27.5.2019

Etuvedon aikakausi: uusi BMW 1-sarja

BMW 1-sarja

BMW:n 1-sarja on nyt yksi etuvetoinen pystyperä muiden joukossa.

Kyllähän se oli tiedossa jo kauan sitten: BMW 1-sarja vaihtaa etuvetoon. Nyt autosta on julkaistu ensimmäiset kuvat ja tekniset tiedot.

BMW kertoo etuvetorakenteen tuovan huomattavaa parannusta tilankäyttöön. Kahdessa edellisessä ykkössarjan sukupolvessa polttomoottori sijaitsi pääosin etuakselin takapuolella, työntäen siten matkustamon ja moottoritilan erottavan tuliseinän varsin taakse matkustamoa kutistaen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkaampaa tilankäyttöä

Nyt etuvetorakenteen vuoksi tilankäyttö on tehostunut, valmistajan mukaan jopa vielä melko huomattavasti. Muutos heijastuu ulkonäköön, sillä mittasuhteet ovat muuttuneet poikittaismoottorin vaatiman lyhyemmän keulan takia.

Valmistaja jopa nipistäneensä auton pituudesta viisi millimetriä, ja yllättävämmin myös akseliväli on lyhentynyt 20 millimetriä. Uusi ykkönen on edeltäjäänsä 34 milliä leveämpi ja 13 milliä korkeampi.

Kehittynyt luistonesto

Lehdistötiedotteessaan BMW tekee suuren numeron auton ajettavuudesta. Auton kerrotaan olevan edeltäjäänsä ketterämpi, ja tarjoavan muutenkin merkkiin yhdistetty ajokokemus. Väitteen tueksi kerrotaan ARB-järjestelmä, joka tarkoittaa moottorinohjaukseen rakennettua vetoluiston hallintaa. BMW kertoo perinteisen luistonestojärjestelmän olevan osa ajonvakaudenhallintaa, jolloin se keskustelee erillisen moottorinohjausjärjestelmän kanssa auton väyläjärjestelmän kautta. Siirtämällä vetoluistonesto suoraan moottorinohjaukseen mahdollistaa kolme kertaa nopeamman tiedonkulun, minkä kerrotaan näkyvän kuljettajalle kymmenen kertaa nopeampana toimintana. Valmistaja kertoo sen johtavan ketterämpään ja vähemmän aliohjaavaan käytökseen.

BMW 1-sarja

BMW 1-sarjasta esitellään alkuun kaksi bensiinimallia ja kolme dieseliä. Dieseltarjonnan muodostavat kolmisylinterinen 116d (116 hv) ja nelisylinteriset 118d (150hv) ja 120d xDrive (190 hv). Bensiinimalliston perusta on 140-hevosvoimainen kolmisylinterinen 118i. Perusvaihteisto malleissa 116d ja 118i on kuusivaihteinen manuaali, vaihtoehdoksi tarjotaan seitsenvaihteista kaksoiskytkintä. Myös 118d:n saa manuaalina, mutta vaihtoehtoinen automaatti on 8-vaihteinen momentinmuunninlaatikko. Sama vaihteisto on aina 120d xDrivessä.

Huipulla M135i

BMW 1-sarja

Lippulaivaksi esitellään M135i xDrive, jonka kerrotaan olevan valmistajan historian tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantoauto. 2-litraisesta turbomoottorista otetaan 306 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Nelivedon lisäksi auton etenemistä auttaa 8-vaihteisen automaatin yhteydessä oleva tasauspyörästön Torsen-luistonrajoitin.

Uusi 1-sarja lainaa paljon 3-sarjaan esiteltyä tekniikkaa. Perusmalleissa mittaristo on perinteinen, mutta lisävarusteena tarjotaan 3-sarjasta tuttua digitaalinäyttöä. Auto tunnistaa äänikomentoja ja 1-sarjaan saa nyt ensimmäistä kertaa myös täysvärillisen heijastusnäytön. Toki nykyaikaiset aktiiviset turvajärjestelmät ovat tyypistä riippuen joko vakiona tai lisävarustelistalla.

BMW 1-sarja

1-sarjan kansainvälinen julkistus on syyskuussa, ja hinnat ja Suomen aikataulu selviää myöhemmin. Ainakin teoriassa etuvetorakenteen luulisi olevan pitkittäismoottorista autoa edullisempi – saa nähdä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat