18.8.2017 Ajoneuvot Nürburgring Oldtimer-Grand-Prix: Vanhojen kilpureiden juhlaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nürburgringin GP-radalla järjestetään vuosittain oma kilpailu klassikkoikäisille kilpa-autoille, jonka ympärillä tapahtuma on kasvanut valtaviin mittasuhteisiin. Autoharrastajalta vierähtää helposti koko viikonloppu automäärää ja -laatua ihastellessa. Harmaat pilvet peittävät taivaan ja sade piiskaa Formula 1 -lähetyksistä tuttua Nürburgin kylässä sijaitsevaa modernia grand prix -rataa. Iäkäs herrasmies vetää visiirillistä kypärää komeiden viiksien suojaksi ja sadeviittaa ajohaalarin päälle pahimman kastumisen välttämiseksi. On alkamassa kaksipaikkaisten 50-luvun kilpa- ja GT -autojen lähtö.Muita Oldtimer-GP -luokkia ovat muun muassa: Formula 1 vuosilta 1966–1985, Formula-Junior vuosilta 1957–1961, LeMans- ja Group 4 -autot vuosilta 1962–1974, DRM-sarjan autot vuosilta 1972–1981, alkupään Formula 1 -autot ja niiden edeltäjät vuoteen 1960, vakio- ja GT- autot vuosilta 1947–1975, Formula 3 vuosilta 1964–1984 sekä ”Tourenwagen Classics” eli autoja esimerkiksi DTM, ITC ja STW -sarjoista vuosilta 1984–1999. Autovalikoima kattaa siis seitsemän vuosikymmentä ja vuosittain tapahtumassa on noin 500 autoa. Näitä ihastelemaan saapuu yli 60 000 katsojaa. Oldtimer-Grand-Prix on eräs maailman suurimmista klassikkokilpailuista ja se koostuu perinteisistä lähdöistä sekä tasanopeusajoista Nürburgringin GP-radalla. Vuosi 2017 merkkaa juhlaa historian 45. kilpailun kunniaksi. Eikä kattaus lopu moottoriradalle. Oldtimer-Grand-Prixin kanssa yhteistyötä tekevillä autonvalmistajilla on tapahtuma-alueella valtavat parkkipaikat täynnä harvinaista kalustoa. Toki valmistajan omilta teltoilta löytyy usein myös uusia autoja, mutta todellista herkkua tarjoilevat merkkikerhojen pitkät klassikkoautorivit. Tavallisesti myös autonvalmistajien omilta osastoilta löytyy jokunen museohelmi.Vuosina 1964–1969 toimineen italialaismerkki Bizzarinin klassikot keräsivät paljon katseita teemaan sopivan kuljetusauton luona.Varikko on kuitenkin paikoista upein – siellä viihtyisi viikkoja elleivät tallit pakkaisi tavaroitaan sunnuntain viimeisen lähdön jälkeen. Uskomaton kattaus sekoittaa aistit ja turruttaa autoharrastajan. Neljäs BMW M1 samassa telttakatoksessa ei tunnu enää yhtä hienolta kuin se ensimmäinen.Kokopitkältä nimeltään AvD-Oldtimer-Grand-Prix ei suinkaan ole ainoa klassikkoautoja Nürburgringillä esittelevä autotapahtuma. Esimerkiksi hieman pienempi Nürburgring Classic Eiffelrennen sekä Nürburgringin kuuluisan vuorokauden mittaisen kestävyysajon yhteydessä ajettava 24h Classic ovat vaihtoehtoja katsojalle. Mainittakoon, että näistä jälkimmäisessäkin klassikkoautojen kilpailu kestää nimestä huolimatta vain kolme tuntia. Vuoden 2017 Oldtimer-Grand-Prix ajettiin kuluneena viikonloppuna 11.–13.08.2017 hieman yli 5 kilometriä pitkällä GP-radalla, eikä vielä ainakaan ole tietoa paikan vaihtumisesta tulevalle vuodelle. Ensi vuoden kilpailua tai päivämäärää ei tosin ole vielä vahvistettu, mutta alustavasti kannattaa varailla vapaita elokuun puolivälin ympäristöön.Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Moottoriurheilu Imatranajo tarjoaa festivaalitunnelmaa ja katuradan jännitystä 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella