4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miten Italia vertautuu Ranskaan nyt, kun sillä on ranskalainen päävalmentaja? Siitä otamme juttusarjan muutamassa seuraavassa osassa selvää, kun niin erilaisia mutta samalla niin samanlaisia sähköcrossovereita arvioidaan Nimi muutetun näkökulmasta. Logonvaihtoihin ja muihin automaailman silmänkääntötemppuihin erikoistunut Nimi muutettu on pyörinyt täällä Moottorin verkossa viikoittain jo pidemmän aikaa, ja nyt lähestytään jo juttusarjan 200. osaa. Viikkojen, kuukausien ja vuosien varrella sarjan puitteissa on käsitelty aiheen tiimoilta tapauksia läheltä ja kaukaa, niin ajallisessa kuin maantieteellisessäkin mielessä.Koskaan aiemmin teoriasta ei ole kuitenkaan menty käytännön puolelle. Ei ennen kuin nyt. Nyt meillä on ihan oikeaa rautaa käsittelyssä. Tästä eteenpäin käytämme yhteensä neljä tämän juttusarjan osaa ennennäkemättömän Ranska - Italia -maaottelun puimiseen. Tässä ensimmäisessä osassa on tarkoitus käydä läpi hieman taustaa ja luetella muiden muassa autojen tekniset tiedot. Toisessa osassa vertaillaan Citroënia ja Fiatia käytännön arkiajon näkökulmasta, ja kolmannessa osassa jännitetään sähkönkulutusta, toimintamatkaa sekä latausnopeuksia. Neljäs osa on puolestaan varattu filosofisemmalle pohdinnalle Citroënista ja Fiatista omien lajityyppiensä edustajina, mutta kuitenkin ikään kuin samasta puusta veistettyinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla Fiatin päävalmentajan vaihtoLähtölaukauksena Nimi muutetun parivertailulle voidaan pitää kahta aiemmin tänä vuonna juttusarjassa julkaistua osaa, joissa käsiteltiin uutta Lancia Ypsilonia (jota ei ainakaan toistaiseksi tuoda Suomeen) sekä Fiat Grande Pandaa. Molemmista tuli välitettyä lukijoille ehkä hieman mustavalkoinen kuva, ei siksi että niitä epäiltäisiin mitenkään autoina, vaan enemmänkin siksi, että ne italialaisina myytävinä autoina lainaavat varsin paljon Ranskan puolelta Stellantis-jättikonsernin puitteissa.Suurin huoli asiassa on liittynyt tietenkin siihen, menettääkö automaailma Fiatin mukana historiallisesti yhden merkittävimmistä innovaattoreistaan, jos Stellantiksen puitteissa kaikki innovaatiot alkavat virrata suoraan Ranskasta Italiaan. Tämä sai kuitenkin pohtimaan, tuliko lukijoille välitettyä liiankin mustavalkoinen kuva suorasta lainaamisesta eli oliko oikeudenmukaista rinnastaa italialaisuutuudet niin isolla kädellä ranskalaissisariinsa. Näin vertailuun järjestyi kaksi ainakin olemuksellisesti mahdollisimman erilaista esimerkkiä Stellantis-yhteistyöstä Ranska - Italia -akselilla. Ne molemmat ovat e-CMP -pohjarakenteelle rakentuvia täyssähköisiä crossovereita, joita valmistetaan myös polttomoottorisina.Ranskan joukkuetta maaottelussa edustaa Citroën Ë-C4, joka venyttää B-segmentin crossoverin käsitettä periaatteessa ainakin markkinamielessä C-segmentin puolelle, ja viistää samalla kattolinjaa. Auto on ollut tuotannossa vuodesta 2020 lähtien, mutta vertailussa käytetty vuosimallin 2023 edustaja hyödyntää päivitettyä sähkötekniikkaa.Italian joukkuetta edustaa puolestaan puhtaammin B-SUV -kategoriaan uppoava Fiat 600e, jota on tuotettu vuodesta 2023 lähtien, vertailuauton ollessa vuosimallin 2024 edustaja. Italian joukkueella on ranskalainen päävalmentaja. Kuinka paljon se on lopulta muuttanut joukkueen pelitapaa ja ennen kaikkea kuinka samanlainen se on Ranskan joukkueen pelitavan kanssa, sitä lähdemme siis selvittämään. Tekniset tiedot paperillaSuuren Ranska - Italia -maaottelun pohjustavan osan päätteeksi on hyvä tutustua autoihin valmistajan ilmoittamien teknisten tietojen muodossa. Näihin voidaan myös viitata tulevissa osissa käytännön testien myötä.Aakkosissa ensimmäisenä tulevan Citroënin saa täyssähköisenä kahdella eri väkevyydellä, joista testiautossa on se väkevämpi, 115 kilowatin moottori yhdistettynä 54 nettokilowattitunnin akustoon. Varustetaso on hieman hankalampi homma, sillä testiauton edustama Shine ei ole enää valikoimissa. Shinena ja tällä voimalinjalla auto on maksanut yli 43 000 euroa, mutta nykyhinnastossa sitä parhaiten vastaava varustetaso olisi 40 290 euron Max. Citroën ilmoittaa meille seuraavanlaiset tekniset tiedot: Tekniset tiedot - Citroën Ë-C4 Shine 54 kWh Mitat (p/l/k): 4 360 mm / 1 800 mm / 1 525 mm Akseliväli: 2 670 mm Kääntöympyrä: 10,9 m Tavaratilan tilavuus: 380 l Omamassa: 1 636 kg Moottori: 1 x hybridi synkronitahtimoottori Vetotapa: etuveto Teho (hv/kW): 156 / 115 Vääntömomentti: 260 Nm Kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 9,2 s Huippunopeus: 150 km/h Akku / kapasiteetti (brutto/netto): 54 kWh / 51 kWh WLTP-toimintamatka: 415 km Yhdistetty kulutus (WLTP): 15,1 kWh / 100 km Lataus: 0-100% sukopistoke (8 A) 31 t, 0-100% kotilaturi x 16 A 3-vaihe 5 t, 0-80% pikalataus (100 kW) 30 min Rengaskoko: 195/60 R18 Perävaunumassa (jarruitta/jarruin): 0 kg / 0 kg Fiat 600e tuodaan Suomeen ainoastaan kalleimmalla La Prima -varustetasolla. Maahantuojan mukaan yksinkertainen syy tälle on se, ettei muihin varustetasoihin ole saatavilla istuinlämmitystä, joka on kuitenkin käytännössä pakko löytyä autosta näillä leveysasteilla. Näin Italian joukkue osallistuu siis vertailuun Fiat 600e La Primalla, joka maksaa alkaen 39 390 euroa. Fiat 600e:n tekniset tiedot kirjoitetaan paperille näin:Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniset tiedot - Fiat 600e La Prima Mitat (p/l/k): 4 178 mm / 1 781 mm / 1 523 mm Akseliväli: 2 562 mm Kääntöympyrä: 10,5 m Tavaratilan tilavuus: 360 l Omamassa: 1 595 kg Moottori: 1 x hybridi synkronitahtimoottori Vetotapa: etuveto Teho (hv/kW): 156 / 115 Vääntömomentti: 260 Nm Kiihtyvyys 0 – 100 km/h: 9,0 s Huippunopeus: 150 km/h Akkukapasiteetti (brutto/netto): 54 kWh / 51 kWh WLTP-toimintamatka: 406 km Yhdistetty kulutus (WLTP): 15,2 kWh / 100 km Lataus: sukopistoke (8 A) 26 t 46 min, 0-100% kotilaturi x 16 A 3-vaihe 5 t 45 min, 20-80% pikalataus (100 kW) 27 min Rengaskoko: 215/55 R18 Perävaunumassa (jarruitta/jarruin): 0 kg / 0 kg Lähteet: Citroën, Fiat Lue lisää Kaikki artikkelit 25.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: maaottelussa on kansallislaulujen aika 18.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: toimintamatka- ja kulutustestissä Ranska tekee maaleja 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander 20.9.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Peugeot 104 ja Citroën LN – PSA:n alkutaival oli pelottavaa aikaa 26.4.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: jos asiat olisivat menneet Citroënin pelikirjan mukaan, taloustietoinen romanialaismerkki olisi Dacian sijaan Oltcit 11.6.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Citroën C-Crosser on japanilais-ranskalainen katumaasturi, jonka taustalla oli monikansallinen sekamelska 28.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Aixam Mega Tjaffer 4×4 ’97 11.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: PSA esitteli maailmalle ilmalla toimivan hybridiauton – ja sitten hylkäsi sen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën ’Traction Avant’ -53 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 22.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ainutlaatuinen Citroën BX 4TC 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?