9.1.2017 Ajoneuvot Mitä ihmettä Mazda – japanilaismerkki kehittää bensiinimoottoria, joka toimii kuin diesel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huhut kertovat Mazdan esittelevän vuonna 2018 vallankumouksellisen bensiinimoottorin. Moottoritekniikassa omia polkujaan varsin menestyksekkäästi kulkevan Mazdan huhutaan kehittävän uudentyyppistä bensiinimoottoria, jossa polttoaineen ja ilman seos sytytetään perinteisen sytytystulpan sijaan puristuksen aiheuttamalla lämmöllä – aivan kuten dieselmoottoreissa.Perinteistä kipinäsytytteistä moottoria kutsutaan ottomoottoriksi keksijäänsä Nikolaus Ottoa kunnioittaen. Ottomoottorin toiminta on oppikirjasta tuttu: ilman ja polttoaineen seos puristetaan sylinterissä, sytytetään sytytystulpan kipinällä, ja palaessaan laajentuva seos painaa sylinterin männän alas. Pystysuuntainen liike muutetaan kampiakselilla pyöriväksi.Perinteisen bensiini- ja dieselmoottorin suurin ero on juuri sytytyksessä. Dieselissä palamista ei aloiteta sytytystulpalla, vaan ilma-polttoaineseos syttyy korkean paineen aiheuttamassa lämpötilassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKukaan ei kertonut japanilaisille…Ottomoottorissakin voi tapahtua itsesyttymistä, mutta tällöin kyseessä on hallitsematon ja moottoria rajusti mekaanisesti kuormittava nakutus.Mazda ei ilmeisesti ole vaivannut insinöörejään historiatunneilla, sillä nyt korkeapuristeisista ottomoottoreista (kuvassa MX-5:n 2.0 Skyactiv-G) tuttu japanilailsyhtiö kehittää bensiinimoottoria, jonka toiminta perustuu itsesyttymiseen.Englanniksi moottorista käytetään termiä homogenous charge compression ignition, lyhyesti HCCI. Vapaasti suomennettuna kyse on yhtenäisen seoksen puristussytytteinen moottori.Voimantuotto perustuu siis tasaisesti sekoittuneen ilma-bensiini -seoksen sytyttämiseen korkeassa lämpötilassa, joka syntyy korkean puristussuhteen ansiosta.HCCI-moottorin voisi yksinkertaistaen sanoa perustuvan hallittuun nakuttamiseen, joka on mahdollsta hyvin pienessä lämpötilaikkunassa.Tuotantoon jo 2018?Korkeamman puristussuhteen ansiosta bensiinillä käyvän HCCI-moottorin hyötysuhde voi olla merkittävästi bensiinillä käyvää ottomoottoria parempi. Mazdan uuden moottorin kerrotaan tarjoavan jopa 30 prosentin parannuksen perinteiseen ottomoottoriin.Dieseliin verrattuna HCCI-moottorin etuna ovat puhtaammat pakokaasut.HCCI-moottori ei keksintönä ole uusi, mutta matka teoriasta sarjatuotantoon on ollut pitkä.Uudentyyppinen moottori saapuu asia.nikkei.com -verkkosivuston mukaan jo vuonna 2018 esiteltävän seuraavan sukupolven Mazda 3:n keulalle. Verkkosivuston mukaan vuonna 2019 Mazdalta voidaan odottaa sähköautoa, ja ensimmäisten ladattavien hybridien pitäisi saapua 2021.Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: asia.nikkei.com, Road & TrackKorjattu 21.14 9.1.2017: selkeytetty termejä. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen