11.12.2021

Maistiainen: uniikki Opel Manta GSe ElektroMOD – takaisin täyssähköiseen tulevaisuuteen

Opel Manta GSe ElektroMOD

Klassisen kaunis kori yhdistettiin moderniin täyssähkövoimalinjaan. Opel Manta GSe ElektroMOD on yksittäiskappale, jonka rattiin me pääsimme Helsingissä.

Jo keväällä saatiin vihiä suunnitelmista, jotka iskivät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kun yksittäiskappaleena valmistettu täyssähköinen retrokonseptiauto Opel Manta GSe ElektroMOD sitten julkistettiin kesäkuussa, ei olisi tullut mieleenkään päästä ajamaan sitä.

Tässä se kuitenkin seisoo joulukuussa Esplanadin päässä Opelin myymälän edessä. Valmistaja on napannut vuosina 1970-1975 valmistetun Manta A -mallin ja modernisoinut siitä sähköauton. Opel käyttää itsekin tätä kuvaavaa termiä restomod.

Tallella ovat päämuotojen lisäksi myös alkuperäiset sirot sivupeilit sekä ovenkahvat. Näin jälkikäteen Mantan sähköinen konsepti kävi järkeen. Onhan Opelin nykyisessä muotokielessä lainattu paljon, erityisesti Opel Vizor -keulamaskissa, alkuperäisen Mantan piirteitä.

Vihertävänkeltainen sportti herättää huomiota eikä menneistä ajoista lainattu musta konepelti ainakaan pienennä kiinnostusta. Ronal on suunnitellut sähköistettyä Mantaa varten 17-tuumaiset ajovaloteemaa mukailevat kevytmetallivanteet, mutta ne ovat ehkä hieman turhan suuret ja modernit pieneen siroon autoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takaisin tulevaisuuteen

Alkuperäinen karmiton lasi tervehtii oven avaavaa. Sisätilojen verhoilu on modernisoitu ja istuimet vaihdettu uusiin niskatukien lisäämiseksi. Valitut verhoilumateriaalit ovat laadukkaita, kuten Alcantaraa, ja yksityiskohtiin on potkittu väriä ulkokuoren sävyllä.

Uuden ja vanhan yhdistelmä huokuu ennen kaikkea ohjaamossa. Ristiriita on samaan aikaan jossain määrin koominen ja upea.

Virrat kytketään perinteisesti avaimella, aivan niin kuin auto pitäisi mukamas käynnistää. Keulan suurella lednäyttöpinnalla sijaitsevat modernit ledajovalot kytketään alkuperäisestä ratin vasemmalla puolella sijaitsevasta kohti kuljettajaa vedettävästä namiskasta.

Toiselta puolelta rattia löytyy suuri tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö ja mittariston takaa Opelin tuttu digimittaristo. Näistä jälkimmäinen ei ehkä suoraan istu Mantan teemaan, vaan olisi voinut kaivata persoonallisempaa otetta. Musiikkia on tarkoitus soittaa ohjaamoon sijoitetusta Marshallin bluetooth-kaiuttimesta.

Opel Manta GSe ElektroMOD

Keskustan koeajo jää valitettavan lyhyeksi, sillä auto joutuu jatkamaan jo seuraavana päivänä matkaansa Espanjaan. Ehdimme kuitenkin kääntää rutkasti päitä ja päästä tunnelmaan. Muut autoilijat tuntuvat keskittyvän enemmän sähköiseen Mantaan kuin liikenteseen, joka tuntuu hetkittäin lähes vaaralliselta.

Lähinnä hammastikkua paksuudeltaan, ja todennäköisesti vahvuudeltaan, vastaavat a- ja b-pilarit varmistavat valtavan näkökentän ja pieni auto on muutenkin äärimmäisen ketterä kaupunkiliikenteessä. Nämä pilarit eivät toki ikimaailmassa kelpaisi tämän päivän kolarikokeisiin.

Autosta löytyy yhä kytkinpoljin ja peruutusvaihteen lisäksi neljään loveen lätkittävä vaihdekeppi. Vaihteen voi lyödä neloselle ja unohtaa sinne, sillä sähkömoottori jaksaa yhdelläkin vaihteella. Toisaalta kuljettaja voi halutessaan kepittää autoa kuin perinteistä manuaalivaihteista erityisesti lyhyimmäksi välitettyä ykköstä rivakkaan lähtöön hyödyntääkseen.

Alkuperäinen Manta sai loppuaikoina GT-malliin 1,9-litraisen ja 105-hevosvoimaisen voimanlähteen, joten uusi yhden kappaleen sähköversio on historian tehokkain. Senkään 108-kilowattisen (147 hv) sähkömoottorin suorituskyky ei ole mielipuolinen nykymittapuulla, mutta keveys ja sähkömoottorin koko ajan käytettävissä oleva 255 newtonmetrin vääntö tekee liikkumisesta vähintäänkin vaivatonta.

Toki akut lisäävät aina massaa, mutta tällä kertaa kilot pysyvät kurissa. Opel Manta GSe ElektroMOD rasittaa vaakaa 1137 kilogrammaa, eli vain 175 kilogrammaa alkuperäistä autoa enemmän. Tämä on noin puolet monesta nykypäivän sähköautosta.

Painonsäästö on tarkoittanut toimintamatkasta tinkimistä. Litiumakun kapasiteetti on 31 kilowattituntia, jolla Manta GSe jaksaa noin 200 kilometriä. Lataustehoksi ilmoitetaan vain 9 kilowattia, mutta annamme tämän konseptiautolle anteeksi.

Vanhalla tavalla pehmeän pitkäliikkeisen polkimen takaa löytyvät jarrut kerrotaan rakennetun uusiksi ja mukana on myös jarrutusenergian talteenotto. Tälle ei tosin löytynyt minkäänlaista säätöä, jolla asiaan voisi itse vaikuttaa.

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä auton alustalle on tehty – se suoriutuu tehtävästä yllättävän hyvin mukulakivikaduillakin. Manta GSe tuntuu erityisellä huolella entisöidyltä klassikolta, josta on kaikki väljät poistettu.

Tästä huomaa, että yksityiskohtiin on panostettu. Manta GSe ei tunnu aivan konseptiautolta, sillä viimeistely on viety loppuun asti eivätkä paikat natise, nitise ja rämise. Tämä on erityisen yllättävää vanhassa autossa – vai oliko tämä kuitenkin uusi?

Retro sydämessä

Vielä autosta pois noustessa satunnainen ohikulkija huikkaa perään ja näyttää peukkua. Jotakin taikaa tässä retroilussa kuitenkin on.

Manta on luvattu palauttaa nimenä mallistoon vuosikymmenen puoliväliin mennessä, mutta vielä ei ole selvillä mitä mallimerkintä tulee tarkoittamaan. Toivottavasti Mantan upea perintö kantaa eikä sitä pilata jollakin SUV-korimallilla. Siihen asti jatkamme hymyilyä konseptin tunnelmissa.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat