18.8.2017 Ajoneuvot Nürburgring Oldtimer-Grand-Prix: Vanhojen kilpureiden juhlaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nürburgringin GP-radalla järjestetään vuosittain oma kilpailu klassikkoikäisille kilpa-autoille, jonka ympärillä tapahtuma on kasvanut valtaviin mittasuhteisiin. Autoharrastajalta vierähtää helposti koko viikonloppu automäärää ja -laatua ihastellessa. Harmaat pilvet peittävät taivaan ja sade piiskaa Formula 1 -lähetyksistä tuttua Nürburgin kylässä sijaitsevaa modernia grand prix -rataa. Iäkäs herrasmies vetää visiirillistä kypärää komeiden viiksien suojaksi ja sadeviittaa ajohaalarin päälle pahimman kastumisen välttämiseksi. On alkamassa kaksipaikkaisten 50-luvun kilpa- ja GT -autojen lähtö.Muita Oldtimer-GP -luokkia ovat muun muassa: Formula 1 vuosilta 1966–1985, Formula-Junior vuosilta 1957–1961, LeMans- ja Group 4 -autot vuosilta 1962–1974, DRM-sarjan autot vuosilta 1972–1981, alkupään Formula 1 -autot ja niiden edeltäjät vuoteen 1960, vakio- ja GT- autot vuosilta 1947–1975, Formula 3 vuosilta 1964–1984 sekä ”Tourenwagen Classics” eli autoja esimerkiksi DTM, ITC ja STW -sarjoista vuosilta 1984–1999. Autovalikoima kattaa siis seitsemän vuosikymmentä ja vuosittain tapahtumassa on noin 500 autoa. Näitä ihastelemaan saapuu yli 60 000 katsojaa. Oldtimer-Grand-Prix on eräs maailman suurimmista klassikkokilpailuista ja se koostuu perinteisistä lähdöistä sekä tasanopeusajoista Nürburgringin GP-radalla. Vuosi 2017 merkkaa juhlaa historian 45. kilpailun kunniaksi. Eikä kattaus lopu moottoriradalle. Oldtimer-Grand-Prixin kanssa yhteistyötä tekevillä autonvalmistajilla on tapahtuma-alueella valtavat parkkipaikat täynnä harvinaista kalustoa. Toki valmistajan omilta teltoilta löytyy usein myös uusia autoja, mutta todellista herkkua tarjoilevat merkkikerhojen pitkät klassikkoautorivit. Tavallisesti myös autonvalmistajien omilta osastoilta löytyy jokunen museohelmi.Vuosina 1964–1969 toimineen italialaismerkki Bizzarinin klassikot keräsivät paljon katseita teemaan sopivan kuljetusauton luona.Varikko on kuitenkin paikoista upein – siellä viihtyisi viikkoja elleivät tallit pakkaisi tavaroitaan sunnuntain viimeisen lähdön jälkeen. Uskomaton kattaus sekoittaa aistit ja turruttaa autoharrastajan. Neljäs BMW M1 samassa telttakatoksessa ei tunnu enää yhtä hienolta kuin se ensimmäinen.Kokopitkältä nimeltään AvD-Oldtimer-Grand-Prix ei suinkaan ole ainoa klassikkoautoja Nürburgringillä esittelevä autotapahtuma. Esimerkiksi hieman pienempi Nürburgring Classic Eiffelrennen sekä Nürburgringin kuuluisan vuorokauden mittaisen kestävyysajon yhteydessä ajettava 24h Classic ovat vaihtoehtoja katsojalle. Mainittakoon, että näistä jälkimmäisessäkin klassikkoautojen kilpailu kestää nimestä huolimatta vain kolme tuntia. Vuoden 2017 Oldtimer-Grand-Prix ajettiin kuluneena viikonloppuna 11.–13.08.2017 hieman yli 5 kilometriä pitkällä GP-radalla, eikä vielä ainakaan ole tietoa paikan vaihtumisesta tulevalle vuodelle. Ensi vuoden kilpailua tai päivämäärää ei tosin ole vielä vahvistettu, mutta alustavasti kannattaa varailla vapaita elokuun puolivälin ympäristöön.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”