19.11.2021

Mazda CX-50 – atleettisempi crossover jää Atlantin taa

Mazda CX-50

Mazda aikoo vyöryttää markkinoille monta uutuuskatumaasturia aivan lähivuosina. Uutuustulvan aloittaja, Pohjois-Amerikkaan suunnattu CX-50, on selkeästi maasturimainen. Se on myös ensimmäinen Mazdan ja Toyotan yhteistehtaassa USA:ssa valmistettava Mazda-malli.

CX-50 asettuu toki yleisestikin varsin kilpailtuun luokkaan, mutta nyt tuntuu, että kilpailuasetelmaa riittää Mazdalla jo omasta takaa. CX-30 ja CX-5 asettuvat kooltaan jokseenkin lähelle uutuutta, ja toki myös muotoilu liippaa tarkoituksellisesti läheltä. Mainittuja crossovereita hienoisesti suuremman CX-50:n kuorissa näkyy Kodo -muotokielen viimeisin sovellutus. CX-50 on muotoiltu esimerkiksi CX-5:een verrattuna maastoautomaisen atleettiseksi, ja muistuttaa varsinkin keulastaan sähkömalli MX-30:a. Maavara on jonkin verran CX-5:tä korkeampi.

Mazda CX-50

Ulkokuoreen on tuotu korostetun maastohenkisiä elementtejä, joista osa riippuu tietysti varustelusta. Tässä vaiheessa meillä on kuvia ainoastaan tasokkaimmin varustelluista ensiesittelymalleista, joissa näemme tyypillisiä maastohenkisyydestä kertovia aspekteja ulkovärissä ja konepellin maalausyksityiskohdissa, rengastuksessa, taakkatelineessä sekä totta kai asianmukaisissa seikkailumuoveissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuoreen yhteistyön hedelmää

Uutuusmallin merkittävyyttä lisää tieto sen valmistuspaikasta. CX-50 on siis ensimmäinen Mazda Toyota Manufacturing plantilla Alabaman Huntsvillessä valmistettava Mazda-malli. Huntsville on yksi USA:n avaruusteknologian pääkaupungeista, ja se näkyy yhteistehtaan nimistössä. Toyota nimittäin tuottaa Corolla Crossia kuulentoteemaisella Apollo-tuotantolinjalla, kun taas rinnakkaisella, avaruussukkulasta inspiroituneella Discovery-linjalla valmistuvat pian uudet CX-50:t. Yhteinen tehdas kertoo paljon japanilaisvalmistajien uuden yhteistyön laajuudesta.

Mazda CX-50
Sisällä ei koeta kulttuurishokkeja, vaan tunnelma on peruslaadukas.

CX-50 saa alkuvaiheessa keulalleen Mazdan oman 2,5-litraisen Skyactiv -bensiinimoottorin. Sen kohdalla vaihtoehdoiksi tarjoillaan perusversiona ahtamatonta ja väkevämpää ahdettua versiota. Moottorista voima välittyy kuusiportaiselle automaatille, ja CX-50 on aina nelivetoinen. Uutuudessa on Intelligent Drive Select function (Mi-Drive). Se on Mazdan uusi ajoavustinjärjestelmä, joka mukauttaa autoa erilaisiin ajo-olosuhteisiin ja käyttötarkoituksiin.

Tuonnempana CX-50 -mallisto laajenee Apollo-puolelle, sillä luvassa on Toyotalta lainattu täyshybridivoimalinja. Kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä paljastettu, mutta Apollo- ja Discovery-linjat jakavat muutakin nouhauta keskenään.

Mazda CX-50

Lisää uutta ja syventyvää yhteistyötä

Mainittu uutuustulva tuo crossover-/suv -malleja niin Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan. Mallimerkintälogiikka korotettujen mallien kohdalla vaihtuu pysyvästi kymmenlukuihin, kun Eurooppa tulee saamaan CX-60:n ja suuremman CX-80:n. CX-5 on toistaiseksi suurin meikäläisillä markkinoilla myytävä Mazda-crossover, mutta tähän on tulossa uusien mallien myötä muutos. Isompaa kokoa kompensoidaan niiden kohdalla lataushybridivoimalinjoilla.

Pohjoisamerikkalaiset tulevat saamaan – ainakin mallimerkintöjen perusteella – pykälää isommat mallit. CX-70 ja CX-90 saavat keulilleen japanilaisvalmistajan uudet aluevaltaukset, nimittäin rivi-6 -bensiinimoottorit.

Kaupunkiautojen maailmasta kerrottakoon vielä, että ennakkotietojen mukaan tuleva Mazda2 tehdään yhteistyössä Toyotan kanssa, mahdollisesti logonvaihdon keinoin. Kuten tiedämme, tällä hetkellä asetelma on Pohjois-Amerikassa toisinpäin, kun Toyota Yarista valmistetaan Meksikossa uudelleenbrändättynä Mazda2:na.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Autocar Kuvat: Mazda

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat