4.10.2020

Onneksi olkoon! Moderni Mini täyttää 20 vuotta

Mini 2000 – moderni Mini täyttää 20 vuotta

Moderni Mini täyttää 20 vuotta mielenkiintoisissa merkeissä ja sen vaikutus on ollut valtaisa. Sähköauto vie merkkiä uuteen suuntaan, mutta muistuttaa vielä eilisestä.

Aika kuluu nopeasti, sillä moderni Mini täyttää 20 vuotta nyt syyskuussa. Sinällään itse Minin, vuodesta 1956 ja merkinnästä ADO15 alkavassa, historiassa tuo on lyhyt aika. Alkuperäinen Mini esiteltiin yleisölle nimillä Austin Seven ja Morris Mini Minor vuonna 1959.

Tuo säilyi tuotannossa vain pienellä päivityksellä kymmenen vuoden ajan. Vuonna 1969 hieman suuremman päivityksen kokenut malli (mk III) sai elinkaarensa aikana vielä useita pienempiä muutoksia säilyen tuotannossa uskomattomasti aina vuoteen 2000 ja Moottorin Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on esitellyt tuotannon loppupään Mini Cooper -yksilön. Vielä 80-luvun puolella Mini mahtui kotimarkkinoillaan kymmenen myydyimmän mallin joukkoon – siis yli 20 vuoden iässä.

Mini 2000 – 20 years

BMW oli ostanut Minin jo vuonna 1994, mutta malliston päivitys sai odottaa uuden kehittelyä. Valmis lopputulos, eli moderni Mini, esiteltiin syyskuun loppupuolella vuonna 2000 Pariisin autonäyttelyssä. Retromuoti toimi, sillä se saavutti suuren suosion hyvin lyhyellä aikajänteellä.

Auton merkitys on suuri, sillä se salli BMW:n opetella ja harjoitella etuvetoisen auton valmistusta suuressa mittakaavassa oman merkkinsä ulkopuolella. Suuri panostus kannatti, sillä ensimmäisen sukupolven moderni Mini on kerännyt kehuja ajettavuudestaan. Nykyään BMW on ottanut etuvetotekniikan osaksi omaa mallistoaan 2-sarjan Active Tourerin kautta kattamaan 1-sarjan laajemminkin.

Mini 2000

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mini täyttää 20 vuotta

Brittibrändin uusi alku nähtiin BMW Groupin hellässä huomassa, kun maailman huulille palautettiin pitkät perinteet omaava Mini Cooper sekä uutena nimenä Mini One syyskuussa 2000. Näin ollen Mini täyttää 20 vuotta.

Asiakkaiden alkuinnostuksen aikaan tuotantolinjat eivät tahtoneet pysyä perässä, sillä haasteena oli Minille tyypillisen valkoisen katon maalaus. Pinnan alla ensimmäisen polven BMW-Mini tunnettiin kehityskoodilla R50 – R niin kuin Rover, jonka kautta Mini päätyi saksalaisten brändikoriin.

Käytännössä Mini pyrki luomaan täysin uuden autoluokan: pieni premium. Auton kehitystä on jatkettu, ilman mullistavia uudistuksia. Iän myötä modernille Minille on kertynyt kiloja ja senttejä kasvun mukana.

Kuvissa esiintyvä yksilö valmistui Oxfordin tehtaan tuotantolinjalta lokakuussa 2001. Sillä on ollut kolme aiempaa omistajaa ja mittarilukemaksi on kääntynyt 175 000 kilometriä. Yksilö on saanut lempinimen "Sunny", eli aurinkoinen, keltaisen Liquid Yellow maalipintansa johdosta.

Mini 2000

BMW Groupin alaisuudessa kehitelty moderni Mini halusi säilyttää alkuperäisen auton monia tärkeitä tunnusmerkkejä, kuten lyhyet ylityskset, pyöreät ajovalot sekä keulamaskin tunnistettavan muodon. Myös suunnittelun lähtökohdissa oli tuttuja ominaisuuksia, kuten tilat neljälle matkatavaroineen ja nautittava ajettavuus – matkatavaroiden määrä tosin on hyvin rajallinen alkuperäisen Minin tapaan.

Noin 20 vuotta takaperin julkaistu Mini Cooper liikkui 115-hevosvoimaisen moottorin voimin ja itse John Cooper vaikutti tyytyväiseltä autoon. Tämä on hieno saavutus, kun muistetaan miten merkittävä rooli hänellä on ollut koko Minin maineen luomisessa.

– Mini Cooper tuo hymyn huulille, kommentoi John Cooper ajettuaan modernia Miniä.

Sittemin Minin valikoima on kasvanut valtaisasti. Dieselmoottori löysi tiensä pellin alle jo vuonna 2003 ja avomalli esiteltiin vuotta myöhemmin. Vuonna 2006 esitellyn kolmannen sukupolven aikana mallisto laajeni vielä entisestään, kun Mini Clubman, Mini Coupé ja Mini Roadster mahtuivat mukaan myyntiesitteisiin. Kasvusta ovat vastanneet sittemmin sekä Mini Countryman että Mini Clubman.

Mini täyttää 20 vuotta kehittymällä koko ajan eteenpäin. Tuorein lisäys on ollut sähköinen Mini Cooper SE, vaikka Moottorin koeajossa sen kerrottiinkin muistuttavan myös eilisestä. Täysin toisen valmistajan Moke kuvastaa sitä, että myös alkuperäisen Minin tykö on yhä olemassa oma kaipuunsa.

Kuvat ja lähde: Mini

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat