19.7.2023

Päivän kuva: Bentleyn kuuma uutuus 93 vuoden takaa

Bentley Speed Six Goodwood päivän kuva

Aivan joka päivä eivät autovalmistajatkaan keksi jatkaa 93 vuotta sitten päättyneen automallin tuotantoa. Bentley Speed Six jatkuu taas.

Bentley Speed Six -kilpurit eivät juuri esittelyä kaipaa klassikkoautonsa tunteville, mutta Le Mansissa 1920- ja 1930-luvun taitteessa kuusisylinteriset autot takoivat alkumerkit brittimerkin kilpailuhistoriaan. Edellinen autoista valmistui 1930... ennen kuin nyt.

Bentley Speed Six Continuation Series on 13 auton jatkotuotantosarja nyt 93 vuotta vanhalle automallille. Aivan tavatonta ei tällainen klassikkomalleihin palaaminen ole, sillä Bentleyn lisäksi esimerkiksi Jaguar hoksasi joitain vuosia sitten jättäneensä muutamia autoja valmistamatta.

Nyt Bentley Speed Six Car Zero, eli projektin nolla-auto, esiintyi liikkuvana Goodwoodin Festival of Speedissä. 10 kuukauden rakennusprojekti tapahtui Bentleyn koripajalla Mullinerilla ja perustui alkuperäisiin piirrustuksiin ja mekaanikkojen muistiinpanoihin.

Bentley Speed Six Goodwood päivän kuva

Bentley Speed Sixin sydämenä on 6½ litran kuusisylinterinen moottori. Mainion nelipuolikkaan moottorin jälkeen W.O. Bentley uskoi, että parhaiten suorituskykyä saisi lisää iskutilavuutta kasvattamalla ja niin alkoi lähes 6,6-litraisen kuusisylinterisen kehittely. Kilpakäyttöön tehdyt muutokset ja urheilullisempi Speed Six -runko tarkoittivat, että Speed Sixit voittivat 24 tunnin kilpailun Le Mansissa 1929 ja 1930. Kilpailuversiona moottorien teho kirjattiin muotoon 200 hevosvoimaa.

Nyt, yli 600 uutta osaa myöhemmin, uustuotantomoottori tuottaa 205 hevosvoimaa.

Auto numero nollan roolina on selvittää noin 35 000 kilometrin testisarjaa vastaava ohjelma. Se  on varustettu myös ylimääräisillä mittareilla osana auton kehitystyötä. Loput 12 autoa myydään asiakkaille. Oman autonsa saa luonnollisesti muokata haluamakseen ja valittavana on esimerkiksi viisi aikakauden värivaihtoehtoa. Huono uutinen tosin on, että kaikki autot myytiin jo ennen tuotannon aloitusta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat