4.9.2024

Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa

Kuva Benjamin Helander

Miten Italia vertautuu Ranskaan nyt, kun sillä on ranskalainen päävalmentaja? Siitä otamme juttusarjan muutamassa seuraavassa osassa selvää, kun niin erilaisia mutta samalla niin samanlaisia sähköcrossovereita arvioidaan Nimi muutetun näkökulmasta.

Logonvaihtoihin ja muihin automaailman silmänkääntötemppuihin erikoistunut Nimi muutettu on pyörinyt täällä Moottorin verkossa viikoittain jo pidemmän aikaa, ja nyt lähestytään jo juttusarjan 200. osaa. Viikkojen, kuukausien ja vuosien varrella sarjan puitteissa on käsitelty aiheen tiimoilta tapauksia läheltä ja kaukaa, niin ajallisessa kuin maantieteellisessäkin mielessä.

Koskaan aiemmin teoriasta ei ole kuitenkaan menty käytännön puolelle. Ei ennen kuin nyt. Nyt meillä on ihan oikeaa rautaa käsittelyssä.

Tästä eteenpäin käytämme yhteensä neljä tämän juttusarjan osaa ennennäkemättömän Ranska - Italia -maaottelun puimiseen. Tässä ensimmäisessä osassa on tarkoitus käydä läpi hieman taustaa ja luetella muiden muassa autojen tekniset tiedot. Toisessa osassa vertaillaan Citroënia ja Fiatia käytännön arkiajon näkökulmasta, ja kolmannessa osassa jännitetään sähkönkulutusta, toimintamatkaa sekä latausnopeuksia. Neljäs osa on puolestaan varattu filosofisemmalle pohdinnalle Citroënista ja Fiatista omien lajityyppiensä edustajina, mutta kuitenkin ikään kuin samasta puusta veistettyinä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Taustalla Fiatin päävalmentajan vaihto

Lähtölaukauksena Nimi muutetun parivertailulle voidaan pitää kahta aiemmin tänä vuonna juttusarjassa julkaistua osaa, joissa käsiteltiin uutta Lancia Ypsilonia (jota ei ainakaan toistaiseksi tuoda Suomeen) sekä Fiat Grande Pandaa. Molemmista tuli välitettyä lukijoille ehkä hieman mustavalkoinen kuva, ei siksi että niitä epäiltäisiin mitenkään autoina, vaan enemmänkin siksi, että ne italialaisina myytävinä autoina lainaavat varsin paljon Ranskan puolelta Stellantis-jättikonsernin puitteissa.

Suurin huoli asiassa on liittynyt tietenkin siihen, menettääkö automaailma Fiatin mukana historiallisesti yhden merkittävimmistä innovaattoreistaan, jos Stellantiksen puitteissa kaikki innovaatiot alkavat virrata suoraan Ranskasta Italiaan.

Tämä sai kuitenkin pohtimaan, tuliko lukijoille välitettyä liiankin mustavalkoinen kuva suorasta lainaamisesta eli oliko oikeudenmukaista rinnastaa italialaisuutuudet niin isolla kädellä ranskalaissisariinsa. Näin vertailuun järjestyi kaksi ainakin olemuksellisesti mahdollisimman erilaista esimerkkiä Stellantis-yhteistyöstä Ranska - Italia -akselilla. Ne molemmat ovat e-CMP -pohjarakenteelle rakentuvia täyssähköisiä crossovereita, joita valmistetaan myös polttomoottorisina.

Ranskan joukkuetta maaottelussa edustaa Citroën Ë-C4, joka venyttää B-segmentin crossoverin käsitettä periaatteessa ainakin markkinamielessä C-segmentin puolelle, ja viistää samalla kattolinjaa. Auto on ollut tuotannossa vuodesta 2020 lähtien, mutta vertailussa käytetty vuosimallin 2023 edustaja hyödyntää päivitettyä sähkötekniikkaa.

Italian joukkuetta edustaa puolestaan puhtaammin B-SUV -kategoriaan uppoava Fiat 600e, jota on tuotettu vuodesta 2023 lähtien, vertailuauton ollessa vuosimallin 2024 edustaja. Italian joukkueella on ranskalainen päävalmentaja. Kuinka paljon se on lopulta muuttanut joukkueen pelitapaa ja ennen kaikkea kuinka samanlainen se on Ranskan joukkueen pelitavan kanssa, sitä lähdemme siis selvittämään.

Tekniset tiedot paperilla

Suuren Ranska - Italia -maaottelun pohjustavan osan päätteeksi on hyvä tutustua autoihin valmistajan ilmoittamien teknisten tietojen muodossa. Näihin voidaan myös viitata tulevissa osissa käytännön testien myötä.

