9.8.2017 Ajoneuvot Nyt se on varmaa: Mazda tuo puristussytytyksen bensiinimoottoreihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skyactiv-X nimeä kantava moottoriperhe lupailee tuovansa polttomoottorin uusimman käänteen sarjatuotantoon 2019. Tammikuussa aiheesta jo huhuttiin, mutta nyt kehitysaskeleesta on mustaa valkoisella myös Mazdalta. Skyactiv-X:ksi nimetty moottorisukupolvi lupailee monien autovalmistajien tavoittelemaa bensiinin puristussytytystä sarjatuotantoon vuodesta 2019 alkaen.Moottorityyppi lupaa yhdistää siis tuttujen dieselmoottoreiden ja bensiinimoottoreiden parhaita puolia. Puristuksella toimivan sytytyksen ansiosta moottorissa voidaan käyttää poikkeuksellisen laihoja polttoaineseoksia, tuoden jopa kolmanneksen polttoainesäästöjä verrattuna Mazdan nykyisiin Skyactiv-G-moottoreihin. Bensiinin käyttäminen dieselin sijaan puolestaan auttaa pienhiukkasten ja paljon puhuttujen typpioksidipäästöjen hallinnassa.Moottorityyppi ei ole kuitenkaan täysin sytytystulpaton, sillä siinä on edelleen perinteinen sytytysjärjestelmä tilanteisiin, joissa puristussytytystä ei voida käyttää. Mazdan nimitys järjestelmälle on Spark Controlled Compression Ignition, jossa huomiota on kiinnitetty myös sytytysmuotojen välisen siirtymän pehmeyteen.Englanniksi moottorityypistä käytetään termiä homogenous charge compression ignition, lyhyesti HCCI. Vapaasti suomennettuna kyse on yhtenäisen seoksen puristussytytteinen moottori. Käytännössä ilman ja bensiinin seos sytytetään korkean puristussuhteen avulla. Yksinkertaistetusti moottorin voidaan sanoa siis perustuvan hallittuun nakuttamiseen.Mazdan mukaan moottorin yhteydessä nähdään myös mekaaninen ahdin, jonka avulla saavutetaan ripeä kaasuvaste ja noin 10–30%:lla parantunut vääntö nykyiseen Skyactiv-G-moottoriperheeseen verrattuna. Valmistajan mukaan moottorin tehokas toiminta-alue on laajalla kierrosalueella, joten moottori antaa enemmän joustavuutta ajettavuuden, taloudellisuuden ja vaihteiston välitysten suhteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMazdalla kiireinen viikkoMoottorijulkistuksen yhteydessä Mazda kertoi, että tulevaisuudessa siintää sähköistys, mutta että polttomoottorilla on vielä paljon annettavaa. Yhtiö aikoo tuoda sähköllä toimivia autoja markkinoille samaan aikaan Skyactiv-X:n kanssa, vuonna 2019. – Meidän mielestämme on tärkeää ja perustavaa työmme kannalta tavoitella ideaalista polttomoottoria. Sähköistys on välttämätöntä, mutta polttomoottori tulee ensin, kommentoi Mazdan tuotekehitysjohtaja Kiyoshi Fujiwara.Mazdan julkistus tulee vain muutama päivä sen jälkeen, kun yhtiö tiedotti ryhtyvänsä autojätti Toyotan kanssa yhteistyöhön muun muassa sähköautoihin liittyen.Toisaalta Mazdan Yhdysvaltain erikoistoimintojen johtaja Robert Davis peräänkuulutti viime viikolla sähköautojen ostokannustimista luopumista, perustellen, että antaa autoteollisuuden ratkaista mikä on paras tapa saavuttaa yleisesti sovitut päästörajat. – Älkää vaatiko tiettyä voimalinjaa, pitkän linjan mazdalainen perusteli.Lähteet: Mazda, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen