9.8.2023

Nismo vastaa Nissan Skylinen uudesta huippuversiosta – valitettavasti vähiin käy ennen kuin loppuu

Nismo Skyline on 1 000 kappaleen erä 420-hevosvoimaisia sporttisedaneita pelkästään japanilaisille. Samalla se muistuttaa, kuinka Nissan Skylinen 66-vuotinen ura legendaarisena sedanina saattaa olla siinä muodossaan lopussa.

Moottori kävi läpi Nissan Skylinen omaperäistä ja etenkin nimekästä historiaa Nimi muutettu -juttusarjassaan viime vuonna. Takavetoisen sporttisedanin nyt meneillään oleva 13. sukupolvi eli V37 on Infiniti Q50:n JDM-sisarmalli, ja etenee jo kymmenennessä tuotantovuodessaan. Skylinellä ei siten välttämättä ole enää paljoa aikaa jäljellä. Lakkautuksen jälkeen Skyline tullaan kyllä herättämään henkiin, mutta kohtalona on raportoitu olevan sähköcrossoveriksi muuttuminen.

Nismon näkemys Skyline V37:stä nojaa perinteisiin, ja toimii tribuuttina 60 vuoden takaiselle Skyline GT S54-A1:lle. Vaikkei Nissan sitä nyt varsinaisesti myönnäkään, kyseessä saattaa olla samalla jonkinlainen jäähyväismalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luottaa karismaansa

Nismo Skyline on suorastaan ihanan perinteinen tehosedan. Se saa eväänsä ihmeviritysten sijaan samalta, 3,0-litraiselta tuplaturbo-V6:lta, kuin Skylinen muissakin V6-malliversioissa, jatkeenaan 7-vaiheinen perinteinen automaatti ja takaveto.

Ainoa vain, että moottoria on Nismon puolelta viritetty. Nyt se on 420-hevosvoimainen, ja käytännössä täysin vastaava kuin viime viikolla esitelty Nismo Z, joka päätyy sentään laajempaan jakeluun maailmalla. Teholukemat ovat kasvaneet 15 hevosvoimalla, mutta vääntömomentti peräti 75 newtonmetrillä.

Koska kaikki tehot ja 550 newtonmetrin vääntömomentti päätyvät vain takapyörille, saattaa meno äityä villiksi etenkin uudessa Sport+ -ajotilassa. Kulkua tasapainotetaankin alustan lisävakautuksilla, tehokkaammilla ABS:illä sekä sporttirengastuksella. Auton alla pyörivät erittäin kevyet ja leveät 19-tuumaiset Enkei-vanteet.

Nismon tyyli ei tavallisesti petä katsojaansa, eikä tälläkään kertaa. Levitetyt helmat punaisine aksentteineen pukevat Skylinea erittäin hyvin. Ja onhan korisarjoilla myös omat funktionsa noin niin kuin aerodynamiikkamielessä.

Japanilaisille 900 + 100 kappaleen voimalla

Koska Nissan Skyline on jo itsessään JDM- eli Japanese Domestic Market -autoja, ei liene minkään sortin yllätys, että myös Nismon Skyline on sellainen. Nismon versio Skylinestä on kuitenkin jopa japanilaisille rajoitettu erä.

Nismo Skylinen ensimmäisen erän tilauskirjat aukeavat syyskuussa. Tuolloin myydään - luultavasti hyvin vikkelään - ensimmäiset 900 autoa 1 000:n kappaleen sarjasta.

Limited-sarjan tasan 100 autoa puolestaan myydään vasta ensi vuoden puolella, kun vuonna 1964 niin ikään sata kappaletta valmistetun kilpamalli Skyline GT S54-A1:n esiinmarssista tulee kuluneeksi pyöreät 60 vuotta.

Lähde ja kuvat: Nissan Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat