29.9.2021 Ajoneuvot Nimi muutettu: Vallankumouksellinen Fiat 128 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus uudelleenbrändätty automalli jää historiaan vähintään yhtä lailla kuin sen esikuva, kuten Zastava 128, joskus taas ei, niin kuin Nasr 128. Fiat 128 on yksi italialaisvalmistajan muistettavimmista malleista 1960- ja 70-luvuilta. Se muistetaan erityisesti edistyksellisestä voimalinjastaan, joka perustui poikittain eteen sijoitettuun moottoriin ja etuvetoon. Fiat 128 on tosiasiassa yksi historian merkittävimmistä kompaktien autojen suunnannäyttäjistä, sillä sen rakenteen vallankumoukselliset hyödyt auton kokonaistilankäytön kannalta huomioitiin hyvin pian myös kilpailevilla tahoilla. Yhden aikansa merkittävimmistä autosuunnittelijoista, Dante Giacosan, kädenjälki nautti laajaa suosiota ja tuli muun muassa nimetyksi Vuoden autoksi Euroopassa 1970. Olihan 128 – ainakin mikäli Fiatin mainostoimistoa on uskominen – itsensä Enzo Ferrarin valinta omaksi kauppakassikseen.Kaiken mainitun ohella Fiat 128 on mainio tapaus Nimi muutettu -juttusarjaan. Sitä kun ehdittiin valmistaa Oseaniaa ja Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta kaikilla asutuilla mantereilla ja Fiatin lisäksi kolmen eri automerkin tuotteena. Niitä olivat Zastava Jugoslaviasta, El Nasr Egyptistä sekä kolmiovisen coupéen osalta silloinen Espanjan Fiat eli SEAT. Tässä jutussa käsittelemme näistä kahta ensimmäistä, SEAT-version juurista pääset lukemaan täältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRakkaalla Zastavalla on monta nimeäZastava Automobili oli jugoslavialainen ja myöhemmin serbialainen ajoneuvovalmistaja, joka valmisti suurimman osan autoistaan joko suoraan Fiateina tai Fiat-lisenssillä omalla nimellään (näistä saisi läjäpäin Nimi muutettuja). Sen parhaiten tunnettu tuote on nimeltään Zastava 101, -128, -1100, -1300, Zastava Skala, -Skala 55, Yugo Skala tai Zastava GTL, riippuen malliversiosta ja/tai markkina-alueesta. Tästä eteenpäin käytämme vahvasti käytännön syistä mallin Iso-Britannian markkinointinimeä Skala.Vain parin viikon päästä tulee kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä, kun ensimmäiset Zastavan hattu päässä nykyisessä Serbian tasavallassa valmistetut Skalat rullasivat ulos tehtaasta. Niissä oli Fiat-sisariinsa nähden hieman eri tavalla muotoiltu perä sekä tietenkin uudet merkinnät ja logot. Kiistämättä eroa löytyi myös valmistuksen ja materiaalien laadusta, jotka eivät vastanneet italialaisten tasoa. Innovaatioiden tasolla jugoslavialaiset kuitenkin keksivät uutta tekemällä autosta viisiovisen version. Lyhytperäisen sedanin sisätilojen käytettävyys parani näin entisestään. Myöhemmin Zastava teki autosta myös omanlaisensa avolavaversion.Zastavan valmistusmaan eli Jugoslavian sosialistisen liittotasavallan sijainti rautaesiripun sillä tai tällä puolella ei ollut aivan yksiselitteistä, sillä vaikka maassa noudatettiin sosialistista hallitusjärjestelmää, pyrki se eroon Neuvostoliiton välittömästä vaikutuspiiristä. Näin ollen Zastava sai paremman vastaanoton lännessä kuin monet muut itäautot.Pyramidin huipullaTunnemme Egyptin ennen kaikkea superrikkaasta historiastaan, henkeäsalpaavista matkailukohteistaan sekä ajoittaisesta poliittisesta kuohunnastaan ja vallankumouksistaan, muttemme niinkään autoteollisuudestaan. Joka tapauksessa siitäkin löytyy esimerkkejä, kenties nimekkäimpänä El Nasr, joka valmisti aikanaan lisenssillä autoja monista eri alkuperistä, Fiatin osista.Kun Jugoslavian ja Egyptin autoteollisuuden keihäänkärjet löysivät toisensa, syntyi Nasr 128. Nasr valmistettiin Egyptiin laivatuista Zastavan osista. Teknisesti ottaen tämä egyptiläisversio on siis uudelleenbrändätty versio Fiat 128:n sijaan nimenomaan Zastava Skalasta.Nasr on arabiaa ja tarkoittaa voittoa, mutta mihinkään massiivisiin voittoihin tämäkään sen nimellä tehdyistä malleista ei Egyptin kokoisessa arabitasavallassa yltänyt, sillä valmistusmäärät laskettiin tuhansissa. Näin ollen yhteensä miljooniin yltäneisiin Fiat 128:aan ja sen muihin johdannaisiin nähden El Nasr oli todellakin pyramidin huippu.Erottui (muun muassa) hinnallaan 2000-luvullaZastava Skala muistetaan 70- ja 80-lukujen autona, mutta tosiasiassa viimeiset erät mallista tehtiin niinkin myöhään, kuin 2008. Malli oli markkinoilla kaikkiaan peräti 37 vuotta, mikä teki siitä sinänsä varsin erottuvan 2000-luvun automarkkinoilla. Toinen merkittävä tekijä oli hinta, jota ei uuden auton kohdalla kovinkaan saituri voinut pitää suolaisena. Veroitta 4 000 euron pintaan sijoittunut hankintahinta teki autosta yhden maailman halvimmista.Skalan poistuttua lopulta näyttämöltä alkoi Zastavan tarina automerkkinä olla finaalissa. Merkin kohdemarkkinoilla Itä-Euroopassa ei ollut enää varsinaiseksi halpamerkiksi mielletylle Zastavalle riittävästi kysyntää. Vähän ennen merkin lopettamista automaailma ehti saada siltä vielä yhden tarinan uudelleenbrändäyksestä, kun toisen sukupolven Fiat Puntosta tehtiin pelkällä logonvaihdolla Zastava 10.Vaikka Zastava loppui, sen tehdas Serbiassa ei jäänyt suinkaan tyhjilleen. Silloinen FCA hankki sen kokonaan itselleen. Tehdas on ollut vuodesta 2012 lähtien valjastettuna Fiat 500L -tila-auton kokoonpanoa varten.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Zastava Automobili, FiatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: Alfa Romeo Arna – joskus surkea tarina tekee mielenkiintoisen auton Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Peugeot P4 – kun ranskalaiset rakensivat kirjaimellisesti oman G-Mersun Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Saab-Lancia 600 – kun yksi historian merkittävimmistä ralliautoista sai Saabin logot Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon