14.4.2022

Operaatio Pajunkissa starttaa jälleen – toistasataa tiepalvelumiestä turvana pääsiäisliikenteessä

Tiepalvelu

Autoliitto muistuttaa riittävän turvavälin merkityksestä jonoutuvassa liikenteessä.

Autoliiton Operaatio Pajunkissa turvaa tänäkin vuonna suomalaisten pääsiäisliikennettä. Toistasataa tiepalvelumiestä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin saakka tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita autoilijoita. Operaatio Pajunkissa järjestetään tänä vuonna jo 52. kerran.

Autoliitosta arvioidaan, että kiirastorstai 14. huhtikuuta on tänäkin vuonna perinteiseen tapaan pääsiäisliikenteen kaikkein vilkkain päivä.

Autoliiton tiepalvelu haluaa myös muistuttaa, että jonoutuvassa liikenteessä riittävä turvaväli mahdollistaa sujuvan ja turvallisen liikenteen. Liikenneturvallisuuden lisäksi riittävän turvavälin pitäminen vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen sekä tuulilasinpesunesteen riittävyyteen. Turvavälin ansiosta myös tuulilasiin tulevien kiveniskemien todennäköisyys vähenee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvaväli vaikuttaa havainnointiin

Pienen välin pitäminen edellä ajavaan vaikuttaa myös kuinka autoilija havainnoi liikennemerkit sekä muut liikennetapahtumat auton edessä – mitä pienempi väli edellä ajavaan, sitä vaikeampaa havainnointi on ja havainnot tehdään aivan liian myöhään.

Riittävä turvaväli vähentää myös tuulilasinpesunesteen sekä pyyhkijöiden kulutusta.

–Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää lisäksi muilta tienkäyttäjiltä helposti huomaamatta, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.

–Turvavälin pitäminen parantaa myös liikenteen sujuvuutta. Esimerkiksi muiden tienkäyttäjien on helpompi siirtyä liittymistä turvallisesti mukaan liikennevirtaan aiheuttamatta haitariliikettä, jos väliä on riittävästi, Vesalainen vinkkaa.

Näin määrität turvavälin

Turvavälin määrittäminen on kaikkein järkevintä tehdä sekunneissa, sillä sekuntien laskeminen on helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. Sama ohje toimii niin taajama- kuin maantienopeuksissa. Hyvä turvaväli on vähintään neljä sekuntia.

–Edellä ajavan ohittaessa tietyn kiintopisteen aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen ohjeistaa.

Vesalainen sanoo, että toinen hyvä ohje on se, että pystyykö etäisyyttä säätelemään edellä ajavaan ainoastaan kaasupoljinta löysäämällä. Jos jarrua joutuu polkemaan, turvaväli on armotta liian lyhyt.

Toimi näin, jos tarvitset apua

Operaatio Pajunkissa palvelee numerossa 0200 8080. Puhelun hinta on 1,93 €/min sekä matkapuhelinmaksu. Apua ongelmiin tien päällä voi tilata myös Autoliiton applikaatiolla – se on ladattavissa veloituksetta Googlen Play-kaupasta sekä Applen AppStoresta. Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai avustuksen luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa.

Teksti: Manu Tuppurainen Lähde: Autoliitto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia