10.8.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: ylpeästi japanilainen Dodge Challenger Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aina badge engineeringin jälkiä ei suinkaan pyritä peittämään. Näin on, mikäli alkuperäispainos taustalla hyödyttää kloonin markkinointia, niin kuin oli Mitsubishin valmistaman vuoden 1978 Dodge Challengerin laita. Challenger kuuluu muskeliautojen kovimpiin nimiin, ja tässä sarjassa se on hankkinut kannuksensa ensin 60- ja 70-luvuilla, ja sittemmin viimeisen 15 vuoden aikana. Erityisen ajankohtaisen aiheesta tekee juuri nyt se, että nykypolven Challengerin jäähyväisiä vietettäneen vielä kuluvan vuoden aikana yli 900 hevosvoiman turvin.1970- ja 80-luvuilla oli kuitenkin vaihe, jolloin Challenger ei perustanut liiemmin hevosvoimista, kuutiotuumista, eikä muuten sen kummemmin amerikkalaisuudestaankaan. Tämänkertaista aihetta lähelle osuu Nimi muutetun eräs aiempi osa, joka kertoo Dodgen ja Mitsubishin yhteistyösportista 90-luvulta. Mitsubishi Galant Lambda Super TouringMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiottu timantti JapanistaTosin Mitsubishin timanttihan vaihtui Challengerissa tietenkin Dodgen nimeen, mutta muutoin auto oli hyvin pitkälle yhtä kuin vuoden 1978 Mitsubishi Galant Lambda.Dodgen näkemys tunnettiin vuoteen 1981 asti nimellä Dodge Colt Challenger, mutta viimeiset kolme vuotta mentiin pelkällä Challengerin nimellä. Auto ehti saada tuotantovuosiensa aikana useita muitakin nimiä riippuen markkina-alueesta. Näitä olivat Galant Lambdan lisäksi esimerkiksi Plymouth Sapporo, Mitsubishi Sapporo (Euroopassa) sekä Chrysler Scorpion. Joka ainoa valmistettiin Japanissa, kuulosti nimi sitten kuinka amerikkalaiselta tahansa.Dodge Challenger muuttui Mitsubishi-yhteistyön myötä suurikokoisesta muskeliautosta yhdessä yössä (neljässä vuodessa) japanilaiset mittastandardit täyttäväksi, älykkääksi urheilucoupéksi. Moottorit olivat rivinelosia, litratilavuuksien vaihdellessa 1,6 ja 2,6 litran välillä, mikä on noin viidesosa öljykriisiä edeltäneen Challengerin moottoritilavuuksista. Jatkeena oli joko käsivalintainen vaihteisto tai kolmipykäläinen automaatti.Jotain pysyvää: mallinimi lukee auton etusiivessä aivan samalla tavalla kuin edeltäjässäkin.Jos japanilaistunut Challenger ei voinut voittaa "edeltäjäänsä" koolla, kuutiotuumilla, kromin määrällä, eikä desibeleillä, teki se sen ainakin varustelullaan. 70-luvun lopun mittapuulla Galant Lambdassa / Colt Challengerissa oli tasokas varustelu. Siihen kuuluivat muun muassa ajotietokone, muistilliset istuimet, sisävalot, digitaalinen kello sekä tasokas äänentoisto. Auto oli vähän kuin KITT ennen aikaansa."From Japan to Dodge" ja "Dodge by Mitsubishi" olivat markkinointilauseita, joilla Colt Challengeria markkinoitiiin amerikkalaisyleisölle. Hieman oudolta kuulostavassa markkinointitavassa oli syynsä taustalla. Amerikkalaisautojen laatu ei 70-luvulla ollut niin hyvää kuin se olisi voinut olla, ja niin japanilaiset kuin eurooppalaisetkin kilpailijat alkoivat enenevässä määrin nostaa päätään. "Dodge by Mitsubishi" olikin tähän jonkinlainen hätäratkaisu. Se kannatti, sillä japanilaisesta Challengerista tuli hitti, ja jo ensimmäisenä vuonna tauluun lätkäistiin 83 000 kappaleen myyntiluvut.Amerikkaan laivatuissa autoissa sivupeilit sijaitsivat konepellin sijaan ovissa, valot olivat paikallisten säädösten mukaiset ja väri- ja verhoiluvaihtoehdot hieman erilaiset.Kuten jo alussa todettiin, Mitsubishin ja Dodgen (Chrysler-konsernin) monisyinen yhteistyö ei suinkaan loppunut tähän, ja vaikka laajempi yhteistyö on muun muassa konsernimuutosten takia loppunut, on Dodgella ja Mitsubishillä edelleen tänäkin päivänä yhteistyömalli Meksikossa. Dodge Attitude on nimittäin omaa sukua Mitsubishi Mirage eli meikäläisittäin Space Star sedan-mallisena. Myös Dodgesta irroitettu RAM Trucks on esitellyt Latinalaisen Amerikan markkinoille RAM 1200 -pickupin, joka on puolestaan yhtä kuin meikäläinen Fiat Fullback, ja sitä kautta Mitsubishi L200.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Macsmotorcitycarage.com, Motor Biscuit Kuvat: Dodge, MitsubishiLisää aiheestaNimi muutettu: Dodge Stealth on aito Amerikan rauta suoraan Japanista Nimi muutettu: Dodge Journey on nyt kiinalainen, mutta mihin juontavatkaan Hornetin sukujuuret? Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Elan uudelleen – Kian ainoan urheiluauton surullinen tarina Nimi muutettu: Ferrari SP12 EC – Eric Claptonin ainutlaatuinen 458 Nimi muutettu: Kuinka tehdään Cadillac Catera? No vaihdetaan Opeliin Cadillacin logo Nimi muutettu: Kun Chevroletin piti tehdä pieni pakettiauto Nimi muutettu: Kun Ford Sierra lähetettiin Amerikkaan, se sai nimen Merkur XR4Ti Nimi muutettu: Roveriksi muutettuna Honda Civic kelpasi jopa Bukéen residenssille Nimi muutettu: Tipo quattro eli italialais-ruotsalainen taidonnäyte Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä