27.5.2019 Ajoneuvot Etuvedon aikakausi: uusi BMW 1-sarja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n 1-sarja on nyt yksi etuvetoinen pystyperä muiden joukossa. Kyllähän se oli tiedossa jo kauan sitten: BMW 1-sarja vaihtaa etuvetoon. Nyt autosta on julkaistu ensimmäiset kuvat ja tekniset tiedot.BMW kertoo etuvetorakenteen tuovan huomattavaa parannusta tilankäyttöön. Kahdessa edellisessä ykkössarjan sukupolvessa polttomoottori sijaitsi pääosin etuakselin takapuolella, työntäen siten matkustamon ja moottoritilan erottavan tuliseinän varsin taakse matkustamoa kutistaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaampaa tilankäyttöäNyt etuvetorakenteen vuoksi tilankäyttö on tehostunut, valmistajan mukaan jopa vielä melko huomattavasti. Muutos heijastuu ulkonäköön, sillä mittasuhteet ovat muuttuneet poikittaismoottorin vaatiman lyhyemmän keulan takia.Valmistaja jopa nipistäneensä auton pituudesta viisi millimetriä, ja yllättävämmin myös akseliväli on lyhentynyt 20 millimetriä. Uusi ykkönen on edeltäjäänsä 34 milliä leveämpi ja 13 milliä korkeampi.Kehittynyt luistonestoLehdistötiedotteessaan BMW tekee suuren numeron auton ajettavuudesta. Auton kerrotaan olevan edeltäjäänsä ketterämpi, ja tarjoavan muutenkin merkkiin yhdistetty ajokokemus. Väitteen tueksi kerrotaan ARB-järjestelmä, joka tarkoittaa moottorinohjaukseen rakennettua vetoluiston hallintaa. BMW kertoo perinteisen luistonestojärjestelmän olevan osa ajonvakaudenhallintaa, jolloin se keskustelee erillisen moottorinohjausjärjestelmän kanssa auton väyläjärjestelmän kautta. Siirtämällä vetoluistonesto suoraan moottorinohjaukseen mahdollistaa kolme kertaa nopeamman tiedonkulun, minkä kerrotaan näkyvän kuljettajalle kymmenen kertaa nopeampana toimintana. Valmistaja kertoo sen johtavan ketterämpään ja vähemmän aliohjaavaan käytökseen.BMW 1-sarjasta esitellään alkuun kaksi bensiinimallia ja kolme dieseliä. Dieseltarjonnan muodostavat kolmisylinterinen 116d (116 hv) ja nelisylinteriset 118d (150hv) ja 120d xDrive (190 hv). Bensiinimalliston perusta on 140-hevosvoimainen kolmisylinterinen 118i. Perusvaihteisto malleissa 116d ja 118i on kuusivaihteinen manuaali, vaihtoehdoksi tarjotaan seitsenvaihteista kaksoiskytkintä. Myös 118d:n saa manuaalina, mutta vaihtoehtoinen automaatti on 8-vaihteinen momentinmuunninlaatikko. Sama vaihteisto on aina 120d xDrivessä.Huipulla M135iLippulaivaksi esitellään M135i xDrive, jonka kerrotaan olevan valmistajan historian tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantoauto. 2-litraisesta turbomoottorista otetaan 306 hevosvoimaa ja 450 newtonmetriä vääntöä. Nelivedon lisäksi auton etenemistä auttaa 8-vaihteisen automaatin yhteydessä oleva tasauspyörästön Torsen-luistonrajoitin.Uusi 1-sarja lainaa paljon 3-sarjaan esiteltyä tekniikkaa. Perusmalleissa mittaristo on perinteinen, mutta lisävarusteena tarjotaan 3-sarjasta tuttua digitaalinäyttöä. Auto tunnistaa äänikomentoja ja 1-sarjaan saa nyt ensimmäistä kertaa myös täysvärillisen heijastusnäytön. Toki nykyaikaiset aktiiviset turvajärjestelmät ovat tyypistä riippuen joko vakiona tai lisävarustelistalla.1-sarjan kansainvälinen julkistus on syyskuussa, ja hinnat ja Suomen aikataulu selviää myöhemmin. Ainakin teoriassa etuvetorakenteen luulisi olevan pitkittäismoottorista autoa edullisempi – saa nähdä.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?