9.1.2017 Ajoneuvot Mitä ihmettä Mazda – japanilaismerkki kehittää bensiinimoottoria, joka toimii kuin diesel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huhut kertovat Mazdan esittelevän vuonna 2018 vallankumouksellisen bensiinimoottorin. Moottoritekniikassa omia polkujaan varsin menestyksekkäästi kulkevan Mazdan huhutaan kehittävän uudentyyppistä bensiinimoottoria, jossa polttoaineen ja ilman seos sytytetään perinteisen sytytystulpan sijaan puristuksen aiheuttamalla lämmöllä – aivan kuten dieselmoottoreissa.Perinteistä kipinäsytytteistä moottoria kutsutaan ottomoottoriksi keksijäänsä Nikolaus Ottoa kunnioittaen. Ottomoottorin toiminta on oppikirjasta tuttu: ilman ja polttoaineen seos puristetaan sylinterissä, sytytetään sytytystulpan kipinällä, ja palaessaan laajentuva seos painaa sylinterin männän alas. Pystysuuntainen liike muutetaan kampiakselilla pyöriväksi.Perinteisen bensiini- ja dieselmoottorin suurin ero on juuri sytytyksessä. Dieselissä palamista ei aloiteta sytytystulpalla, vaan ilma-polttoaineseos syttyy korkean paineen aiheuttamassa lämpötilassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKukaan ei kertonut japanilaisille…Ottomoottorissakin voi tapahtua itsesyttymistä, mutta tällöin kyseessä on hallitsematon ja moottoria rajusti mekaanisesti kuormittava nakutus.Mazda ei ilmeisesti ole vaivannut insinöörejään historiatunneilla, sillä nyt korkeapuristeisista ottomoottoreista (kuvassa MX-5:n 2.0 Skyactiv-G) tuttu japanilailsyhtiö kehittää bensiinimoottoria, jonka toiminta perustuu itsesyttymiseen.Englanniksi moottorista käytetään termiä homogenous charge compression ignition, lyhyesti HCCI. Vapaasti suomennettuna kyse on yhtenäisen seoksen puristussytytteinen moottori.Voimantuotto perustuu siis tasaisesti sekoittuneen ilma-bensiini -seoksen sytyttämiseen korkeassa lämpötilassa, joka syntyy korkean puristussuhteen ansiosta.HCCI-moottorin voisi yksinkertaistaen sanoa perustuvan hallittuun nakuttamiseen, joka on mahdollsta hyvin pienessä lämpötilaikkunassa.Tuotantoon jo 2018?Korkeamman puristussuhteen ansiosta bensiinillä käyvän HCCI-moottorin hyötysuhde voi olla merkittävästi bensiinillä käyvää ottomoottoria parempi. Mazdan uuden moottorin kerrotaan tarjoavan jopa 30 prosentin parannuksen perinteiseen ottomoottoriin.Dieseliin verrattuna HCCI-moottorin etuna ovat puhtaammat pakokaasut.HCCI-moottori ei keksintönä ole uusi, mutta matka teoriasta sarjatuotantoon on ollut pitkä.Uudentyyppinen moottori saapuu asia.nikkei.com -verkkosivuston mukaan jo vuonna 2018 esiteltävän seuraavan sukupolven Mazda 3:n keulalle. Verkkosivuston mukaan vuonna 2019 Mazdalta voidaan odottaa sähköautoa, ja ensimmäisten ladattavien hybridien pitäisi saapua 2021.Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: asia.nikkei.com, Road & TrackKorjattu 21.14 9.1.2017: selkeytetty termejä. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija