29.10.2022

Opel Grandland ylennettiin GSe:ksi – jatkaa 300 hevosvoiman lataushybridicrossoverina

Grandland GSe toimii yhtenä avainmallina Opelin uudessa filosofiassa, vaikka voimalinja onkin meille jo ennestään tuttu.

Opelin mallisto on PSA:n ja nyttemmin Stellantiksen alaisuudessa käymässä läpi suurta uudistusta. Uusiksi ovat menneet niin muotokieli, mallistorakenne osittain, kuin käyttövoimatkin. Täyteen sähköisyyteen pyrkiessään ammentaa Opel asioita omasta historiastaan. Taannoin esitellyn makean Manta GSe ElektroMOD -konseptin kerrottiin näyttävän suuntaa uudistuksille, nyt tiedämme suurin piirtein kuinka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edelleen 300 saksalaista hevosvoimaa

Uuteen entisajoista ammentavaan filosofiaan kuuluu myös huippumallien GSe -tunnus, jonka kautta Opelin mallisto myös hiljalleen sähköistyy. Astra avasi tältä osin pelin, kun sen hatchback- ja farmarimalleista julkistettiin aivan äskettäin kyseistä tunnusta kantavat lataushybridiversiot malliston huipulle.

Samaa ajatusta on nyt sovellettu suoraan Grandlandiin. Parinkin koeajon kautta Moottorin lukijoille tuttu PHEV AWD -voimalinja on siirretty eräänlaisen silmänkääntötempun kautta GSe -lätkien alaisuuteen. Näin ollen luvassa on jatkossakin kiitettävää kyytiä perhekatumaasturille: 1,6-litraisen polttomoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmällä nollasta sataan pistellään kuuden sekunnin pintaan.

Ei nyt sentään pelkästään uusi nimi

Grandland GSe perustuu tekniikkansa lisäksi myös ulkonäöltään viimeisimmän faceliftin mukaiseen ilmeeseen. Vizor-maskeineen, erikoisine vanteineen ja kaksivärimaalauksineen (lisäherkkuna) Grandland GSe on ainakin etupuoliskoltaan kuin eri auto verrattuna siihen Grandlandiin (X), joka esiteltiin alun perin vuonna 2017.

Pintaa syvemmällä on asioita, joilla halutaan "oikeuttaa" GSe:n nimen käyttö tässä perhekatumaasturissa. Opelin mukaan auton ohjaus on säädetty sporttisemmaksi, kuin muissa Grandland -malleissa. Lisäksi jousitus on hieman jäykempi, ja Frequency Selective Damping -tekniikalla toteutetut iskunvaimentimet vievät ensimmäisen GSe -katumaasturin ajokäyttäytymistä samaan suuntaan.

Lähde ja kuvat: Opel Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat