14.6.2025

Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi

Teksti Teppo Vesalainen
Kuva Teppo Vesalainen
Allis-Chalmers D 21 vuodelta 1965.

Näyttävä ja kookas Allis-Chalmers D 21 on ollut kallis investointi 60-luvulla. Aivan huikeaa, että tällainen yksilö on säilynyt ja palvelee edelleen tilan töissä.

Olen ollut lapsesta saakka erittäin kiinnostunut traktoreista. Tämä johtunee siitä, että tuli aika paljon vietettyä aikaa vaarin kanssa. Vaarin, joka leipätyökseen myi traktoreita – ensin Porscheja ja sitten ”Natikoita”. Vaari myös harrasti kilpakyntöä, joten hänen mukanaan tuli kierrettyä niin maatalousnäyttelyitä, kyntönäytöksiä kuin kyntökilpailujakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei mitään tusinatavaraa

Kiinnostukseni traktoreita kohtaan on säilynyt myös aikuisiällä ja niitä tulee kyllä bongailtua aina sopivan tilaisuuden tullen. Viime viikonloppu oli tällä saralla varsin mieleenpainuva: Olimme perheen kanssa Mommilan kyläpuodin lastentapahtumassa Hausjärvellä. Heti alueelle saavuttuamme verkkokalvoilleni piirtyi jotain perin harvinaista. Monissa lapsille – ja miksei aikuisillekin – suunnatuissa perinnetapahtumissa on usein näytillä vanhoja traktoreita: Fergusoneja, Zetoreja, Fordsoneja, Valmetteja ja Mc Cormickeja, mutta nyt näin jotain, mitä en ole aiemmin nähnytkään. Näytille oli tuotu Mommilan kartanon Allis-Chalmers D 21 traktori vuodelta 1965. Tuollaisia traktoreita on Suomeen kuulopuheiden perusteella tuotu kautta aikojen vain neljä kappaletta – se selittänee, miksei niitä liiemmin näe tapahtumissa edellä mainittujen, varsin yleisten, traktorimerkkien seurana.

Allis-Chalmers D 21 traktorin moottorin iskutilavuus on 6977 cm3, siinä on kuusi sylinteriä ja turboahdin.  Samaista traktorimallia valmistettiin aiemmin ilman turboa, mutta turbokoneinen ”kakkossarja” tuli käsitykseni mukaan myyntiin juuri 1965. Ahdettu kuusipyttyinen mylly kehittää 140 hv:n tehon.

Polttoainetankki on kuljettajan istuimen takana.

Uutena kallis

Traktori on ollut uutena todella kallis moniin tavallisempiin traktoreihin verrattuna. Se on myös todella korkea, joten sen kuljettajan paikalle saa oikeasti kiivetä. Tasauspyörästön lukitusmahdollisuutta tässä mallissa ei ole – tosin se puuttui tuohon maailmanaikaan monesta muustakin traktorista. Allis-Chalmersin kohdalla lukon puuttuminen juontanee todennäköisesti juurensa siitä, että niitä on tehty paljon Yhdysvaltain markkinoille, suhteellisen kuiviin olosuhteisiin.

Allis-Chalmers D 21 on aikalaisekseen vaikuttavan korkea.

Muita nopealla tutustumisella huomiota kiinnittäneitä seikkoja Allis-Chalmers D 21 -mallissa ovat korkeussäädettävä ohjauspyörä sekä lokasuojissa olevat valot – siis ihan kunnon valot, ei pelkät parkit, kuten monissa muissa traktoreissa. Ohjauspyörää säädettäessä traktorin mittaristo vaikuttaisi liikkuvan mukana. Lokasuojissa olevat ajovalot juontavat juurensa siitä, että ne ovat käytännössä olleet traktorin valot tehtaalta lähtiessä. Kyseiseen yksilöön on kuitenkin lisätty valot perinteiseen tapaan myös nokalle, todennäköisesti maahantuonnin yhteydessä, jotta on saatu mahdollistettua kyseisen traktoriyksilön rekisteröinti Suomeen.

Valoumpiot on alun perin asennettu takalokasuojiin.

Allis-Chalmers D 21 kiinnosti tapahtumassa lisäkseni myös monia lapsia. Varmasti kymmenet eri lapset kiipesivät vanhempiensa avustuksella ottamaan ”kylmät tyypit” Amerikan ihmeestä. Rohkenen kuitenkin epäillä, että vain hyvin harvat lapsista tai heidän vanhemmistaan tiedostivat, millaisesta harvinaisuudesta oikein on kysymys – ainakin näin meillä Suomessa.

Ohjauspyörässä on korkeussäätö, mikä on ollut aika harvinaista tuon aikakauden traktoreissa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat