9.1.2021 Liikenne Oikeustapaus Saksassa: Kosketusnäytön käyttö ajon aikana kävi kalliiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla-kuski sääti lasinpyyhkimien nopeutta kosketusnäytöllä ja suistui tieltä – seurauksena 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto. Sakkoseuraus mahdollinen Suomessakin. Saksassa on noussut kohu niin sanotun tieliikennelain kännykkäsäännön laajennetusta tulkinnasta. Tuon lakipykälän mukaan käteen otettavan laitteen kuten esimerkiksi matkapuhelimen käyttö on kielletty ajon aikana. Pykälän mukaan auton kiinteitä laitteita saa käyttää sillä edellytyksellä, kun niissä on, joko ääniohjaus tai laitteen käyttö on mahdollista lyhyellä hetkellisellä vilkaisulla, mikä on sopeutettu tilanteeseen, näkyvyyteen, tie- ja liikenneolosuhteisiin, ajonopeuteen sekä säähän.On hyvä mieltää, että sinä aikana kun kuskin katse karkaa tienäkymistä, liikkuu auto merkittävän matkan: 50 km/h nopeudella 14 metriä sekunnissa ja 100 km/h nopeudella 28 metriä sekunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.Erilaisia tulkintoja riittääSaksan eri ”hovioikeuksissa” on ollut erilaisia käsityksiä siitä, minkä laitteen käytössä noudatetaan laajennettua kännykkäkieltoa ja minkä ei. Saksassa ei kuitenkaan yleistä kieltoa kosketusnäytön käytölle. OLG Karlsruhe totesi kuitenkin, että kosketusnäytön käyttö ei ole kiellettyä, koska kyseessä ei ole kädessä pidettävä laite (kuten esimerkiksi matkapuhelin). OLG Karlsruhen mukaan kosketusnäyttö on auton kiinteä laite, jonka käyttö on silloin sallittua, kun pieni, nopea vilkaisu halutun toiminnon käynnistämiseen riittää liikenteen seuraamista oleellisesti häiritsemättä.Teslan esimerkkitapauksessa edellä mainitut edellytykset kosketusnäytön käytölle ovat ongelmallisia, sillä säätääkseen lasinpyyhkijöiden nopeutta kuskin tulee ensin valita kosketusnäytöstä lasinpyyhkijöiden symboli ja sitten alavalikosta tulee valita jokin viidestä lasinpyyhkimen nopeudesta. Tämä toimenpide vaatii kuljettajan keskittymistä kosketusnäytön käyttöön, mikä ei toteudu pelkällä nopealla vilkaisulla. Kuskin olisi pitänyt samanaikaisesti pystyä katsomaan liikennetilannetta ja sopeuttamaan tilannenopeus sään ja liikennetilanteen mukaan. Tieltä suistumisen seurauksena kuljettajalle määrättiin 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto.Saksassa tiukka rangaistusasteikkoSaksassa autoilijoita ajokäytöstä ja liikenneturvallisuutta koskeva säännöstö on tiukka. Kuljettajan ratkaisuja koskeva rangaistusasteikko tiukkenee nopeasti, mikäli toimenpide on aiheuttanut vaaraa tai vahinkoa liikenteessä. Esimerkiksi matkapuhelimen tai muun sähkölaitteen käyttö on Saksassa ajon aikana kiellettyä. Mikäli näin kuljettaja kuitenkin toimii, on rangaistusasteikko seuraava:Moottoriajoneuvolla ajaessa, sakkoa 100 euroa Moottoriajoneuvolla ajaessa, liikennetilannetta vaarantaen, sakkoa 150 euroa + kuukauden ajokielto Moottoriajoneuvolla ajaessa, aiheuttaen onnettomuuden, sakkoa 200 euroa + kuukauden ajokielto Tuore ajokortin haltija kahden vuoden koeajan aikana saa edellä mainittujen lisäksi yhden virhepisteen ja jos aiheuttanut vaaratilanteen, joutuu lisäksi jatkokoulutukseen. Polkupyörällä ajaessa, sakkoa 55 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sakko mahdollinen Suomessakin Suomessakin kuljettaja voi saada sakkoseuraamuksen Saksassa tapahtuneen kaltaisen onnettomuuden seurauksena, arvioi liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija asianajaja Risto Tuori, joka on myös Liikenneoikeusyhdistys ry:n puheenjohtaja. Tieliikennelain 98 §:n mukaan ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Mahdollisen sakon suuruuteen vaikuttaa usea eri tekijä. – Jos kuljettajan toiminnasta ei aiheudu vähäistä suurempaa vaaraa muiden hengelle ja terveydelle, niin seurauksena olisi 100 euron liikennevirhemaksu (TLL 171 §). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta seuraisi poliisin sakkokäsikirjan mukaan normaalisti 12 päiväsakon sakkorangaistus, Tuori taustoittaa. Marko Jokela Kosketusnäyttö – huomiovaras Tunnoton kosketusnäyttö on ajamista häiritsevä huomiovaras. Valikoiden näprääminen vaatii tarkkuutta, jolloin katse voi harhautua useiksi sekunneiksi tiestä ja liikenteestä kosketusnäyttöön. Joihinkin toimintoihin painalluksen sijasta pyyhkäisyä tai säätöön tarvitaan jopa kaksi sormea. Monien uusien automallien ilmastoinnin, lämpötilan, puhaltimen ja ilmansuuntauksen säätö hoituu kosketusnäytöllä, joissain automalleissa jopa äänenvoimakkuuden säätö. Liikennetilanne voi oleellisesti muuttua kosketusnäytön käyttöön tuhraantuvien sekuntien aikana, ja onnettomuusriski voi kasvaa. Erilliset, ronskit kierrettävät säätimet tai liukukytkimet ovat toista maata. Selkeä haptiikka eli kosketustunto kertoo säädöstä ilman, että katsetta tarvitsee kääntää pois tiestä ja liikenteestä. Toivottavasti autovalmistajat palauttavat tärkeimmät perussäädöt kosketusnäytön sijasta mekaanisiin, perinteisiin säätimiin, joita voi käyttää sormituntumalta. Timo Turkula Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Lähteitä: Auto Motor und Sport, DMM Lue lisää Kaikki artikkelit 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta