22.11.2023 Ajatuksia autoista Ovatko itsestään ajavat autot pian todellisuutta? Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottorin Arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonominen ajaminen on autoilun sähköistymisen ohella yksi suurista kehityskohteista. Mutta joko maailma on valmis itsestään ajaville autoille? Tieteisfantasialta tuntuva itsestään ajava auto on lähempänä todellisuutta, kuin saattaisi arvata. Moni autovalmistaja on jo pitkällä kehityksessä autonomian suhteen. Pisimmällä kehityksessä saattaa olla Tesla, jonka Autopilot-toiminto löytyy tälläkin hetkellä tuotannossa olevista automalleista. Se onko amerikkalaisvalmistaja todella kaikkein pisimmällä kehityksessä, vai onko se vain äänekkäin, on pieni arvoitus.Matkalla autonomiseen ajamiseen kuitenkin ollaan vahvasti, sillä suurimmasta osasta uusia automalleja löytyy useita autonomian esiasteita. Niitä ovat kuljettavaa avustavat järjestelmät, jotka pystyvät hallitsemaan autoa omillaan. Näitä ovat muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto ja kaistallapitoavustin.Vaikka noiden järjestelmien voisi kuvitella olevan hyvin kaukana itsestään ajavasta autosta, ovat ne yhdistettynä varsin kokonaisvaltainen paketti. Jos auto voi säädellä nopeutta, havainnoida ympäröivää liikennettä, ja ohjata autoa, ovat edellytykset pitkälti kasassa.Mitä iloa autonomisuudesta sitten olisi? Sen suurimpana etuna on luonnollisesti liikenneturvallisuuden parantaminen. Kun yhtälöstä poistetaan inhimillinen erehtymisen mahdollisuus, on onnettomuuden tapahtuminen epätodennäköisempää. Siitäkin huolimatta koneen ajama auto tuntuu hurjalta ajatukselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeliolosuhteet ja etiikka haasteinaYksi haaste autonomisessa autoilussa ovat keliolosuhteet. Etenkin pohjoisella pallonpuoliskolla lumi aiheuttaa haasteita tutkille, jotka havainnoivat tien pintaa. Monessa tilanteessa kelin lukeminen vaatii syvempää osaamista, kuin kamera ja anturit voivat autolle välittää. Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa ajetaan jäällä, jonka päällä on lumisohjoa. Sen liukkauden voi tuntea vain kokemuksen kautta.Toinen haaste ovat eettiset kysymykset, sillä autopilotille pitää opettaa esimerkiksi se, ketä onnettomuustilanteessa pitää suojella. Koneelle pitää siis opettaa suojellaanko kolaritilanteessa ensisijaisesti auton kuljettajaa, jalankulkijaa vai toista autoilijaa. Ilman tällaista määrittelyä järjestelmä ei osaa reagoida tilanteeseen, jossa valinta pitää suorittaa sekunnin murto-osassa.Autonomian suhteen on siis monta ratkaistavaa kysymystä, mutta yksi asia on varmaa: autot pyrkivät ajamaan entistä enemmän itse ja parantamaan liikenneturvallisuutta siinä sivussa. Se, milloin autoista poistuvat ohjauspyörät, kestänee vielä hetken aikaa. Tosin sellainenkin tilanne saattaa hyvin olla tulevaisuudessa edessä, sillä suurin ongelma automaattiselle autoilulle ovat ihmiskuljettajat, joiden toimintaa ei voi täysin ennustaa.Kuuntele myös Moottoripodin jakso itsestään ajavista autoista.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 10.11.2024 Ajatuksia autoista Ääntä kohti myös ajajien sähköautoissa – Ajatuksia autoista 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä