisittäin tuttu tuote, sillä sitä myytiin vain Pohjois-Amerikan markkinoilla. Corollaan perustunutta, hienoisesti crossovermaista hatchbackiä alettiin myydä Toyotan Kanadan tehtaalla valmistettuna tasan 20 vuotta sitten, helmikuussa 2002.

Sillä välin Kalifornian Fremontissa, Toyotan ja GM:n edesmenneessä NUMMI-yhteistehtaassa käynnistyi Matrixiin perustuneen, mutta Pontiacin omalla tyylillä toteutetun Pontiac Viben tuotanto. Pontiac tunnetaan nyttemmin eräänä kuolleista amerikkalaisautomerkeistä, mutta vielä parikymmentä vuotta sitten etsittiin ratkaisuja sen kehittämiseksi/pelastamiseksi. Kevyempään päähän sijoittunut, nuorille autonostajille suunnattu ja sopivasti maastohenkinen ratkaisu oli siihen tilanteeseen hyvä, vielä kun kehityskulut tulivat pitkälti maksetuiksi Toyotan kassasta.

Toyota Matrix
Toisen sukupolven kautta Toyota Matrixin ja Pontiac Viben tarina sai jatkua kaikkiaan vuosikymmenen ajan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutta miten sitä voisi myydä Japanissa?

No ei ilmeisesti ainakaan Toyota Matrixina, niin kuin historia osoittaa. Nimittäin samana vuonna kuin Matrixin ja Viben myynti käynnistyi Pohjois-Amerikassa, päätettiin sitä laivata myös Japaniin, muttei Toyota Matrixina, vaan Toyota Voltzina, siis Kalifornian tehtaalla tuotettuna.

Toyota Voltz
Toyota Voltz - pyörännavoista sen erottaapi.

Toyota Voltz ei kuitenkaan ollut 100-prosenttisesti Toyota, vaan se muokattiin (tai kopioitiin) jostain syystä nimenomaan Pontiac Vibesta. Kopio oli melko täydellinen, sillä jopa Pontiacin keulan V-logo pidettiin eri värisenä paikallaan, ehkäpä symboloimaan mallinimen alkukirjainta. Japanilaiset eivät kaikesta vaivannäöstä huolimatta oikein ostaneet Pontiacista inspiroitunutta Toyotaa, joten tämän sivuhaaran tarina päättyi jo parin vuoden jälkeen.

Ikään kuin aasinsiltana tähän sopii muistuttaa Toyotan uusimmasta tehdas- ja teknologiayhteistyöstä Pohjois-Amerikassa. Sehän on yhdistänyt voimansa Mazdan kanssa Alabaman Huntsvillessä, jossa merkkien yhteistehtaan ensimmäiset tuotteet, Mazda CX-50 ja (Pohjois-Amerikan) Toyota Corolla Cross valmistuvat aivan tuoreeltaan rinnakkain.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Jalopnik Kuvat: Toyota, Pontiac

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat