22.11.2023 Ajatuksia autoista Ovatko itsestään ajavat autot pian todellisuutta? Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottorin Arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonominen ajaminen on autoilun sähköistymisen ohella yksi suurista kehityskohteista. Mutta joko maailma on valmis itsestään ajaville autoille? Tieteisfantasialta tuntuva itsestään ajava auto on lähempänä todellisuutta, kuin saattaisi arvata. Moni autovalmistaja on jo pitkällä kehityksessä autonomian suhteen. Pisimmällä kehityksessä saattaa olla Tesla, jonka Autopilot-toiminto löytyy tälläkin hetkellä tuotannossa olevista automalleista. Se onko amerikkalaisvalmistaja todella kaikkein pisimmällä kehityksessä, vai onko se vain äänekkäin, on pieni arvoitus.Matkalla autonomiseen ajamiseen kuitenkin ollaan vahvasti, sillä suurimmasta osasta uusia automalleja löytyy useita autonomian esiasteita. Niitä ovat kuljettavaa avustavat järjestelmät, jotka pystyvät hallitsemaan autoa omillaan. Näitä ovat muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto ja kaistallapitoavustin.Vaikka noiden järjestelmien voisi kuvitella olevan hyvin kaukana itsestään ajavasta autosta, ovat ne yhdistettynä varsin kokonaisvaltainen paketti. Jos auto voi säädellä nopeutta, havainnoida ympäröivää liikennettä, ja ohjata autoa, ovat edellytykset pitkälti kasassa.Mitä iloa autonomisuudesta sitten olisi? Sen suurimpana etuna on luonnollisesti liikenneturvallisuuden parantaminen. Kun yhtälöstä poistetaan inhimillinen erehtymisen mahdollisuus, on onnettomuuden tapahtuminen epätodennäköisempää. Siitäkin huolimatta koneen ajama auto tuntuu hurjalta ajatukselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeliolosuhteet ja etiikka haasteinaYksi haaste autonomisessa autoilussa ovat keliolosuhteet. Etenkin pohjoisella pallonpuoliskolla lumi aiheuttaa haasteita tutkille, jotka havainnoivat tien pintaa. Monessa tilanteessa kelin lukeminen vaatii syvempää osaamista, kuin kamera ja anturit voivat autolle välittää. Ajatellaanpa vaikka tilannetta, jossa ajetaan jäällä, jonka päällä on lumisohjoa. Sen liukkauden voi tuntea vain kokemuksen kautta.Toinen haaste ovat eettiset kysymykset, sillä autopilotille pitää opettaa esimerkiksi se, ketä onnettomuustilanteessa pitää suojella. Koneelle pitää siis opettaa suojellaanko kolaritilanteessa ensisijaisesti auton kuljettajaa, jalankulkijaa vai toista autoilijaa. Ilman tällaista määrittelyä järjestelmä ei osaa reagoida tilanteeseen, jossa valinta pitää suorittaa sekunnin murto-osassa.Autonomian suhteen on siis monta ratkaistavaa kysymystä, mutta yksi asia on varmaa: autot pyrkivät ajamaan entistä enemmän itse ja parantamaan liikenneturvallisuutta siinä sivussa. Se, milloin autoista poistuvat ohjauspyörät, kestänee vielä hetken aikaa. Tosin sellainenkin tilanne saattaa hyvin olla tulevaisuudessa edessä, sillä suurin ongelma automaattiselle autoilulle ovat ihmiskuljettajat, joiden toimintaa ei voi täysin ennustaa.Kuuntele myös Moottoripodin jakso itsestään ajavista autoista.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Ajatuksia autoista Mistä saadaan tulevia klassikoita? – Ajatuksia autoista 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: ja taas kerran avautumista aktiivisista turvallisuusvarusteista 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”