Aakkosissa ensimmäisenä tulevan Citroënin saa täyssähköisenä kahdella eri väkevyydellä, joista testiautossa on se väkevämpi, 115 kilowatin moottori yhdistettynä 54 nettokilowattitunnin akustoon. Varustetaso on hieman hankalampi homma, sillä testiauton edustama Shine ei ole enää valikoimissa. Shinena ja tällä voimalinjalla auto on maksanut yli 43 000 euroa, mutta nykyhinnastossa sitä parhaiten vastaava varustetaso olisi 40 290 euron Max. Citroën ilmoittaa meille seuraavanlaiset tekniset tiedot:

Tekniset tiedot - Citroën Ë-C4 Shine 54 kWh

Mitat (p/l/k): 4 360 mm / 1 800 mm / 1 525 mm

Akseliväli: 2 670 mm

Kääntöympyrä: 10,9 m

Tavaratilan tilavuus: 380 l

Omamassa: 1 636 kg

Moottori: 1 x hybridi synkronitahtimoottori

Vetotapa: etuveto

Teho (hv/kW): 156 / 115

Vääntömomentti: 260 Nm

Kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 9,2 s

Huippunopeus: 150 km/h

Akku / kapasiteetti (brutto/netto): 54 kWh / 51 kWh

WLTP-toimintamatka: 415 km

Yhdistetty kulutus (WLTP): 15,1 kWh / 100 km

Lataus: 0-100% sukopistoke (8 A) 31 t, 0-100% kotilaturi x 16 A 3-vaihe 5 t, 0-80% pikalataus (100 kW) 30 min

Rengaskoko: 195/60 R18

Perävaunumassa (jarruitta/jarruin): 0 kg / 0 kg

Fiat 600e tuodaan Suomeen ainoastaan kalleimmalla La Prima -varustetasolla. Maahantuojan mukaan yksinkertainen syy tälle on se, ettei muihin varustetasoihin ole saatavilla istuinlämmitystä, joka on kuitenkin käytännössä pakko löytyä autosta näillä leveysasteilla.

Näin Italian joukkue osallistuu siis vertailuun Fiat 600e La Primalla, joka maksaa alkaen 39 390 euroa. Fiat 600e:n tekniset tiedot kirjoitetaan paperille näin:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekniset tiedot - Fiat 600e La Prima

Mitat (p/l/k): 4 178 mm / 1 781 mm / 1 523 mm

Akseliväli: 2 562 mm

Kääntöympyrä: 10,5 m

Tavaratilan tilavuus: 360 l

Omamassa: 1 595 kg

Moottori: 1 x hybridi synkronitahtimoottori

Vetotapa: etuveto

Teho (hv/kW): 156 / 115

Vääntömomentti: 260 Nm

Kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 9,0 s

Huippunopeus: 150 km/h

Akkukapasiteetti (brutto/netto): 54 kWh / 51 kWh

WLTP-toimintamatka: 406 km

Yhdistetty kulutus (WLTP): 15,2 kWh / 100 km

Lataus: sukopistoke (8 A) 26 t 46 min, 0-100% kotilaturi x 16 A 3-vaihe 5 t 45 min, 20-80% pikalataus (100 kW) 27 min

Rengaskoko: 215/55 R18

Perävaunumassa (jarruitta/jarruin): 0 kg / 0 kg

Lähteet: Citroën, Fiat

Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander

Nimi muutettu: Peugeot 104 ja Citroën LN – PSA:n alkutaival oli pelottavaa aikaa

Nimi muutettu: jos asiat olisivat menneet Citroënin pelikirjan mukaan, taloustietoinen romanialaismerkki olisi Dacian sijaan Oltcit

Citroën C-Crosser

Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska

Koeajo: Citroën ë-Jumpy – tonniluokka yhä voimissaan – etenkin sähköisenä

Citroën ë-C3 sähköauto

Koeajo: Citroën ë-C3 – 29000 euron sähkösitruuna ei jätä happamaksi

Citroën ë-C3

Maistiainen: Citroën ë-C3 – sympaattinen sähkösitruuna on hinnoiteltu makeasti

Citroën 2CV 4x4 'Sahara' huutokauppa

Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4×4 ’Sahara’ on rättäreiden kunkku

24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu

Citroën C5 Aircross 2022

Piraattisitikoita – Venäjällä käynnistetään Citroën C5 Aircrossin tuotanto, kiinalaisella tuella tietenkin

Koeajo: Citroën e-C4 – ranskalaisella pehmeydellä

Hintapommia odotellessa – Citroën ë-C3 vieraisilla Suomessa

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi kaksoiskytkin

Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat