9.1.2017 Ajoneuvot Mitä ihmettä Mazda – japanilaismerkki kehittää bensiinimoottoria, joka toimii kuin diesel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huhut kertovat Mazdan esittelevän vuonna 2018 vallankumouksellisen bensiinimoottorin. Moottoritekniikassa omia polkujaan varsin menestyksekkäästi kulkevan Mazdan huhutaan kehittävän uudentyyppistä bensiinimoottoria, jossa polttoaineen ja ilman seos sytytetään perinteisen sytytystulpan sijaan puristuksen aiheuttamalla lämmöllä – aivan kuten dieselmoottoreissa.Perinteistä kipinäsytytteistä moottoria kutsutaan ottomoottoriksi keksijäänsä Nikolaus Ottoa kunnioittaen. Ottomoottorin toiminta on oppikirjasta tuttu: ilman ja polttoaineen seos puristetaan sylinterissä, sytytetään sytytystulpan kipinällä, ja palaessaan laajentuva seos painaa sylinterin männän alas. Pystysuuntainen liike muutetaan kampiakselilla pyöriväksi.Perinteisen bensiini- ja dieselmoottorin suurin ero on juuri sytytyksessä. Dieselissä palamista ei aloiteta sytytystulpalla, vaan ilma-polttoaineseos syttyy korkean paineen aiheuttamassa lämpötilassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKukaan ei kertonut japanilaisille…Ottomoottorissakin voi tapahtua itsesyttymistä, mutta tällöin kyseessä on hallitsematon ja moottoria rajusti mekaanisesti kuormittava nakutus.Mazda ei ilmeisesti ole vaivannut insinöörejään historiatunneilla, sillä nyt korkeapuristeisista ottomoottoreista (kuvassa MX-5:n 2.0 Skyactiv-G) tuttu japanilailsyhtiö kehittää bensiinimoottoria, jonka toiminta perustuu itsesyttymiseen.Englanniksi moottorista käytetään termiä homogenous charge compression ignition, lyhyesti HCCI. Vapaasti suomennettuna kyse on yhtenäisen seoksen puristussytytteinen moottori.Voimantuotto perustuu siis tasaisesti sekoittuneen ilma-bensiini -seoksen sytyttämiseen korkeassa lämpötilassa, joka syntyy korkean puristussuhteen ansiosta.HCCI-moottorin voisi yksinkertaistaen sanoa perustuvan hallittuun nakuttamiseen, joka on mahdollsta hyvin pienessä lämpötilaikkunassa.Tuotantoon jo 2018?Korkeamman puristussuhteen ansiosta bensiinillä käyvän HCCI-moottorin hyötysuhde voi olla merkittävästi bensiinillä käyvää ottomoottoria parempi. Mazdan uuden moottorin kerrotaan tarjoavan jopa 30 prosentin parannuksen perinteiseen ottomoottoriin.Dieseliin verrattuna HCCI-moottorin etuna ovat puhtaammat pakokaasut.HCCI-moottori ei keksintönä ole uusi, mutta matka teoriasta sarjatuotantoon on ollut pitkä.Uudentyyppinen moottori saapuu asia.nikkei.com -verkkosivuston mukaan jo vuonna 2018 esiteltävän seuraavan sukupolven Mazda 3:n keulalle. Verkkosivuston mukaan vuonna 2019 Mazdalta voidaan odottaa sähköautoa, ja ensimmäisten ladattavien hybridien pitäisi saapua 2021.Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: asia.nikkei.com, Road & TrackKorjattu 21.14 9.1.2017: selkeytetty termejä. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?