14.4.2022 Ajoneuvot Operaatio Pajunkissa starttaa jälleen – toistasataa tiepalvelumiestä turvana pääsiäisliikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto muistuttaa riittävän turvavälin merkityksestä jonoutuvassa liikenteessä. Autoliiton Operaatio Pajunkissa turvaa tänäkin vuonna suomalaisten pääsiäisliikennettä. Toistasataa tiepalvelumiestä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin saakka tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita autoilijoita. Operaatio Pajunkissa järjestetään tänä vuonna jo 52. kerran.Autoliitosta arvioidaan, että kiirastorstai 14. huhtikuuta on tänäkin vuonna perinteiseen tapaan pääsiäisliikenteen kaikkein vilkkain päivä. Autoliiton tiepalvelu haluaa myös muistuttaa, että jonoutuvassa liikenteessä riittävä turvaväli mahdollistaa sujuvan ja turvallisen liikenteen. Liikenneturvallisuuden lisäksi riittävän turvavälin pitäminen vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen sekä tuulilasinpesunesteen riittävyyteen. Turvavälin ansiosta myös tuulilasiin tulevien kiveniskemien todennäköisyys vähenee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvaväli vaikuttaa havainnointiinPienen välin pitäminen edellä ajavaan vaikuttaa myös kuinka autoilija havainnoi liikennemerkit sekä muut liikennetapahtumat auton edessä – mitä pienempi väli edellä ajavaan, sitä vaikeampaa havainnointi on ja havainnot tehdään aivan liian myöhään.Riittävä turvaväli vähentää myös tuulilasinpesunesteen sekä pyyhkijöiden kulutusta. –Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää lisäksi muilta tienkäyttäjiltä helposti huomaamatta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.–Turvavälin pitäminen parantaa myös liikenteen sujuvuutta. Esimerkiksi muiden tienkäyttäjien on helpompi siirtyä liittymistä turvallisesti mukaan liikennevirtaan aiheuttamatta haitariliikettä, jos väliä on riittävästi, Vesalainen vinkkaa.Näin määrität turvavälinTurvavälin määrittäminen on kaikkein järkevintä tehdä sekunneissa, sillä sekuntien laskeminen on helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. Sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissa. Hyvä turvaväli on vähintään neljä sekuntia.–Edellä ajavan ohittaessa tietyn kiintopisteen aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen ohjeistaa.Vesalainen sanoo, että toinen hyvä ohje on se, että pystyykö etäisyyttä säätelemään edellä ajavaan ainoastaan kaasupoljinta löysäämällä. Jos jarrua joutuu polkemaan, turvaväli on armotta liian lyhyt.Toimi näin, jos tarvitset apuaOperaatio Pajunkissa palvelee numerossa 0200 8080. Puhelun hinta on 1,93 €/min sekä matkapuhelinmaksu. Apua ongelmiin tien päällä voi tilata myös Autoliiton applikaatiolla – se on ladattavissa veloituksetta Googlen Play-kaupasta sekä Applen AppStoresta. Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai avustuksen luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa.Teksti: Manu Tuppurainen Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa